Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak přežít sezonu cen

Jak přežít sezonu cen

editorial / Jindřiška Bláhová / 14. 2. 2017

Kinematografie se, obrazně řečeno, stále zrychluje. Můžeme vidět víc filmů, než na kolik si kdy dokážeme najít čas. Neexistují žádné hranice nebo větší překážky kulturní, geografické nebo technické dostupnosti. S digitalizací nabobtnala podstatně tuzemská kino-distribuce, ale zároveň se do ní nedostane ani zdaleka vše pozoruhodné, co ve světovém filmu vzniká. Aby vám nic podstatného neuniklo, přináší Cinepur v prvním čísle nového roku každoročně anketu, v níž kritici, publicisté či dramaturgové uvádějí svůj loňský Top 10. Upozorňujeme tak často na díla, která z různých důvodů z produkce vyčnívají a stojí za pozornost, přestože se jim jí třeba nedostalo – ať už proto, že si jich nevšimli distributoři, nebo proto, že vznikla v okrajovějších částech kinematografie, co do geografického prostoru, či formy.

Co kritik, to jiný názor i měřítka, a často i názor protichůdný nebo nečekaný. V letošním výběru se tak ocitly třeba Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry a animovaný snímek od studia Disney Zootropolis: Město zvířat , dokument Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei o věcech, o nichž nelze mluvit, vedle monstrózní německé Noční můry. Je v konečném součtu preferencí nejlepší Toni Erdmann (zoom jsme přinesli v minulém čísle), Osm hrozných, Sieranevada, Elle nebo Zkouška dospělosti? Odpověď najdete na straně 8.

V anketě o nejlepší filmy roku 2016 padlo i několikrát jméno animátora Jana Sasky a jeho pětiminutové grotesky beze slov, ale s hodně lahváči a krve, Happy End. Profil režiséra, kterému letos jen o kousek unikla užší nominace na Oscara, najdete těsně před kritikami. Happy End vznikl na FAMU a o tom, jestli školu čekají nějaké budoucí šťastné konce, se v poslední době rozvířila celkem intenzivní debata. Přispěl do ní i Vít Janeček se svou rozsáhlou analýzou situace na FAMU, kterou jsme otiskli na dvě pokračování loni. Nyní přinášíme reakci současného děkana FAMU Zdeňka Holého. Jak vnímá kritický text svého kolegy z filmové školy, si můžete přečíst na s. 7. Ponor do dvou odlišných a svébytně poetických režisérských vizí pak nabízí rozhovor s brazilským režisérem Gabrielem Mascarem a rozsáhlý portrét experimentátora Billa Morrisona.

Jinak právě vstupujeme opět do sezony cen. Zlaté glóby i Ceny české filmové kritiky máme za sebou. Čekají nás Oscary, pak Český lev, jehož nominace a naopak nenominace svědčí o postupující paralýze hlasujících i celé ceremonie. Mezitím Berlinale jako první z velkých festivalů, který s největší pravděpodobností naservíruje první várku filmů, o nichž za rok uslyšíme v anketách. Zachovejte klid. Všechny ceny jsou do velké míry hlavně hra. Největší filmové poklady se nezřídka objevují zcela jinde. Takže se nebojte vlastních žebříčků, neovlivněných ničím jiným než vlastním názorem a vnímavostí.

Přečteno 1259x

Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #115

#115

únor 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU


DALŠÍ Z RUBRIKY

Na festival do Karlových Varů zavítá jako host Richard Linklater

Nejlepší filmy roku 2017

Každý za sebe a AIDS proti všem / 120 BPM

První seriál HBO ze zemí bývalé Jugoslávie natočí Danis Tanović

Další sezona podivností / Stranger Things 2

Skoro jako hraný film / IDFA 2017

Filmy na konci (starého) světa / K dystopii filmů českého undergroundu

Puchření západního Německa / Nekrofilní punk Jörga Buttgereita


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine


RUBRIKY

anketa (23) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (89) / fenomén (67) / festival (57) / fragment (18) / glosa (210) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (723) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (632) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (97) / reflexe (24) / report (97) / rozhovor (152) / scénář (4) / soundtrack (36) / téma (841) / televize (86) / tisková zpráva (1) / událost týdne (197) / video (2) / videoart (16) / videohra (53) / web (40) / zoom (150)

Cinepur #109 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Jan Saska / S lahváčem na Oscary (Kamila Boháčková, český talent)

Příchozí / Test hollywoodské gramatiky (Ondřej Pavlík, kritika)

Zase jednou zpívat a tančit… / Současnost amerických filmových muzikálů (Lukáš Skupa, téma)

Červená želva / Sen o globálním jazyku (Antonín Tesař, kritika)

Stávání se neviditelným / Performance identity ve filmech s Bobem Dylanem (Jiří Anger, téma)

Rozpolceně o válce / Battlefield 1 (Jan Švelch, videohra)

+ více...