Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tiché komety Anny Kryvenko

profil / český film / Kamila Boháčková / 8. 8. 2017

Vizuální umělkyně Anna Kryvenko, pocházející z Ukrajiny, ale žijící a studující dlouhodobě v Praze (Centrum audiovizuálních studií FAMU), představila na letošním karlovarském festivalu v rámci industry programu svůj chystaný neobvyklý experimentální archivní dokument Můj neznámý vojín. Kryvenko v něm rozkrývá téma srpnové okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy, jejíž padesátileté výročí si připomeneme v příštím roce (kdy má být film dokončen). Kryvenko však přistupuje k tématu z ryze osobní perspektivy, totiž prostřednictvím osudu svého prastrýce, který byl poslán do Československa jako vojín Sovětské armády a po návratu do vlasti pod tíhou viny spáchal sebevraždu. Umělkyně skládá svůj celovečerní debut převážně z archivních záběrů, přičemž známé události zkoumá z nezvyklého úhlu pohledu: z pohledu okupanta. „Můj film není o nějaké obecné spravedlnosti či pravdě, ale o tom, jak se z člověka stane okupant, aniž by sám chtěl… Jeho příběh může být příběhem jakéhokoli vojáka ze srpna 1968 v tehdejším Československu,“ přibližuje Kryvenko.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #112

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Všude kolem nás svět, a my uprostřed něho slepí / Happy End podle Michaela Hanekeho (Dominika Prejdová, zoom) • The Get Down / První selhání Netflixu (Anna Krejčířová, web) • Editorial 112: České filmové obrození? (Jindřiška Bláhová, editorial) • Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina (Martin Mišúr, kritika) • „Film je jako Faëthonův vůz, který je potřeba zkrotit“ / Václav Kadrnka (Kamila Boháčková, rozhovor) • Úvod k tématu 112: České filmové obrození? (Lukáš Skupa, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého

Hayao Miyazaki: Oči nezastíněné nenávistí


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Vladimír Turner / Vagantem v telekomunikačním věku

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník

Destilace materiálu / Jindřich Andrš

Švankmajerův seznam / Rozhovor s režisérem Janem Švankmajerem

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Křížová výprava za jiný (český) film / Křižáček

Paradox něžného nácka / Svět podle Daliborka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017

Lukáš Kokeš / S realitou je to velmi nejisté


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (98) / rozhovor (154) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (89) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)