Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Švankmajerův Hmyz je zklamání, píší zahraniční kritici

Švankmajerův Hmyz je zklamání, píší zahraniční kritici

novinka / Redakce / 4. 2. 2018 / komentáře (2)

Poslední, netrpělivě očekávaný snímek Jana Švankmajera Hmyz se v minulých dnech premiérově promítal na festivalu v holandském Rotterdamu. Teprve s koncem přehlídky si přitom můžeme udělat dobrý obrázek o tom, jak snímek přijali zahraniční kritici. A jak vyplývá z recenzí v oborovém tisku, novináři mají z Hmyzu převážně smíšené pocity.

Kritik Jay Weissberg v úvodu svého textu pro magazín Variety označuje Hmyz bez větších okolků za "zklamání". Současně ale zdůrazňuje, že ačkoli jde v kontextu Švankmajerovy kariéry o slabší dílo, nijak nesnižuje pozici českého filmaře jako předního světového surrealisty. Podle Weissberga není zřejmé, jaký má vlastně Švankmajer vztah k divadelní hře braří Čapků Ze života hmyzu, z níž postavy ve filmu prý "dělají sekanou". "Říkají paralely mezi protagonisty a hmyzem něco hlubokého o podobnostech mezi zvířaty a lidmi, nebo ani nemá jít o společenskou kritiku, ale o humornou surrealistickou fantazii?" ptá se recenzent. Nejzajímavější části filmu jsou pak podle něj ty, v nichž český režisér odhaluje, jak vytváří své animační efekty. Jenže tuto fascinaci uměleckými a technickými aspekty bohužel nelze vztáhnout na celý film, dodává v závěru recenze Weissberg.

V podobném duchu o Hmyzu referuje také Jordan Mintzer v časopise Hollywood Reporter. Film je podle něj zajímavější spíše jako vhled do Švankmajerovy tvůrčí práce, než jako samostatný narativní (či v tomto případě meta-narativní) film. Za slabinu snímku Mintzer označuje například jeho "vyčerpávající ztřeštěnost" nebo to, že děj je snad až příliš chaotický a nepřehledný.

Zatím zřejmě jedinou vysloveně pozitivní recenzi zveřejnil magazín Cineuropa. Italský kritik Roberto Oggiano ve svém textu zasazuje Hmyz do tradice české politické satiry a zmiňuje například dílo spisovatele Jaroslava Haška nebo tvorbu režiséra Jana Němce. Oceňuje didaktický tón filmu, skvělé kostýmy a neutuchající příliv nápadů. Snímek podle Oggiana vrcholí závěrem, který si dnes může dovolit jen hrstka současných filmařů.

Na reakce českých filmových kritiků si budeme muset ještě pár týdnů počkat. Hmyz vstupuje do našich kin trochu netypicky v pondělí 19. února.

Přečteno 1669x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Játra  (6.2.2018 17:10)

Pche, odkdy takové plátky jako Variety nebo Hollywood Reporter rozumí surrealismu?

Jan Bušta  (5.2.2018 05:27)

Text kritika Jay Weissberga bych bez větších okolků také označil za "zklamání" - banální vývody a povrchní soudy z festivalové projekce. A podobně je na tom i reference z Hollywood Reporteru, která mě dostala tím, že na konci položí tajnosnubnou, ale zcela nesmyslnou (a svým způsobem arogantní) otázku, proč Švankmajer radši netočí něco jiného, třeba Kafkovu Proměnu, áha… Vlastně oba autory spojuje touha demonstrovat wiki-znalost, že Kafka byl rodilý Čech a Proměna je TAKY o hmyzu… Snad se místní kritika zmůže na víc a hloubš!>)

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

V Locarnu vyhrál singapurský neo-noir o ztraceném dělníkovi

Paul Verhoeven natáčí lesbický thriller z renesanční Itálie

Albert Serra připravuje film o Raineru Werneru Fassbinderovi

Do soutěže v Benátkách zasáhne Reygadas, Nemes i Cuarón

DAFilms.cz pořádá Léto s Věrou Chytilovou

Britský akademik nalezl ztracený scénář Stanleyho Kubricka

Jim Jarmusch natáčí zombie komedii The Dead Don’t Die


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Noir Film Festival

V Locarnu vyhrál singapurský neo-noir o ztraceném dělníkovi

Paul Verhoeven natáčí lesbický thriller z renesanční Itálie

MFF Locarno


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)