Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

mimo kino / Anna Krejčířová / 16. 5. 2017 / komentáře (1)

Disneyovský blockbuster v minulém roce trochu zapadl mezi dříve nasazeným Zootropolis od téhož studia a Hledá se Dory od spřízněného Pixaru. Ačkoli se Odvážná Vaiana ani zdaleka nepřiblížila k miliardové hranici zmíněných snímků, její tržby prokázaly, že koncept princeznovských filmů má stále potenciál oslovovat publikum po celém světě, pokud Disney svůj přístup částečně zreviduje podle úspěchů pixarovské produkce. Nejnovější počin giganta animace tak nepřináší revoluci v zobrazování ženských postav ani oslovování dětských diváků, je však zajímavé sledovat dílčí posuny v jedné z jeho nejstarších tradic. Na první pohled se příběh opět věnuje mladé a naivní hrdince, která se vydává poznat širý svět a nakonec i sama sebe, zároveň však problematizuje nejznámější studiová klišé a stylizace hlavní postavy primárně nesměřuje k ideálu krásy.

Za Vaianou stojí tvůrčí duo Musker a Clements, kteří pro studio natočili několik z jeho nejslavnějších titulů Malou mořskou vílu (1989) či Aladina (1992) a podíleli se i na posledním pokusu o velkofilm zpracovaný klasickou animací Princezna a žabák (2009). Dvojice veteránů se podílela i na vývoji námětu a nadále se držela nastavené linie, kdy se konkrétní pověst přepracuje do obecnější (a jemnější) roviny, aby byla srozumitelná na obou stranách oceánu. Vaiana se nejen geograficky nachází přesně mezi světadíly, je však mnohem pevněji propojená se svými původními mýty a tradicemi než její princeznovské předchůdkyně Pocahontas či Mulan. Vyprávění otvírá scéna, kdy se skrze pověst předávají znalosti a tradice mladším členům kmene, a první půlhodina snímku diváky do detailů seznamuje se způsobem života na ostrově. Vaianino putování je pak s polynéským bájeslovím propojeno hned dvakrát: naplnit proroctví o Mauim a pro svůj lid znovuobjevit mořeplavectví.

Novozélandská, samojská či havajská kultura se promítá i do vizuálního zpracování, výběru herců či hudby, jak neopomněla vyzdvihnout mohutná kampaň za autenticitu snímku – od obsazení šestnáctileté rodilé Havajanky po výpravu animátorů a hudebníků do Polynésie (oboje součást bonusů). Což je strategie známá z pixarovského prostředí, podobně jako proklamace týmového projektu, kdy se na námětu Vaiany podílelo sedm lidí, na režii pak ve výsledku čtyři. Do disneyovského prostředí se však nepodařilo plně přenést sebeironii a popkulturní odkazy. Oboje působí křečovitě až samoúčelně, když film vysmívané formule o zpěvu a zvířecím společníkovi částečně následuje. Vaiana je naopak nejsilnější v okamžicích, kdy klišé neironicky posouvá novým směrem, například muzikálové sebeopájení padoucha v průběhu souboje a zejména pak dynamika vůdčích rolí mezi dcerou náčelníka a polobohem Maui. Nejnovější Disneyho snímek tak po Ledovém království (2013) úspěšně posouvá princeznovský kánon o kus dál a je prakticky jisté, že studio bude v příštích letech pokračovat podobným směrem.

Odvážná Vaiana (Moana) (USA, 2016) 107 min.
Režie: John Musker a Ron Clements (Don Hall, Chris Williams)
Scénář: Jared Bush
Námět: Ron Clements, John Musker, Chris Williams, Don Hall, Pamela Ribon, Aaron Kandell a Jordan Kandell
Hudba: Lin-Manuel Miranda, Opetaia Foa'i a Mark Mancina
Hrají: Auli'i Cravalho, Dwayne Johnson, Rachel House, Temuera Morrison, Jemaine Clement, Nicole Scherzinger, Alan Tudyk a Oscar Kightley
Distribuce: Magic Box (na DVD a Blu-ray od 19. 4. 2017)
Zvuk: Dolby Digital 5.1 anglicky
Dolby Digital 5.1 česky
Titulky: české

Přečteno 5797x

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

helena bendová  (18.5.2017 00:44)

odvážná vaiano,ukaž křídla!

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Takový normální seriál / Lajna

Blok 99 / Za zvuků krve

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2

Kostěný tomahawk

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #110 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie (Lukáš Skupa, téma)

Dívat se a rozhodovat / Fenomén interaktivních filmů (Tereza Krobová, téma)

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance (Tomáš Stejskal, report)

Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion (Ivo Michalík, kritika)

Opustit vlastní šílenství / Fenomén Isabelle Huppert (Stanislava Přádná, portrét)

Pohádky o evropském filmu / Rok 2016 v české distribuci (Aleš Danielis, glosa)

+ více...