Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika
televize / soundtrack / Jiří Špičák / 31. 8. 2017
Teprve když člověk do světa lékařského týmu v nemocnici The Knick v čele s doktorem Thackerym pronikne, uvědomí si, že elektronická hudba se k historickému prostředí paradoxně výtečně hodí. Jakýmsi zastřešujícím motivem minisérie je totiž pokrok, se kterým se v příběhu setkáváme, ať už prostřednictvím elektrifikace budovy nebo experimentování s novými operačními postupy (a přeneseně také skrze postavu doktora Edwardse, který na své cestě k operačnímu stolu musí zbořit předsudky rasistické společnosti). Seriálové postavy by si neuměly představit, kam se lékařská věda za následující dekády vyvine, a stejně tak by nebyly schopny pochopit současnou hudbu – přesto ale za obojím vnitřně směřují.
Doprovodnou funkci tedy elektronická hudba splňuje skvěle, pozitivní dojmy ale můžeme zčásti připsat i sugestivní kameře nebo hereckým výkonům. O poznání těžší disciplína je vytvořit soundtrack, který by mělo smysl poslouchat jako samostatné album – i to se ale Martinezovi povedlo. Soundtracky vesměs stojí jaksi mimo současné trendy a mají svůj vlastní kontext, ten Martinezův se ale dokázal na proud aktuální zvuku napojit z druhé strany.
Jeho padesátiminutová kolekce kratších tracků by klidně mohla vyjít na některém z uznávaných nezávislých labelů, které se věnují vydávání temnějšího ambientu a které svým katalogem navazují třeba na estetiku hororové legendy Johna Carpentera. Soundtracku sice chybí ostřejší hrana, kterou v seriálu supluje samotný příběh, a samostatně tedy působí o poznání bezelstněji než v kombinaci s obrazem. O to působivější ale ve výsledku vyvolává atmosféru, která je stejnou měrou mysteriózní a podezřele klidná.
Přečteno 2603x
Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY televize
Holky na zabití / A jak to bylo dál…
Dej mi zpět mé jméno / Halston
Stírač frajírků a lumpů / Mikýřova úžasná pouť internetem
My děti ze stanice ZOO / Hudbou proti naivitě a patosu
Dámský gambit / Vítězství mimo šachovnici
DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack
Duše jazzu a elektroniky / Duše
Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense
Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu
Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (240) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1081) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Dokufest 2014 / Malý kulturní zázrak (Vítězslav Chovanec, report)
Plán / Satira o věcech sousedských (Sylva Poláková, kritika)
Zmizelá / Manželství jako hra se zvraty (Ivo Michalík, kritika)
Děti / Bezútěšnost bez deprese (Michal Škamla, kritika)
Bavorsko, moje vlast / Současný německý heimatfilm (Josef Grübl, téma)
Trilogie Ráj Ulricha Seidla / Peklo a přece jen naděje (Oto Horák, zoom)