Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kostěný tomahawk

Kostěný tomahawk

dvd / Anna Krejčířová / 1. 6. 2017

O filmu Kostěný tomahawk kolují už od jeho uvedení na podzim minulého roku zvěsti, že je to kultovní dílo, jež ve spojení s hororem posouvá hranice westernového žánru dál než ve stejnou dobu uvedení Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015) či Osm hrozných (Quentin Tarantino, 2015). V českém prostředí potvrdilo reputaci brutálního kanibalistického hororu na divokém západě jeho uvedení v sekci půlnočních projekcí na karlovarském festivalu. Na debutový snímek s rozpočtem pouhým dvou milionu dolarů jde rozhodně o působivé ohlasy, byť se soustředí jen na čtvrtinu z celkové stopáže, kdy se dostáváme do kontaktu s indiány z doby kamenné. Spisovatel, hudebník, scénárista a kameraman S. Craig Zahler totiž natočil svou prvotinu jako obludný archetypální western, přičemž tam, kde nestačí zveličení, si z části vypomáhá monstrozitou mimo lidské pokolení, primárně spojovanou právě s hororem.

Do osady Bright Hope na pomezí pustiny a moderní civilizace přichází pobuda, který útok bezejmenného kmene přežil, zároveň však útočníky vedl po své stopě. Následující den se ztratí několik obyvatel města a po pozvolném úvodu představujícím vztahy mezi jednotlivými postavami se přihlásí nesourodá skupina dobrovolníků s chatrným plánem na záchranu. Čtveřice sestává z dobře známých westernových archetypů: zkušený honák, jemuž unesli manželku, tvrdohlavý avšak spravedlivý šerif, švihácký zabiják indiánů a věrný, třebaže trochu zmatený postarší zástupce šerifa. Všichni se mise účastní s podivnou umíněností a doslovným chápáním svých morálních povinností, které zcela zaslepují fakt, že jde o zoufalý sebevražedný pokus. Skoro jako by smířeně přijali, že jsou jen postavami ve stokrát opakovaném příběhu. S jeho odvíjením se ale jejich charaktery neukazují jen jako ploché figury a vznikající kontrast ještě více upozorňuje na zkostnatělé principy žánru z dob Stopařů (John Ford, 1956). Ve stejném duchu se odhaluje i klasické nazírání domorodých obyvatel jako nestvůrných primitivů, s nimiž není možné uzavřít mír – a to přesto, že veškeré informace o útočnících skupina získala právě od sečtělého indiána z města, jenž je už od počátku upozorňuje na nesmyslnost celého konání. Podobně schizofrenní postavou je i unesená manželka, reprezentující ženu v nesnázích i chladně uvažující lékařku, která si na heroickou spásu za každou cenu zrovna nepotrpí. Rozpadá se ostatně i původní idea o civilizovaném člověku s vyšší morálkou, když frustrovaní hrdinové popraví náhodné tuláky.

V protikladu k typické westernové zápletce a jejím hrdinům stojí strohý styl vyprávění. Chybí majestátní scenérie, pečlivě komponované přestřelky a téměř i hudba. Události se v tichosti a bez větších okolků zkrátka stanou. Což platí o brutálním násilí i o trýznivé cestě přes pustinu, která silně připomíná jiný dekonstruktivní western, Zkratku v Oregonu (2010) od Kelly Reichardt. V obou snímcích zažene skupinu do záhuby až nepochopitelná tvrdohlavost, s jakou musí vůdčí postavy dotáhnout záležitosti do konce, a jejich trýzeň se stupňuje náhodnými, fatálními maličkostmi. U Tomahawku se vnímání soustředí na honáka O’Dwyera s hlubokou ránou na noze, kdy mu při každém neopatrném našlápnutí hrozí amputace či smrt a samotná chůze představuje agonii. Na rozdíl od Zkratky zakončuje Zahler svůj minimalistický western očistným vyvrcholením. Působivé finále však stáčí zařazení filmu k hororu, přestože v principu jde jen o ozvláštňující prvek ke klasickému narativu.

Kostěný tomahawk (Bone Tomahawk) (USA, 2015) 133 min.
Režie a scénář: S. Craig Zahler
Kamera: Benji Bakshi
Hudba: Jeff Herriott a S. Craig Zahler
Hrají: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins, Lili Simmons, Evan Jonigkeit a David Arquette
Stopáž: 133 minut
Distribuce: Magic Box (na DVD a Blu-ray od 28. 9. 2016)
Zvuk: Dolby Digital 5.1 česky
DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky
Titulky: české
Obraz: 16:9, 2.40:1

Přečteno 1098x

Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY dvd

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš

Vertigo

Madisonské mosty

Krásno

Holubice


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nicolas W. Refn spustí online platformu s filmy, hudbou a texty

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Abrakadabra! Olomoucký festival PAF láká na první jména

Editorial 113: Werner Herzog

Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí

Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga

Srdce ze skla / Herzogovy variace na heimatfilm

Werner goes to Hollywood / Herzog a americká filmová kultura


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Star Trek: Do neznáma

Anomalisa / Proměna plyšové manic pixie dream girl


RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (596) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)

Cinepur #107 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Ester Nemjóová / Fantaskní světy a nové země (Eliška Děcká, český talent)

Rozhovor s Kentem Jonesem / Cinefilie není speciální reflexe filmu a světa (Anna Kopecká, Jakub Felcman, rozhovor)

Rotten Tomatoes: kdo hází shnilá rajčata? (Anna Krejčířová, web)

Čas jako duchovní kategorie / Filmy Bély Tarra a Lászla Krasznahorkaie (Janis Prášil, téma)

Lily Lane / Matní běsi (Lucie Česálková, kritika)

Komorná / Laciné vzrušení, provinilé potěšení (Martin Bubrín, kritika)

+ více...