Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana
mimo kino / Anna Krejčířová / 16. 5. 2017 / komentáře (1)
Za Vaianou stojí tvůrčí duo Musker a Clements, kteří pro studio natočili několik z jeho nejslavnějších titulů Malou mořskou vílu (1989) či Aladina (1992) a podíleli se i na posledním pokusu o velkofilm zpracovaný klasickou animací Princezna a žabák (2009). Dvojice veteránů se podílela i na vývoji námětu a nadále se držela nastavené linie, kdy se konkrétní pověst přepracuje do obecnější (a jemnější) roviny, aby byla srozumitelná na obou stranách oceánu. Vaiana se nejen geograficky nachází přesně mezi světadíly, je však mnohem pevněji propojená se svými původními mýty a tradicemi než její princeznovské předchůdkyně Pocahontas či Mulan. Vyprávění otvírá scéna, kdy se skrze pověst předávají znalosti a tradice mladším členům kmene, a první půlhodina snímku diváky do detailů seznamuje se způsobem života na ostrově. Vaianino putování je pak s polynéským bájeslovím propojeno hned dvakrát: naplnit proroctví o Mauim a pro svůj lid znovuobjevit mořeplavectví.
Novozélandská, samojská či havajská kultura se promítá i do vizuálního zpracování, výběru herců či hudby, jak neopomněla vyzdvihnout mohutná kampaň za autenticitu snímku – od obsazení šestnáctileté rodilé Havajanky po výpravu animátorů a hudebníků do Polynésie (oboje součást bonusů). Což je strategie známá z pixarovského prostředí, podobně jako proklamace týmového projektu, kdy se na námětu Vaiany podílelo sedm lidí, na režii pak ve výsledku čtyři. Do disneyovského prostředí se však nepodařilo plně přenést sebeironii a popkulturní odkazy. Oboje působí křečovitě až samoúčelně, když film vysmívané formule o zpěvu a zvířecím společníkovi částečně následuje. Vaiana je naopak nejsilnější v okamžicích, kdy klišé neironicky posouvá novým směrem, například muzikálové sebeopájení padoucha v průběhu souboje a zejména pak dynamika vůdčích rolí mezi dcerou náčelníka a polobohem Maui. Nejnovější Disneyho snímek tak po Ledovém království (2013) úspěšně posouvá princeznovský kánon o kus dál a je prakticky jisté, že studio bude v příštích letech pokračovat podobným směrem.
Odvážná Vaiana (Moana) (USA, 2016) 107 min.
Režie: John Musker a Ron Clements (Don Hall, Chris Williams)
Scénář: Jared Bush
Námět: Ron Clements, John Musker, Chris Williams, Don Hall, Pamela Ribon, Aaron Kandell a Jordan Kandell
Hudba: Lin-Manuel Miranda, Opetaia Foa'i a Mark Mancina
Hrají: Auli'i Cravalho, Dwayne Johnson, Rachel House, Temuera Morrison, Jemaine Clement, Nicole Scherzinger, Alan Tudyk a Oscar Kightley
Distribuce: Magic Box (na DVD a Blu-ray od 19. 4. 2017)
Zvuk: Dolby Digital 5.1 anglicky
Dolby Digital 5.1 česky
Titulky: české
Přečteno 5527x
Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino
#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead
Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím
Syndrom vyhoření státu / Colectiv
Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana
DALŠÍ Z RUBRIKY
Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman
Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima
Blondýnka / Páni mají raději oběti
R.N.M. / Člověk člověku medvědem
Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Takový normální seriál / Lajna
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu (Jaroslav Pinkas, fenomén)
Pohádky o evropském filmu / Rok 2016 v české distribuci (Aleš Danielis, glosa)
Život přečerpán / Já, Daniel Blake (Martin Mišúr, kritika)
Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie (Lukáš Skupa, téma)
Člověk bestie / Rozpolcený (Janis Prášil, kritika)
Obyčejný žal / Místo u moře (Martin Šrajer, kritika)