Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana

rozhovor / Iva Přivřelová / 11. 10. 2017

Začínal v raných devadesátých letech s graffiti. Z vrcholu švédské scény postupně přesunul svůj zájem k dokumentárnímu filmu. Podílel se na dokumentu Sacrificio – Kdo zradil Che Guevaru (2001) nebo Gitmo – The New Rules of War (2005) o praxi na americké základně Guantánamo. O podobách moci pojednával i jeho animovaný film zasazený do dystopické budoucnosti Metropia. V hraném filmu debutoval v roce 2014 kriminálním filmem Tommy vycházejícím ze skutečných událostí a zachycujícím loupež na stockholmském letišti. Snímek je i netradičním portrétem žen ve švédském organizovaném zločinu, jehož vlnu mohl jako kluk vyrůstající v osmdesátých letech na západním předměstí Stockholmu sledovat z první ruky. Na mezinárodní scéně se švédský režisér, scenárista a producent s egyptskými kořeny Tarih Saleh prosadil výrazně letos vítězstvím na festivalu Sundance. Případ Nile Hilton, thriller z Káhiry v předvečer egyptské revoluce, která svrhla prezidenta Mubaraka, zručně kombinuje v současnosti jeden z nejpopulárnějších vypravěčských trendů – vyšetřování vraždy a vysokou politiku. Získal cenu pro nejlepší zahraniční film a byl součástí Salehovy retrospektivy na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #113

Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Sportem k vykoupení / Pyre (Jan Švelch, videohra) • Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga (Janis Prášil, téma) • Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana (Iva Přivřelová, rozhovor) • Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno (Jakub Felcman, report) • Úvod k tématu 113: Werner Herzog (Lukáš Skupa, téma) • Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje (Kamila Dolotina, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem

Rozhovor s dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem / Nechodit naráz dvěma cestami

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak

Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce


DALŠÍ Z RUBRIKY

Polanski se vrací do Krakova. Natočí film o svém dětství

Nicolas W. Refn spustí online platformu s filmy, hudbou a texty

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Abrakadabra! Olomoucký festival PAF láká na první jména

Editorial 113: Werner Herzog

Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí

Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga

Srdce ze skla / Herzogovy variace na heimatfilm


RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)