Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika

televize / soundtrack / Jiří Špičák / 31. 8. 2017

První, co se v souvislosti s hudbou k novému seriálu Stevena Soderbergha The Knick zmiňuje, je nápaditý kontrast její formy a času, do kterého je minisérie umístěná. Seriál zobrazuje drsné prostředí stejnojmenné newyorské nemocnice na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Ovšem hudba, kterou pro The Knick zkomponoval bývalý člen kapely Red Hot Chili Peppers a oceňovaný autor soundtracku k filmu Drive Cliff Martinez, je téměř puristicky elektronická. Sama o sobě navozuje spíš futuristickou atmosféru – Martinez ostatně opatřil hudbou i jiný Soderberghův snímek, totiž Solaris z roku 2002 a soundtrack k The Knick se od něj zase tolik neliší.

Teprve když člověk do světa lékařského týmu v nemocnici The Knick v čele s doktorem Thackerym pronikne, uvědomí si, že elektronická hudba se k historickému prostředí paradoxně výtečně hodí. Jakýmsi zastřešujícím motivem minisérie je totiž pokrok, se kterým se v příběhu setkáváme, ať už prostřednictvím elektrifikace budovy nebo experimentování s novými operačními postupy (a přeneseně také skrze postavu doktora Edwardse, který na své cestě k operačnímu stolu musí zbořit předsudky rasistické společnosti). Seriálové postavy by si neuměly představit, kam se lékařská věda za následující dekády vyvine, a stejně tak by nebyly schopny pochopit současnou hudbu – přesto ale za obojím vnitřně směřují.

Doprovodnou funkci tedy elektronická hudba splňuje skvěle, pozitivní dojmy ale můžeme zčásti připsat i sugestivní kameře nebo hereckým výkonům. O poznání těžší disciplína je vytvořit soundtrack, který by mělo smysl poslouchat jako samostatné album – i to se ale Martinezovi povedlo. Soundtracky vesměs stojí jaksi mimo současné trendy a mají svůj vlastní kontext, ten Martinezův se ale dokázal na proud aktuální zvuku napojit z druhé strany.

Jeho padesátiminutová kolekce kratších tracků by klidně mohla vyjít na některém z uznávaných nezávislých labelů, které se věnují vydávání temnějšího ambientu a které svým katalogem navazují třeba na estetiku hororové legendy Johna Carpentera. Soundtracku sice chybí ostřejší hrana, kterou v seriálu supluje samotný příběh, a samostatně tedy působí o poznání bezelstněji než v kombinaci s obrazem. O to působivější ale ve výsledku vyvolává atmosféru, která je stejnou měrou mysteriózní a podezřele klidná.

Přečteno 3094x

Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Tahle země není pro demokracii / TraumaZone

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

TBH / WTF

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

TBH / WTF

Holky na zabití / A jak to bylo dál…


DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack

Duše jazzu a elektroniky / Duše

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense

Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu

Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!

Metamorphosis Křižníku Potěmkin


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Duše jazzu a elektroniky / Duše

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #96 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Angela Schanelec / Nadějná očekávání uměleckého realismu (Ondřej Pavlík, téma)

The Naked City (Jana Bébarová, mimo kino)

Editorial č. 96 (Jindřiška Bláhová, editorial)

Nymfomanka - Director’s Cut (Matěj Nytra, kritika)

Pohodlné místo / Německý filmový průmysl (Karsten Kastelan, téma)

Objektiv a styl / České filmy na MFDF Jihlava (Lucie Česálková, report)

+ více...