Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

téma / český film: České filmové obrození? / Lukáš Skupa / 8. 8. 2017

V souvislosti s českým filmem už nějakou dobu slýcháme o „nadějích“ nebo „příslibech do budoucna“. Podle některých názorů se domácí kinematografie mění a její produkce zaznamenává i z kvalitativního hlediska jakési oživení. Zůstaneme-li čistě u uměleckých kritérií, hovoří se již několik let o „obrození“ dokumentárního filmu. Podobné hlasy však pravidelněji zaznívají také ve vztahu k filmu hranému, zvlášť když se podaří natočit úspěšný, artově zacílený titul jako třeba loni Já, Olga Hepnarová nebo Rodinný film. Téma o „českém filmovém obrození“ tedy můžeme pokládat za reakci na optimistická zvolání o přítomnosti a budoucnosti domácí tvorby s vědomím, že na definitivní vyhodnocování je prozatím stále ještě brzy. Otazník vztyčený za názvem tématu ostatně napovídá, že následující texty ani nechtějí dospět k jednoznačným závěrům o „obrodě“. Spíše se pokoušejí pojmenovat přednosti a nedostatky různých typů současné české tvorby.

Polemický tón nastoluje hned úvodní rozsáhlá anketa, do které se zapojili jak osobnosti s dlouhodobým zájmem či vztahem k české kinematografii, tak i mladí filmaři, jež bývají považováni za onen „příslib do budoucna“. Při diskuzích o situaci českého filmu se poměrně zřídka berou v úvahu konkrétní podmínky, jež tvoří zákulisí údajného oživení a přitom ho významně ovlivňují. Respondenti ankety se proto nezamýšlejí jenom nad uměleckou úrovní českého filmu, ale také nad jeho produkčním či institucionálním zázemím – nad otázkami, které by v debatách o jakékoli obrodě neměly chybět.

Samotné téma na první pohled svádí hlavně k reflexi umělecky ambiciozních či autorských počinů nebo nástupu debutantů. Jednotlivé příspěvky se těmto aspektům sice nevyhýbají, ale věnují se takovým oblastem tvorby, o nichž se v souvislosti s „obrozením“ nemluví nebo se o nich příliš nemluví obecně. Antonín Tesař rozebírá progresivnější směry domácí žánrové tvorby a posuzuje je v kontextu spřízněných zahraničních trendů. Natálie Něudačina připravila souhrnný přehled ne zcela uspokojivého stavu české animace, která aktuálně zdaleka nevyužívá například potenciálu mladých animátorů. Závěrečný text Matěje Nytry se zaměřuje na debutanty, již mohou obohatit českou kinematografii o experimentální tendence a přicházejí z jiného než filmového prostředí. K tématu se váže i rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou v první části čísla.

Přečteno 3582x

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Hora dokumentární / Lucie Králová

Proměnit svůj první film v první film na světě

Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven

„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová

Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #112 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč (Šárka Gmiterková, kritika)

Poetizace krutosti / Sibiřský deník (Janis Prášil, kritika)

Před hlubokým nadechnutím / Současná česká animace (Natálie Něudačina, téma)

Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina (Martin Mišúr, kritika)

Twin Peaks / Vytěžování minulosti a narušování času (Jiří Špičák, soundtrack)

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant (Martin Bubrín, kritika)

+ více...