Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

téma: Okraje kinematografie / Lukáš Skupa / 8. 4. 2017

Těžko si představit jakýkoli okraj, který by existoval bez souvztažnosti vůči středu. Stejně tak okraje kinematografie, jak je reflektují jednotlivé texty přítomného tématu, můžeme vnímat ve dvou leckdy komplementárních pólech, různě se vztahujících k silnějšímu středu. Na jednom z těchto periferních pólů se nachází tvorba, jež nabízí levnější a mnohdy i provokativnější varianty produktů, než jaké vznikají v centru (exploatační, „béčkové“ či amatérské filmy). Na druhém pak nalezneme tvorbu, která nastavuje centru zrcadlo nebo přímo vědomě podrývá jeho ustálené strategie reprezentace. Ať už svou formální originalitou, zviditelněním opomíjených témat či způsobem oslovení publika dokonce může vytyčovat cestu vpřed nebo proniknout z „okraje“ do „středu“ (filmy experimentální či avantgardní povahy). V tématu se soustředíme na několik případů a trendů, jež volně propojuje právě jejich výchozí pozice mimo mainstream a které shodně dokládají, že co je na okraji, nemusí být nutně nezajímavé nebo špatné.

Hned první text naznačuje způsoby, jak filmy realizované spíše na periferii mohou vcelku výhodně parazitovat na kinematografickém centru. Antonín Tesař se na příkladu společnosti Asylum zabývá „kopírkami“ komerčních hitů, které i přes svůj béčkový háv dokážou díky úspěšnému marketingu vyvolat nezanedbatelný mediální a divácký ohlas. U okrajů reagujících na střed se zdržíme ještě v následujícím příspěvku Jiřího Blažka. Ten představuje fenomén nacisploatace – italské snímky ze sedmdesátých let vytěžující nacistickou ikonografii, jež byly dobovou kritikou označovány za pornografii. Další dva texty naopak směřují k formálně experimentálním či jinak průbojným tendencím, které se vůči centru vymezují nebo do něj mají šanci zasáhnout. Tereza Krobová přibližuje vývoj tzv. interaktivních filmů, v nichž se pomalu rozplývají hranice mezi médii filmu a počítačové hry. Rozostřeným mediálním hranicím se věnuje také Janis Prášil, který nás v posledním textu tématu seznámí s žánrem poetry-filmu a s dílem experimentálního básníka Jaromíra Typlta, jenž je v současnosti nejvýraznějším českým představitelem tohoto trendu.

Přečteno 3442x

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (113) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (285) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #110 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu (Jaroslav Pinkas, fenomén)

Pravda neexistuje / Jackie (Tomáš Gruntorád, kritika)

Mezery identity / Moonlight (Ondřej Pavlík, kritika)

Ženy bez vlastností / Bába z ledu (Kamila Dolotina, kritika)

Dívat se a rozhodovat / Fenomén interaktivních filmů (Tereza Krobová, téma)

Editorial 110 - Filmová paralýza (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...