Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Postapokalypsa na Konci srpna v hotelu Ozon / Když zítřek umírá

téma: Čas a trvání / Jarmila Křenková / 4. 10. 2016

Žánru postapokalyptické sci-fi schází v československé kinematografii ucelená tradice. Jednoho z ojedinělých zástupců představuje snímek Konec srpna v hotelu Ozon (1966) autorské dvojice Pavel Juráček – Jan Schmidt. Snímek o skupině posledních přeživších žen, jejichž existence je definována každodenním bojem o přežití, zatímco bezcílně bloudí mrtvou krajinou a marně pátrají po stopách jiných lidí, je navíc výjimečný i tím, že vznikl v době usilovného směřování k „světlým zítřkům“ a pochmurným obrazem zanikajícího světa se vymezoval vůči dobové produkci. Vize postapokalypsy, v níž se propojuje znalost žánru s potřebou autorského vyjádření, je zároveň podobenstvím o hledání domova, humanity a pevného bodu v mezních podmínkách existence.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #107

Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Jason Bourne / Štěpení neposlušných atomů (Ondřej Pavlík, kritika) • Je to jen konec světa / Stylizovaná apoteóza citů (Janis Prášil, kritika) • Vlk z Královských Vinohrad / O Němcovi a hostech (Antonín Tesař, kritika) • Kostěný tomahawk (Anna Krejčířová, dvd) • MFF Locarno / Ten druhý festival (Jakub Felcman, report) • FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část (Vít Janeček, glosa) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Soukromé masakry / Nikdys nebyl

Další sezona podivností / Stranger Things 2

Hororové placebo / To

Příliš ambiciózní jízda / Baby Driver


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)