Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 114: Visegrádská animace

editorial / Jindřiška Bláhová / 2. 12. 2017

Letos v srpnu jsme v čísle České filmové obrození? mapovali stav současné české kinematografie a zamýšleli se nad tím, jestli se opravdu něco v tuzemské filmové produkci pohnulo k lepšímu. O pár měsíců později a při pohledu zpátky na rok 2017 to vypadá, že by za otazníkem měly být ještě další dva navíc doplněné o vykřičník a nějaký peprný emotikon. Jak s oblibou říkáme v redakci, když už nám dochází vytříbený kritický slovník – nebyla to letos opravdu žádná hitparáda.

Čeští režiséři se povětšinou zabetonovali v prostinkých vztahových komediích přes kopírák nebo vztahové komedie „invenčně“ přesadili do Čechy oblíbených sportovních prostředí. Vodácké Špunty na vodě i Bajkery už máme za sebou. Před námi je ještě lyžařský Špindl, který rozšíří subžánr v Česku populární už od padesátých let, kdy Gustav Anděl trávil dovolenou na horách. Jen to bude tentokrát rajcovnější, ale i na povinná „poučená“ homolkovská panorámata dojde. Dvě nejvýraznější jména porevolučního filmu, režiséři Jan Svěrák a Jan Hřebejk, se pokusili navázat na své dřívější divácké i kritické hity. Svěrákovo Po strništi bos se nedostane vlastně nikdy ani na dohled vtipné břitkosti Obecné školy, ale občas ve filmu alespoň prosvitne poetika Zdeňka Svěráka. Naproti tomu Jan Hřebejk, který spolu s Petrem Jarchovským v Pelíškách natočil jeden z nejúspěšnějších a nejpovedenějších porevolučních filmů, spáchal trilogií Zahradnictví režisérské harakiri. Do československé minulosti se bezradně ohlédli Masaryk i Milada. Debutanti vyšuměli. Rozpaky doprovázely i karlovarského vítěze Křižáčka, kterého je všemu navzdory možné považovat za letošní nejambicióznější český projekt. Něco je ale špatně, když je – samozřejmě s nadsázkou – nejlákavějším titulem v distribuci zrenovovaná kopie osmdesát šest let starého milostného dramatu Gustava Machatého Ze soboty na neděli.

Trochu optimističtější zprávu přináší dokumentární film, jak ukazuje report Kamily Boháčkové z festivalu Ji.hlava. I když ale náskok stále mají Slováci. Nic tak výrazného jako portrét zpěváka Richarda Müllera Nepoznaný režiséra Mira Rema, který se objevil i v tuzemské distribuci, v Česku nevzniklo. Zajímavý pohyb ale stále trvá mimo hlavní proud. Přinášíme profil Ley Petříkové coby dalšího zajímavého českého talentu.

Doporučuji i portrét Stephena Kinga, který je možné brát i jako pozvánku na první číslo příštího roku. Začneme návratem k osmdesátým letům, jichž jsou Kingovy romány a filmy podle nich zásadní součástí. Věnovat se budeme fenoménu takzvaných osmdesátek, který zastřešuje nejen filmovou či televizní produkci, ale i mnohem širší emoční a paměťový diskurz. Takže, oprašte VHS a zachovejte nám přízeň.

Přečteno 1403x

Článek vyšel v časopise Cinepur #114, prosinec 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110 - Filmová paralýza

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #114 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #114, prosinec 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Oči kočky, úsměv pantera / Smyslnost, melancholie a úzkost v soudobé maďarské animaci (Zoltán Varga, téma)

Hranice dokumentu, hranice Ji.hlavy / MFDF Ji.hlava 2017 (Kamila Boháčková, report)

IMAX spiritualita / Cesta času (Janis Prášil, kritika)

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši (Ivo Michalík, kritika)

Soukromá apokalypsa / matka! (Martin Bubrín, kritika)

Filmové osvícení hororového klasika / Stephen King ve filmu a televizi (Antonín Tesař, portrét)

+ více...