Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak přežít sezonu cen
editorial / Jindřiška Bláhová / 14. 2. 2017
Co kritik, to jiný názor i měřítka, a často i názor protichůdný nebo nečekaný. V letošním výběru se tak ocitly třeba Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry a animovaný snímek od studia Disney Zootropolis: Město zvířat , dokument Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei o věcech, o nichž nelze mluvit, vedle monstrózní německé Noční můry. Je v konečném součtu preferencí nejlepší Toni Erdmann (zoom jsme přinesli v minulém čísle), Osm hrozných, Sieranevada, Elle nebo Zkouška dospělosti? Odpověď najdete na straně 8.
V anketě o nejlepší filmy roku 2016 padlo i několikrát jméno animátora Jana Sasky a jeho pětiminutové grotesky beze slov, ale s hodně lahváči a krve, Happy End. Profil režiséra, kterému letos jen o kousek unikla užší nominace na Oscara, najdete těsně před kritikami. Happy End vznikl na FAMU a o tom, jestli školu čekají nějaké budoucí šťastné konce, se v poslední době rozvířila celkem intenzivní debata. Přispěl do ní i Vít Janeček se svou rozsáhlou analýzou situace na FAMU, kterou jsme otiskli na dvě pokračování loni. Nyní přinášíme reakci současného děkana FAMU Zdeňka Holého. Jak vnímá kritický text svého kolegy z filmové školy, si můžete přečíst na s. 7. Ponor do dvou odlišných a svébytně poetických režisérských vizí pak nabízí rozhovor s brazilským režisérem Gabrielem Mascarem a rozsáhlý portrét experimentátora Billa Morrisona.
Jinak právě vstupujeme opět do sezony cen. Zlaté glóby i Ceny české filmové kritiky máme za sebou. Čekají nás Oscary, pak Český lev, jehož nominace a naopak nenominace svědčí o postupující paralýze hlasujících i celé ceremonie. Mezitím Berlinale jako první z velkých festivalů, který s největší pravděpodobností naservíruje první várku filmů, o nichž za rok uslyšíme v anketách. Zachovejte klid. Všechny ceny jsou do velké míry hlavně hra. Největší filmové poklady se nezřídka objevují zcela jinde. Takže se nebojte vlastních žebříčků, neovlivněných ničím jiným než vlastním názorem a vnímavostí.
Přečteno 1767x
Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
3 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
POSLEDNÍ ČÍSLO

#120
prosinec 2018
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial č. 117 / Cine latino
Editorial 114: Visegrádská animace
Editorial 112: České filmové obrození?
DALŠÍ Z RUBRIKY
Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem
Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu
Detox od českého mainstreamu / Domestik
Nicolas Cage si zahraje v lovecraftovském sci-fi Barva z kosmu
Za krempou zdobného klobouku / Soumrak
Sofia Coppola připravuje další film s Billem Murraym
RUBRIKY
anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (94) / fenomén (70) / festival (78) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (114) / komiks (10) / kritika (767) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (700) / objev (3) / pojem (36) / portrét (9) / profil (102) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (41) / téma (873) / televize (96) / tisková zpráva (1) / událost týdne (226) / video (2) / videoart (16) / videohra (58) / web (42) / zoom (153)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Snowden / Velký bratr tě sleduje (Martin Šrajer, kritika)
Nenápadný půvab Viennale (Anna Kopecká, report)
Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali? (Matěj Nytra, web)
Bylo nás pět pro mileniály / The OA (Jarmila Křenková, televize)
Nejlepší filmy roku 2016, část 2. (Redakce, anketa)
Zamést si před vlastním prahem (Zdeněk Holý, glosa)