Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Festival v Cannes přitakal Netflixu, auteur TV a virtuální realitě

Festival v Cannes přitakal Netflixu, auteur TV a virtuální realitě

novinka / festival / Redakce / 13. 4. 2017

Netflix uvede v hlavní soutěži festivalu v Cannes dva filmy, dobrodružnou sci-fi Okja a konverzační drama The Meyerowitz Stories. S filmem Okja, který vypráví o kamarádství mladé dívky a obřího fantastického zvířete, se po delší pauze vrací do Cannes jihokorejský filmař Bong Joon-ho. The Meyerowitz Stories je dalším filmem "nového Woodyho Allena", amerického režiséra Noaha Baumbacha, který do své novinky obsadil Adama Sandlera, Emmu Thompson, Bena Stillera nebo Dustina Hoffmana.

Ještě před rokem se přitom zdálo, že pro Cannes je Netflix stále "non grata", podobně jako kontroverzní Lars von Trier. Jeden z šéfů internetové televize Ted Sarandos si tu od francouzského novináře vyslechl, že "zničí evropský filmový ekosystém." Netflix navíc ve Francii omezují tamní distribuční pravidla, podle kterých se film po uvedení v kinech může dostat na VOD až za tři roky - řada jeho titulů tak francouzská kina míjí.

Jednoznačným favoritem ředitele canneského festivalu Thierryho Fremauxe byl loni konkurenční Amazon, který v hlavní soutěži uvedl hned pět svých titulů včetně Patersona Jima Jarmusche nebo fashion hororu Neon Demon Nicolase Windinga Refna. Tento rok se do Cannes dostal jediný snímek z produkce Amazonu, snímek Wonderstruck režiséra Todda Haynese.

Do oficiálního výběru jubilejního 70. ročníku přehlídky v Cannes se premiérově propracovaly také televizní seriály. V rámci speciální "narozeninové sekce" se bude na Croisette promítat druhá řada australské krimisérie Top of the Lake s podtitulem China Girl. Prostor zde dostane také zřejmě nejočekávanější událost této televizní sezóny, nová řada seriálu Twin Peaks, z níž návštěvníci festivalu uvidí první dvě epizody. Nutno podotknout, že režiséři těchto seriálů, Jane Campion a David Lynch, dlouhodobě patří mezi oblíbence francouzských cinefilů.

Slovy "virtuální realita je umění" Fremaux na dnešní tiskové konferenci potvrdil, že Cannes nechce zůstat pozadu ani za nejnovějšími technologickými vymoženostmi v oblasti audiovize. Samostatné místo v hlavním programu získal VR film Carne y arena (Maso a med) oscarového režiséra Alejandra Gonzálese Iñárrita. Necelou hodinu a půl dlouhý snímek zprostředkovává zkušenost uprchlíků a imigrantů, kteří z Mexika utíkají do Spojených států.

Z českého pohledu je nepochybně velkou událostí účast filmu OUT v soutěžní sekci Un certain regard. Debutová road movie scenáristy a režiséra Györgyho Kristófa, studenta pražské FAMU, vznikala v slovensko-maďarsko-české koprodukci. Na filmu se podílela řada českých subjektů – českým producentem je Jiří Konečný (endorfilm), střihačem filmu byl Adam Brothánek a mistrem zvuku byl Jan Richtr. Film OUT vypráví o padesátníkovi Ágostonovi, který se vydá na cestu východní Evropou v zoufalé snaze najít práci a splnit si sen - chytit velkou rybu. Cesta ho posouvá stále hlouběji do moře bizarních událostí a setkání.

V ostře sledované hlavní soutěži mezi osmnácti vybranými filmy nechybí předem očekávaní favorité, Happy End rakouského režiséra Michaela Hanekeho, snímek The Killing of a Sacred Deer řeckého filmaře Yorgose Lanthimose ani film The Beguiled americké režisérky Sofie Coppoly. Nové filmy zde uvedou japonská stálice Naomi Kawase, ruský tvůrce Andrej Zvjagincev, britská režisérka Lynne Ramsay i maďarský filmař Kornél Mundruczó. Kompletní přehled vybraných titulů je k dispozici na stránkách festivalu.

MFF Cannes zahájí 17. května večer projekce nesoutěžního filmu Les fantômes d'Ismaël francouzského režiséra Arnauda Desplechina. Předsedou mezinárodní poroty bude španělský auteur Pedro Almodóvar.

Přečteno 939x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Trier opět pohoršil Cannes. Z jeho filmu odešla stovka diváků

Angela Schanelec dotáčí nový film Ich war zuhause, aber

John Woo chystá hollywoodský remake své akční klasiky Killer

Na Anifilm přijede oscarový režisér i tvůrci z Pixaru

Agnieszka Holland točí film o statečném velšském novinářovi

Pedro Almodóvar připravuje film o stárnoucím režisérovi

Steven Soderbergh natočí film o kauze Panama Papers

V Cannes bude soutěžit Godard, Pawlikowski i Panahí


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Febiofest: Střídavá péče je mistrovský rodinný thriller

Febiofest: Zimní bratři míchají výbušný audiovizuální lektvar

Febiofest: Koreeda ve Třetí vraždě prohlubuje svůj styl

Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka

Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce

Srozumitelná jinakost / MFF Benátky

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Hranice dokumentu, hranice Ji.hlavy / MFDF Ji.hlava 2017


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

58. Zlín Film Festival

Trier opět pohoršil Cannes. Z jeho filmu odešla stovka diváků

Zlatý voči 2018

MFF Cannes

Angela Schanelec dotáčí nový film Ich war zuhause, aber


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (653) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (98) / rozhovor (154) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (89) / tisková zpráva (1) / událost týdne (205) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)