Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?
téma / český film: České filmové obrození? / Lukáš Skupa / 8. 8. 2017
Polemický tón nastoluje hned úvodní rozsáhlá anketa, do které se zapojili jak osobnosti s dlouhodobým zájmem či vztahem k české kinematografii, tak i mladí filmaři, jež bývají považováni za onen „příslib do budoucna“. Při diskuzích o situaci českého filmu se poměrně zřídka berou v úvahu konkrétní podmínky, jež tvoří zákulisí údajného oživení a přitom ho významně ovlivňují. Respondenti ankety se proto nezamýšlejí jenom nad uměleckou úrovní českého filmu, ale také nad jeho produkčním či institucionálním zázemím – nad otázkami, které by v debatách o jakékoli obrodě neměly chybět.
Samotné téma na první pohled svádí hlavně k reflexi umělecky ambiciozních či autorských počinů nebo nástupu debutantů. Jednotlivé příspěvky se těmto aspektům sice nevyhýbají, ale věnují se takovým oblastem tvorby, o nichž se v souvislosti s „obrozením“ nemluví nebo se o nich příliš nemluví obecně. Antonín Tesař rozebírá progresivnější směry domácí žánrové tvorby a posuzuje je v kontextu spřízněných zahraničních trendů. Natálie Něudačina připravila souhrnný přehled ne zcela uspokojivého stavu české animace, která aktuálně zdaleka nevyužívá například potenciálu mladých animátorů. Závěrečný text Matěje Nytry se zaměřuje na debutanty, již mohou obohatit českou kinematografii o experimentální tendence a přicházejí z jiného než filmového prostředí. K tématu se váže i rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou v první části čísla.
Přečteno 3582x
Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.5 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Hora dokumentární / Lucie Králová
Proměnit svůj první film v první film na světě
Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven
„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová
Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč (Šárka Gmiterková, kritika)
Poetizace krutosti / Sibiřský deník (Janis Prášil, kritika)
Před hlubokým nadechnutím / Současná česká animace (Natálie Něudačina, téma)
Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina (Martin Mišúr, kritika)
Twin Peaks / Vytěžování minulosti a narušování času (Jiří Špičák, soundtrack)
Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant (Martin Bubrín, kritika)