Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Febiofest: Zimní bratři míchají výbušný audiovizuální lektvar

Febiofest: Zimní bratři míchají výbušný audiovizuální lektvar

novinka / festival / Ondřej Pavlík / 17. 3. 2018

Úvodní sekvence Zimních bratrů jako by vypadla z některého z etnografických poetických dokumentů, které vtahujícím stylem zachycují náročnou manuální dřinu v industriálním soukolí na periferii globálního kapitalismu. V neprostupné tmě vápencového dolu sem tam chaoticky probleskují světla čelovek, zatímco sílící hluk strojů naznačuje, že chřtán mechanické příšery je už blízko. Najednou se rozezní siréna a důl zahalí sytě červené světlo. Je konec směny, čas vyjít ven do pusté severské krajiny, kde se bílý popílek mísí s všudypřítomným sněhem.

Tam nicméně dokumentární ozvěny debutového filmu islandského režiséra Hlynura Pálmasona pohasínají. Drama o sourozenecké dvojici horníků, které Febiofest uvádí v soutěžní sekci Nová Evropa, se ze všeho nejvíc podobá výbušnému audiovizuálnímu lektvaru, v němž nechybí ani několik kapek kouzelné šťávy.

Takový lektvar ostatně doma tajně pálí i jeden z bratrů. Když však podivínský Emil prodá lahev svojí samohonky kolegovi ze šachty, dostane se do problémů. Kolega skončí s těžkou otravou v nemocnici. Šéf dolu se navíc dopátrá, že ingredience na zabijácký dryák mu mizí přímo pod nosem. A aby těch nepříjmností nebylo málo, s Emilovou dívkou Annou začne spát jeho bratr Johan.

Všechno tak jako by zdánlivě směřovalo k šablonovitému finále, v němž se veškeré nashromážděné útrapy přelijí do násilné exploze. Takové očekávání ostatně podporují i pravidelně se navracející scény vojenského nácviku střelby, v nichž Emil na videokazetě sleduje instruktážní videa a se zbraní v ruce přitom výhružně pózuje. Jenže pověstná Čechovova puška nakonec zůstane viset na zdi. Výstřely sice padnou, ale ne tak, jak bychom předpokládali.

Dráždivá neuzavřenost typická pro artové filmy tak v Zimních bratřích ještě více než jindy směřuje pozornost k výraznému uměleckému stylu. Obraz se po celou dobu doslova utápí v nejrůznějších texturách, zrnem šestnáctimilimetrového filmu počínaje, poloprůhledným zasněženým stromovím konče. Drnčivý elektronický soundtrack Tokeho Brorsona Odina přímo vyrůstá z rozpadlého prostředí průmyslové zóny. Arytmické perkuse jako by místy simulovalo nepravidelné bušení kladivem, doprovázené ťukáním na prázdné plechové barely.

Právě touto puntičkářsky promyšlenou výtvarnou a zvukovou koncepcí Pálmasonův film vystupuje ze stínu dalších festivalově úspěšných islandských snímků posledních let, Beranů a Vrabčáků. Nechybí v něm sice ani výjevy nekontrolované zvířecké agrese, ale i ty v posledku slouží soustředěnému budování výstředního mrazivého mikrokosmu, v němž se sem tam dějí i rozumově nevysvětlitelné věci. Místo strhujícího severského románu tak Zimní bratři připomínají tíživou baladu od Björk, ve které se obrysy zápletky ztrácí mezi vibrujícími syntezátory a táhlými kňouravými tóny.

Přečteno 411x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Agnieszka Holland točí film o statečném velšském novinářovi

Pedro Almodóvar připravuje film o stárnoucím režisérovi

Steven Soderbergh natočí film o kauze Panama Papers

V Cannes bude soutěžit Godard, Pawlikowski i Panahí

V Koreedově novince si zahrají Juliette Binoche a Catherine Deneuve

Festival v Cannes zahájí španělská novinka Asghara Farhádího

Projekt My Street Films vstupuje do své páté sezóny

Festival Scope pořádá bezplatnou přehlídku belgických filmů


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Febiofest: Střídavá péče je mistrovský rodinný thriller

Febiofest: Koreeda ve Třetí vraždě prohlubuje svůj styl

Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka

Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce

Srozumitelná jinakost / MFF Benátky

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Hranice dokumentu, hranice Ji.hlavy / MFDF Ji.hlava 2017

Vítězný film z Ji.hlavy Opera o Polsku / Ukřižovat orla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Febiofest: Střídavá péče je mistrovský rodinný thriller

Febiofest: Koreeda ve Třetí vraždě prohlubuje svůj styl

Dabing Street / Dejvické šero ve studiu ZERO

Trpké hrozny zmaru / Krotká

Melancholie mediálního artefaktu / Blade Runner 2049


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (649) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (153) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (88) / tisková zpráva (1) / událost týdne (201) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)