Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika
televize / soundtrack / Jiří Špičák / 31. 8. 2017
Teprve když člověk do světa lékařského týmu v nemocnici The Knick v čele s doktorem Thackerym pronikne, uvědomí si, že elektronická hudba se k historickému prostředí paradoxně výtečně hodí. Jakýmsi zastřešujícím motivem minisérie je totiž pokrok, se kterým se v příběhu setkáváme, ať už prostřednictvím elektrifikace budovy nebo experimentování s novými operačními postupy (a přeneseně také skrze postavu doktora Edwardse, který na své cestě k operačnímu stolu musí zbořit předsudky rasistické společnosti). Seriálové postavy by si neuměly představit, kam se lékařská věda za následující dekády vyvine, a stejně tak by nebyly schopny pochopit současnou hudbu – přesto ale za obojím vnitřně směřují.
Doprovodnou funkci tedy elektronická hudba splňuje skvěle, pozitivní dojmy ale můžeme zčásti připsat i sugestivní kameře nebo hereckým výkonům. O poznání těžší disciplína je vytvořit soundtrack, který by mělo smysl poslouchat jako samostatné album – i to se ale Martinezovi povedlo. Soundtracky vesměs stojí jaksi mimo současné trendy a mají svůj vlastní kontext, ten Martinezův se ale dokázal na proud aktuální zvuku napojit z druhé strany.
Jeho padesátiminutová kolekce kratších tracků by klidně mohla vyjít na některém z uznávaných nezávislých labelů, které se věnují vydávání temnějšího ambientu a které svým katalogem navazují třeba na estetiku hororové legendy Johna Carpentera. Soundtracku sice chybí ostřejší hrana, kterou v seriálu supluje samotný příběh, a samostatně tedy působí o poznání bezelstněji než v kombinaci s obrazem. O to působivější ale ve výsledku vyvolává atmosféru, která je stejnou měrou mysteriózní a podezřele klidná.
Přečteno 3094x
Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY televize
Tahle země není pro demokracii / TraumaZone
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev
V dark roomu s Jane Austen / Fire Island
DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack
Duše jazzu a elektroniky / Duše
Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense
Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu
Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Angela Schanelec / Nadějná očekávání uměleckého realismu (Ondřej Pavlík, téma)
The Naked City (Jana Bébarová, mimo kino)
Editorial č. 96 (Jindřiška Bláhová, editorial)
Nymfomanka - Director’s Cut (Matěj Nytra, kritika)
Pohodlné místo / Německý filmový průmysl (Karsten Kastelan, téma)
Objektiv a styl / České filmy na MFDF Jihlava (Lucie Česálková, report)