Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu

fenomén / Jaroslav Pinkas / 6. 4. 2017

Mnichovská dohoda, odstoupení pohraničí a krach první republiky patří bezesporu k „trvalkám“ české kulturní paměti. Každý ví, co se stalo. 29. září 1938 uzavřely Anglie, Francie, Itálie a Německo dohodu o tom, že české pohraničí bude odstoupeno nacistickému Německu. Jednali o nás bez nás. Byli jsem zrazeni. Zůstali jsme sami. Mnichovské trauma nás provází téměř osmdesát let. Nechci opakovat staré písničky o „přeražené páteři“, které se staly oblíbenými odrhovačkami moralistů všeho druhu a sloužily tu k bičování „čecháčků“, tu k omluvě kolaborantského jednání. Toto trauma je (jako ostatně každé jiné) především kulturní konstrukcí, která se často používá k čistě mocenským účelům. Nechci se ani dotýkat oblíbené hry na „charakterologii“ národa (My Češi jsme srabi, Poláci jsou chlapíci atd.). To všechno je stará veteš.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #110

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion (Ivo Michalík, kritika) • O čistotě duše & kvalitě masa / Berlinale 2017 (Aleš Stuchlý, report) • Ženy bez vlastností / Bába z ledu (Kamila Dolotina, kritika) • Mica Levi - Ze surreálné garáže k Oscarům (Jiří Špičák, soundtrack) • Béčka pro nové milénium / Produkce společnosti The Asylum (Antonín Tesař, téma) • Člověk bestie / Rozpolcený (Janis Prášil, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)