Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu

téma / český film: České filmové obrození? / Matěj Nytra / 8. 8. 2017

Probírá-li se současný český i slovenský film z mrákot nekonkurenceschopné apatie a začíná-li se stále lépe prosazovat i na mezinárodním poli, stojí za to rozhlédnout se i po zesíleném dění v „podzemních vodách“ tvorby. Současná alternativa v domácí audiovizi se jen výčtem projektů posledního roku jeví jako aktivní, kurážná a překračující hranice. Tvůrci s primárně nefilmovým zázemím a vzděláním se svými „filmy“ cíleně pronikají do kin i do programů festivalů. Jde ze strany absolventů AVU, FaVU či DAMU o buřičský atak, osobní průzkum specifik filmového průmyslu, či o pokus o komentář ke stavu domácí kinematografie Proč přední čeští výtvarníci jako Roman Štětina, Tomáš Svoboda nebo Mark Ther, kteří ve své tvorbě dlouhodobě pracují s videem či revidováním filmových klišé, stále otevřeněji „kolaborují“ se systémem festivalů anebo přímo programů (většinou klubových) kin? Proč je tak silně láká blízkost k neuniformnímu publiku „od filmu“, málokdy obeznámenému s kontextem díla tak jako publikum galerijní? Jaké estetické tendence fenomén konceptuální české (kino)tvorby propojují?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #112

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina (Martin Mišúr, kritika) • Před hlubokým nadechnutím / Současná česká animace (Natálie Něudačina, téma) • „Film je jako Faëthonův vůz, který je potřeba zkrotit“ / Václav Kadrnka (Kamila Boháčková, rozhovor) • The Get Down / První selhání Netflixu (Anna Krejčířová, web) • Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů (Ivo Michalík, kritika) • Tiché komety Anny Kryvenko (Kamila Boháčková, profil) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin

Jak chutná pendrek s mexickou omáčkou / Co říká nativní reklama o Netflixu a HBO

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník

Destilace materiálu / Jindřich Andrš

Švankmajerův seznam / Rozhovor s režisérem Janem Švankmajerem

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Křížová výprava za jiný (český) film / Křižáček

Paradox něžného nácka / Svět podle Daliborka

Tak trochu roadmovie / Skokan


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (653) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (98) / rozhovor (154) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (89) / tisková zpráva (1) / událost týdne (205) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)