Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense
soundtrack / Jiří Špičák / 15. 3. 2018
Šestiminutová hymnická skladba Chicago, kterou najdeme na Stevensově průlomové nahrávce Illinois z roku 2005, pokračuje v americké tradici vyznávání lásky městu. New York jako objekt lásky už představili ve svých písních třeba Frank Sinatra, Jay Z, Bob Dylan nebo Lou Reed. Stevens ale k tématu přistupuje osobněji. Rodák z Detroitu v mládí utíkal do nedalekého Chicaga v okamžicích, kdy jím otřásaly intenzivní emoce a on se s nimi potřeboval srovnat. Nejčastěji tedy odjížděl v momentech, kdy se zamiloval – první verš skladby ostatně zní „I fell in love again“. Stejná deska ale nabízí i kontroverznější podoby lásky. Hodně diskutovaná píseň John Wayne Gacy, Jr. popisuje život chicagského rodáka, politického aktivisty a především masového vraha, který v kostýmu klauna lákal mladé chlapce k sobě domů, kde je později znásilnil a zabil. Tímto způsobem postupně zavraždil 33 dětí, Sufjan Stevens se ale snaží i na jeho život aplikovat křesťanský pohled nekonečného odpuštění.
Právě křesťanská láska k Bohu je ústředním tématem jeho předchozího alba Seven Swans z roku 2004. Starozákonní nahrávka mířící do míst, kde „nebudeme potřebovat nohy, protože budeme mít křídla“, tehdy vnesla do prostředí americké nezávislé hudby hluboký cit, který dalece přesahuje všechny emoce v běžných mezilidských vztazích. Akustické folkové balady doprovázené zvukem bendža vycházejí z biblického Zjevení Janova, jejich poselství ale Bibli dalece přesahuje. Láska je na Seven Swans cosi univerzálního, zároveň ale nekompromisního. V náboženské katarzi titulní skladby Sufjan Stevens doprovázený sborem káže, že „Bohu je nemožné uniknout, dožene vás, i když budete utíkat, protože on je Pán“.
Ještě jednou zpátky k jedné z nejdůležitějších desek posledních patnácti let Illinois. Právě na téhle nahrávce se totiž projevuje ještě jedna stránka Sufjanovy lásky, totiž láska mezi dvěma muži. Stevens nikdy veřejně nemluvil o své orientaci, věrný písničkářské tradici ale často nechává kousky svého osobního života prokapávat se do svých skladeb. Autobiografická píseň The Predatory Wasp of the Palisades Is Out to Get Us! dává asi nejotevřeněji nahlédnout do jeho pubertálních emočních eskapád. Delikátně melancholická skladba s flétnami a akustickou kytarou přenáší posluchače na letní křesťanský tábor, kde se Stevens sbližuje s jiným chlapcem a překračuje tenkou hranici přátelství, které se v určitém okamžiku mění v lásku. Jejich letmé doteky nakonec přejdou v polibek, kvůli nepochopení okolí však počínající vztah skončí hned v nejistém zárodku.
Možná právě v téhle skladbě nacházíme důvod, proč si režisér Luco Guadagnino vybral Sufjanovy písně do svého filmu Call Me By Your Name. Na soundtracku k milostnému příběhu mezi sedmnáctiletým Eliem a čtyřiadvacetiletým bohémem Oliverem najdeme hned tři a všechny tři dokonale zapadají do kulis italské Riviéry roku 1983, kde se snímek odehrává. Kromě remixu starší písně Futile Devices z desky The Age Of Adz totiž Stevens napsal obě skladby přímo pro potřeby filmu a převtěluje se tak v nich do obou hlavních postav. Mystery Of Love, odtikávající v podobně formálně skromném zvuku jako celé album Carrie & Lowell, je téměř oproštěná od všech metafor, daří se jí ale evokovat údiv nad samotným okamžikem zamilovanosti. Visions Of Gideon pak rovnou celý film uzavírá a její minimalismus je téměř hmatatelně bolestný. Dokola opakovaná mantra „Is it a video?“ zachycuje nejistotu a míchání reality a fikce způsobem, který jako by přímo simuloval emoce při prvotním zamilování a následném útěku do fikčních světů, ve kterých láska nikdy nevyprchává. Tuhle schopnost zachytit jeden konkrétní moment a navždy jej zatavit do uzavřené písně měl Sufjan Stevens vždy. Na filmovém plátně ale dostává ještě jeden rozměr navíc.
Přečteno 2961x
Článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack
Duše jazzu a elektroniky / Duše
Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense
The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika
Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu
Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!
DALŠÍ Z RUBRIKY
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Australská kriminální historie Justina Kurzela
Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr
Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Žena v ohni / Odnikud (Antonín Tesař, kritika)
Filmy z čínského butiku / Pingyao Crouching Tiger Hidden Dragon International Film Festival 2017 (Martin Kudláč, report)
Ubavte je k smrti! / Filmový slasher minulosti a přítomnosti (Jarmila Křenková, téma)
Když zrůdy truchlí / Fantastická žena (Ivo Michalík, kritika)
Hologram filmových osmdesátek / O tradované nostalgii po jedné dekádě (Antonín Tesař, téma)
Nejlepší filmy roku 2017 (Redakce, anketa)