Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce

Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce

novinka / festival / Michal Böhm / 21. 2. 2018

68. ročník filmového festivalu Berlinale se přehoupl do své druhé poloviny. Mezi osmi filmy z hlavní soutěžní sekce, které jsem měl možnost zhlédnout, se ovšem nenachází mnoho titulů, které by stály za větší pozornost. Pro dosavadní výběr se jako určující faktor zdá být spíše snaha dostat na červený koberec populární herecké osobnosti a přirozeně poskytnout platformu pro světovou premiéru etablovaným režisérům, kteří udržují vysokou prestiž festivalu. Politická, většinou levicově orientovaná témata, kterými se snaží festival dlouhodobě profilovat, jdou letos stranou i v hlavní, celosvětově nejvíce exponované sekci.

Německé romantické drama Eva či americký komediální anti-western Damsel rozšiřují hvězdnou oblohu letošního Berlinale o hosty jako Isabelle Huppert (Eva), Robert Pattinson a Mia Wasikovska (Damsel). Jako filmy se ovšem zdají být nefunkční již z hlediska své struktury scénáře. Držitelé zlatých sošek z jiných áčkových festivalů – Gus van Sant a Lav Diaz – tentokrát uvedli méně výrazná díla, která s největší pravděpodobností na Zlatého medvěda nedosáhnou. Van Santův film Don't Worry, He Won't Get Far on Foot představuje univerzálně líbivý, ale jinak spíše nadprůměrný biopic. Filipínec Diaz do svého čtyřhodinového historického dramatu Season of the Devil tentokrát zakomponoval prvky muzikálu, které se ovšem stávají v modu slow cinema místy až nesnesitelně otravné.

Mediálně exponovanou premiéru zaznamenalo realistické drama Utoya (již předem zakoupené do české distribuce), natočené v iluzi jediného záběru. Norský režisér Erik Poppe přistoupil s nebývalou ohleduplností k choulostivému národnímu tématu politicky motivovaného masakru dětí na norském ostrově Utoya v roce 2011. Důsledná snaha o zdrženlivost ovšem vede k absenci silnějšího autorského komentáře. V případě snímku nejzásadnější osobnosti současné německé kinematografie Christiana Petzolda Transit o hledání vlastní identity a přejímání té cizí zase rozmělňuje silné téma poměrně překombinovaný děj.

Další politicko-historická témata zpracovávají dva nesoutěžní filmy uvedené v hlavní sekci. Historický snímek Black 47 ovšem využívá velký irský hladomor 19. století a s ním spjaté vykořisťování hladovějících Irů britskými armádními jednotkami pouze jako kulisu a záminku pro jinak předvídatelný a plochý western.

Brazilec José Padilha se vedle toho pokusil zopakovat svůj výsledek z 58. ročníku Berlinale (Zlatý medvěd za Elitní jednotku), a to s filmem 7 days in Entebbe. Autor se v řemeslně povedeném thrilleru o únosu letadla s izraelskými cestujícími palestinskou teroristickou buňkou ovšem nestaví ani na jednu stranu konfliktu, pouze odsuzuje teroristické praktiky a vyzdvihuje nutnost zahájení politických jednání ze strany Izraele.

Nejzajímavější snímky, které se snaží progresivním způsobem ohledávat jazyk kinematografie či skrze neotřelou perspektivu zpracovávají politická témata, tak divák nalezne mnohem spíše v paralelních soutěžních sekcích Panorama a Forum.

Přečteno 1361x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Angela Schanelec chystá moderní převyprávění mýtu o Oidipovi

Cyklus Kino pravdy a lásky připomene v Brně výročí listopadu 89

Benátky: Babyteeth je suverénním debutem australské režisérky

Benátská soutěž zkraje nabídla filmy o manželství i vesmíru

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss

Petr Václav v Itálii natáčí snímek o skladateli Myslivečkovi

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Nevyzpytatelné rituály / MFF Karlovy Vary

KVIFF: Film Až přijde oheň ukazuje děsivou krásu živlů

KVIFF: Čínský Portrét mozaikou patří k vrcholům soutěže

KVIFF: Bulharský soutěžní film Otec není žádná Sláva

KVIFF: Škop volá Budiž světlo, ale zůstává v bezpečném šeru

10 filmových tipů z programu Karlových Varů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Lepší zůstat vně / Berlinale 2018

Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka

Zabijácké zvíře na lovu / Safari

Feťácký nihilismus pro starší a pokročilé / T2 Trainspotting

Talos Principle / Strašně nesmyslná náplň existence


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (731) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)