Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

téma: Okraje kinematografie / Lukáš Skupa / 8. 4. 2017

Těžko si představit jakýkoli okraj, který by existoval bez souvztažnosti vůči středu. Stejně tak okraje kinematografie, jak je reflektují jednotlivé texty přítomného tématu, můžeme vnímat ve dvou leckdy komplementárních pólech, různě se vztahujících k silnějšímu středu. Na jednom z těchto periferních pólů se nachází tvorba, jež nabízí levnější a mnohdy i provokativnější varianty produktů, než jaké vznikají v centru (exploatační, „béčkové“ či amatérské filmy). Na druhém pak nalezneme tvorbu, která nastavuje centru zrcadlo nebo přímo vědomě podrývá jeho ustálené strategie reprezentace. Ať už svou formální originalitou, zviditelněním opomíjených témat či způsobem oslovení publika dokonce může vytyčovat cestu vpřed nebo proniknout z „okraje“ do „středu“ (filmy experimentální či avantgardní povahy). V tématu se soustředíme na několik případů a trendů, jež volně propojuje právě jejich výchozí pozice mimo mainstream a které shodně dokládají, že co je na okraji, nemusí být nutně nezajímavé nebo špatné.

Hned první text naznačuje způsoby, jak filmy realizované spíše na periferii mohou vcelku výhodně parazitovat na kinematografickém centru. Antonín Tesař se na příkladu společnosti Asylum zabývá „kopírkami“ komerčních hitů, které i přes svůj béčkový háv dokážou díky úspěšnému marketingu vyvolat nezanedbatelný mediální a divácký ohlas. U okrajů reagujících na střed se zdržíme ještě v následujícím příspěvku Jiřího Blažka. Ten představuje fenomén nacisploatace – italské snímky ze sedmdesátých let vytěžující nacistickou ikonografii, jež byly dobovou kritikou označovány za pornografii. Další dva texty naopak směřují k formálně experimentálním či jinak průbojným tendencím, které se vůči centru vymezují nebo do něj mají šanci zasáhnout. Tereza Krobová přibližuje vývoj tzv. interaktivních filmů, v nichž se pomalu rozplývají hranice mezi médii filmu a počítačové hry. Rozostřeným mediálním hranicím se věnuje také Janis Prášil, který nás v posledním textu tématu seznámí s žánrem poetry-filmu a s dílem experimentálního básníka Jaromíra Typlta, jenž je v současnosti nejvýraznějším českým představitelem tohoto trendu.

Přečteno 4143x

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #110 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně (Tomáš Stejskal, kritika)

Procházky virtuální přírodou / Firewatch (Michal Böhm, videohra)

Scorseseho zabřednutí do křesťanské bažiny / Mlčení (Antonín Tesař, kritika)

O čistotě duše & kvalitě masa / Berlinale 2017 (Aleš Stuchlý, report)

Spánek rozumu plodí příšery / Reakce na text děkana FAMU (Vít Janeček, glosa)

Výkladní skříň animace? / ANIONT (Anna Krejčířová, web)

+ více...