Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 113: Werner Herzog

editorial / Jindřiška Bláhová / 11. 10. 2017

Je všeobecně známo, že nostalgie je mocná psychologická síla. V případě kinematografie třeba po zrnitém obraze videokazet, dřevěných sklápěcích sedačkách v kině, kde lístek stál osm korun, nebo obecně po filmech, které byly intenzivnější a „lepší“. (I když některé byly zcela určitě lepší objektivně. Stejně jako řada z nich nestála za nic). Na chemických procesech v lidském mozku spojených s teskněním po uplynulém a se schopností vytěsňovat stojí nejeden film. V posledních letech se dokonce mluví o nostalgické audiovizuální globální kultuře vztahující se k osmdesátým letům. Teorie zní, že se do rozhodujících pozic dostali lidé, kteří dospívali právě v osmé dekádě. Jejich kulturní vkus a preference pak tvarovali arkádové hry, walkman s Madonnou, E.T., Indiana Jones a Goonies se specifickou estetikou high conceptu.

Americký seriál Stranger Things, který z daného proudu nejvýrazněji staví na evokování estetiky či narativních postupů „osmdesátek“ (nebo, přesněji řečeno, vzpomínek na ně), se stal spícím hitem uplynulé sezony a v případě té nadcházející se s ním už pojí očekávání největší události seriálového podzimu. Úspěchu první řady si všimli i producenti aktuálního filmu To. Na křísení ducha osmdesátých let a rozjitřené teenagerské emocionality, která se s nimi pro nostalgiky po daném období pojí, postavili bravurní kampaň k hororu o klaunovi vraždícím malé děti podle novely Stephena Kinga. To si následně připsalo historicky nejlepší premiérový víkend mezi horory a směřuje nejen na pozici jednoho z komerčně nejúspěšnějších filmů roku, ale i mezi komerčně nejúspěšnější horory vůbec.

A tady nostalgická touha začíná nabírat na zajímavých obrátkách. Nejenže se producentům podařil husarský kousek prodat něco zcela jiného, než co nakonec divák dostal v kinech – standardní akční film pro děti bez „duše“ jen mechanicky odkazující na některé kultovní filmy z osmé dekády. Ale hlavně na osmdesátkách prodávali původní seriál z devadesátých let. Výsledkem takového kalkulu nakonec bude jen to, že současná generace diváků nebude mít na co nostalgicky vzpomínat.

Když už jsme u vzpomínek, aktuální téma je věnované tvůrci, který nostalgií netrpí vůbec. A netrpí jí ani texty o něm. Německý režisér, veterán Werner Herzog, se neustále dívá dopředu, i když se přitom musí nevyhnutelně ohlížet za tím, co za sebou zanechal. Včetně snědené boty. V tom ohlédnutí ale není žádná tesknota. Což není v době, kdy se nostalgie komodifikuje na počkání, vůbec samozřejmé.

Přečteno 2396x

Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #132

#132

prosinec 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm

Bertrand Bonello připravuje nové sci-fi melodrama La Bête

Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál

Darren Aronofsky natočí film o přejídajícím se tlouštíkovi

Existenciální pijáctví / Chlast

Od eschatologie k entropii / Last and First Men

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru


RUBRIKY

anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (791) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Cinepur #113 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Srdce bijící zeleně / Tvar vody (Hedvika Petrželková, zoom)

Sportem k vykoupení / Pyre (Jan Švelch, videohra)

Skatologická odchylka Dreamworks / Kapitán Bombarďák (Anna Krejčířová, mimo kino)

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje (Kamila Dolotina, kritika)

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic (Ivo Michalík, kritika)

Křížová výprava za jiný (český) film / Křižáček (Tomáš Gruntorád, kritika)

+ více...