Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Točit pro nejtěžší věkovou kategorii / Rozhovor s Aurelem Klimtem

rozhovor / Malvína Balvínová / 9. 2. 2018

Režisér, producent a animátor Aurel Klimt loni na podzim debutoval na poli celovečerního filmu snímkem Lajka. Příběh psí kosmonautky, která s ostatními zvířaty vyslanými do vesmíru nachází nový život na přívětivé planetě, označují autoři jako sci-fi a muzikál v jednom. Tvorbu absolventa Katedry animované tvorby na FAMU výrazně ovlivnil Břetislav Pojar. Právě pod jeho vedením se Klimt z kreslené animace a videoartu přeorientoval na animaci loutkovou. Jeho studentské filmy z druhé půle devadesátých let Maškin zabil Koškina, Eastern – Krvavý Hugo nebo Pád se ve své době staly výraznými, nejen festivalovými hity. Eastern – Krvavý Hugo byl nominován na studentského Oscara. Charakteristické pro jeho filmy je především propojení klasické loutkové stop-motion animace, kterou navazuje na trnkovsko-pojarovskou tradici, s moderním výtvarnem. Na většině snímků spolupracoval s výtvarníkem Martinem Velíškem, který do nich vnesl zpitvořené, zkarikované a často zdeformované postavy. Klimtovy povídky z Fimfára Jana Wericha se následně staly součástí celovečerního filmu z roku 2002. O čtyři roky později navázalo Fimfárum II. Po jeho dokončení se Klimt odmlčel. Během deseti let realizoval právě celovečerní Lajku.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #115

Článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Lamač Lucasových kódů / Star Wars: Poslední z Jediů (Daniel Řehák, kritika) • Za hranicí odhodlání / Over the Limit (Martin Svoboda, zoom) • Trpké hrozny zmaru / Krotká (Ondřej Pavlík, kritika) • Další sezona podivností / Stranger Things 2 (Jarmila Křenková, televize) • Žena v ohni / Odnikud (Antonín Tesař, kritika) • Filmy z čínského butiku / Pingyao Crouching Tiger Hidden Dragon International Film Festival 2017 (Martin Kudláč, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zakládají vlastní distribuční label Queer Kino

Černobyl / Sarkofág z mramoru

Mládeži, rozchod / Genesis

Úvod k tématu: Současný český seriál

Editorial 123: Současný český seriál

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským

Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (81) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (716) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (101) / tisková zpráva (1) / událost týdne (233) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)