Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 112: České filmové obrození?
editorial / Jindřiška Bláhová / 8. 8. 2017
Téma tentokrát proniklo i do první části čísla – rozsáhlým rozhovorem s režisérem Václavem Kadrnkou, který je považovaný za „solitéra“ české kinematografie, jenž si jde umanutě svou vlastní cestou, která nemusí být vždy nutně schůdná, ale – ehm – i cesta může být nakonec poměrně zajímavý cíl. Kamila Boháčková jeho druhý film Křižáček viděla ještě dlouho před jeho uvedením v soutěži na MFF Karlovy Vary a od konkrétního díla se dostala i ke stavu současného českého filmu (s. 14). Kadrnka totiž spadá mezi začínající tvůrce, kteří s sebou nesou příslib něčeho „jiného“. Podobně jako animátor Marek Berger, kameraman Lukáš Milota nebo herečka-režisérka Johana Švarcová, jejichž názory na tuzemské filmové vzdělávání, stav českého filmu nebo na to, jak je těžké prosadit sebe i vlastní vize, najdete v rozsáhlé anketě (s. 42). Odpovědím tvůrců předchází odpovědi řady filmových odborníků, které jsou překvapivě a svěže nejednoznačné, protichůdné a podávané s nadhledem (a někdy i kritikou do vlastních řad). Anketa, která se podle mě výrazně povedla, dává konkrétnější obrysy onomu „cosi“, které se má údajně aktuálně dít v českém filmu. Takový pocit nakonec podtrhlo i vítězství Křižáčka v karlovarské soutěži. Jistě by šlo zůstat jen u konstatování, že český film vyhrál po dlouhých patnácti letech. Antonín Tesař ale ve svém reportu z festivalu na s. 6 takové nic neříkající statistice dává význam a obsah – a nabízí tak dobré místo, odkud při čtení o (možném) českém filmovém obrození začít. Nejen číst, ale hlavně jinak přemýšlet.
Přečteno 2852x
Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
POSLEDNÍ ČÍSLO

#132
prosinec 2020
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
Editorial 128 / Do you feel lucky?
Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru
DALŠÍ Z RUBRIKY
Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm
Bertrand Bonello připravuje nové sci-fi melodrama La Bête
Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál
Darren Aronofsky natočí film o přejídajícím se tlouštíkovi
Existenciální pijáctví / Chlast
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
RUBRIKY
anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (791) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Úvod k tématu 112: České filmové obrození? (Lukáš Skupa, téma)
Český film na dobré cestě / Anketa o současném stavu domácí tvorby (Redakce, téma)
Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade (Anna Krejčířová, mimo kino)
Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč (Šárka Gmiterková, kritika)
The Get Down / První selhání Netflixu (Anna Krejčířová, web)
Volání Divokého východu / „Nové naděje“ českého žánrového filmu (Antonín Tesař, téma)