Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 112: České filmové obrození?
editorial / Jindřiška Bláhová / 8. 8. 2017
Téma tentokrát proniklo i do první části čísla – rozsáhlým rozhovorem s režisérem Václavem Kadrnkou, který je považovaný za „solitéra“ české kinematografie, jenž si jde umanutě svou vlastní cestou, která nemusí být vždy nutně schůdná, ale – ehm – i cesta může být nakonec poměrně zajímavý cíl. Kamila Boháčková jeho druhý film Křižáček viděla ještě dlouho před jeho uvedením v soutěži na MFF Karlovy Vary a od konkrétního díla se dostala i ke stavu současného českého filmu (s. 14). Kadrnka totiž spadá mezi začínající tvůrce, kteří s sebou nesou příslib něčeho „jiného“. Podobně jako animátor Marek Berger, kameraman Lukáš Milota nebo herečka-režisérka Johana Švarcová, jejichž názory na tuzemské filmové vzdělávání, stav českého filmu nebo na to, jak je těžké prosadit sebe i vlastní vize, najdete v rozsáhlé anketě (s. 42). Odpovědím tvůrců předchází odpovědi řady filmových odborníků, které jsou překvapivě a svěže nejednoznačné, protichůdné a podávané s nadhledem (a někdy i kritikou do vlastních řad). Anketa, která se podle mě výrazně povedla, dává konkrétnější obrysy onomu „cosi“, které se má údajně aktuálně dít v českém filmu. Takový pocit nakonec podtrhlo i vítězství Křižáčka v karlovarské soutěži. Jistě by šlo zůstat jen u konstatování, že český film vyhrál po dlouhých patnácti letech. Antonín Tesař ale ve svém reportu z festivalu na s. 6 takové nic neříkající statistice dává význam a obsah – a nabízí tak dobré místo, odkud při čtení o (možném) českém filmovém obrození začít. Nejen číst, ale hlavně jinak přemýšlet.
Přečteno 1893x
Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial č. 117 / Cine latino
Editorial 114: Visegrádská animace
DALŠÍ Z RUBRIKY
Paměť jako popraskaná zeď / Roma
Úvod k tématu: Autor ve 21. století
Editorial 121: Autor ve 21. století
Kira Muratova / Kronikářka mizející lidskosti
Nejsmutnější komik Saul Goodman / Better Call Saul
Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory
Procitnutí z Maova snu / Dystopické dokumenty Wang Pinga
MADE IN SWE / Ženské autorství pod institucionální kontrolou
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (78) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (700) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (227) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Tak trochu roadmovie / Skokan (Lucie Česálková, kritika)
Filmy, které musíte vidět v kině / MFF Karlovy Vary 2017 (Antonín Tesař, report)
Konec vesmírného programu / Mass Effect: Andromeda (Jan Švelch, videohra)
Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu (Matěj Nytra, téma)
Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade (Anna Krejčířová, dvd)
Všude kolem nás svět, a my uprostřed něho slepí / Happy End podle Michaela Hanekeho (Dominika Prejdová, zoom)