Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Život na narušených základech / Klient
kritika / Martin Šrajer / 14. 9. 2017
Rána byla pravděpodobně nejen zbita, ale také znásilněna, což naznačují indicie, na něž nás Farhádí upozorňuje se zdrženlivostí dokládající, nakolik nápadití musejí být íránští filmaři při zohledňování ženské sexuality. Obava otevřeně promluvit o tom, co se skutečně stalo, negativně zasahuje také do života postav. Manželé před sousedy a známými udržují iluzi, že k ničemu hroznému nedošlo a život běží nerušeně dál. Jejich nasazování masek se tak už neomezuje jen na jeviště amatérského divadla, kde inscenují Smrt obchodního cestujícího, jejíž narativ odráží příběh filmu. Kdo je ovšem v Klientovi alter egem Willyho Lomana, protagonisty Millerova dramatu, Farhádí nechává na posouzení divákovi. Problém tradičně nahlíží z mnoha perspektiv a k většině postav přistupuje zároveň jako k viníkům i obětem.
Režisér, který se v rozhovorech rád vyznává ze své lásky k divadlu, divadelní paralelu rozvíjí na více úrovních. Emád a Rána se sice v rámci rolí převtělují do někoho jiného, ale ve skutečném životě byla jejich schopnost soucitu narušena nepříjemnou událostí. Na začátku filmu se Emád ještě snaží najít porozumění pro ženu, která jej v taxíku bezdůvodně osočí z obtěžování, ke konci, kdy se zcela nechá pohltit touhou po pomstě, však vzniklou situaci nedokáže nahlédnout ani z pohledu své manželky. Neschopnost vzájemného naslouchání zahání postavy do kouta a nutí je k zoufalým řešením. Obětí podobné nevšímavosti přitom mohla být také bývalá nájemnice, kterou sice všichni odsuzují, ale dětské kresby na stěně jednoho z pokojů naznačují, že prostituce pro ni mohla představovat jedinou možnost, jak zaopatřit své dítě. Situace ženy, která vzhledem ke společenskému postoji vůči sexualitě nemůže promluvit o svém traumatu, a muže, který by neměl dát najevo slabost, nejistotu a ztrátu kontroly, tak odráží bezmoc větší části společnosti.
Přestože Klient stejně jako předchozí Farhádího filmy vyniká vzácnou kombinací empatie a kritičnosti, více než například Rozchod Nadera a Simin, rovněž oceněný Oscarem, dbá na efektní výstavbu příběhu a názornost sdělení. Režisér se vzdal naturalismu svých dřívějších filmů ve prospěch vyprávění, které s pomocí divadelních paralel odhaluje vlastní konstrukci a posiluje dojem, že sledujeme moralitu, která se na modelovém příběhu snaží vypovědět o životě střední třídy v zemi směřující k modernitě, ale zároveň v řadě ohledů zůstávající v zajetí starých tradic. Postupně sílící divadelnost filmu vrcholí v rozporuplném posledním aktu, kdy definitivě dochází k setření hranice mezi představením a skutečností. Emád se rozhodne vypátraného útočníka potrestat tím, že jej označí za zločince před publikem tvořeným rodinou dotyčného. Jako pomyslné jeviště mu přitom slouží byt z úvodu filmu. Inscenace se ovšem vymyká kontrole poté, co muž v rozporu se „scénářem“, jaký si pro něj Emád připravil, dostává infarkt. Herec umírá, část diváků je zděšena a jedna z přihlížejících, Emádova manželka, představení zklamaně opouští. Namísto triumfálního převzetí kontroly přichází fiasko. Základy byly narušeny v takovém rozsahu, že náprava již není možná.
Klient (Forushande, Írán, Francie, 2016, IMDb)
Režie a scénář: Asghar Farhádí, kamera: Hossein Jafarian, střih: Hayedeh Safiyari, hudba: Sattar Oraki, hrají: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Bábak Karímí, Mina Sadati, Farid Sajjadi Hosseini, Emad Emami, Ehteram Boroumand ad., 125 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 11. 5. 2017).
Klient (Forushande, Írán, Francie, 2016, IMDb)
Režie a scénář: Asghar Farhádí, kamera: Hossein Jafarian, střih: Hayedeh Safiyari, hudba: Sattar Oraki, hrají: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Bábak Karímí, Mina Sadati, Farid Sajjadi Hosseini, Emad Emami, Ehteram Boroumand ad., 125 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 11. 5. 2017).
Přečteno 3197x
Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4.2 /13
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Klient
**** ČTENÁŘI (2)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Hranice klimatického hraní / Terra Nil
Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Jak vycvičit své vnitřní zvíře / Muž se zaječíma ušima
Vzpomínky na lásku / Marťanské lodě
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Editorial 112: České filmové obrození? (Jindřiška Bláhová, editorial)
Volání Divokého východu / „Nové naděje“ českého žánrového filmu (Antonín Tesař, téma)
Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů (Ivo Michalík, kritika)
Ruben Östlund / Čas vyznačit svůj vlastní čtverec (Vít Schmarc, portrét)
Život na narušených základech / Klient (Martin Šrajer, kritika)
Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu (Matěj Nytra, téma)