Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Postapokalypsa na Konci srpna v hotelu Ozon / Když zítřek umírá

téma: Čas a trvání / Jarmila Křenková / 4. 10. 2016

Žánru postapokalyptické sci-fi schází v československé kinematografii ucelená tradice. Jednoho z ojedinělých zástupců představuje snímek Konec srpna v hotelu Ozon (1966) autorské dvojice Pavel Juráček – Jan Schmidt. Snímek o skupině posledních přeživších žen, jejichž existence je definována každodenním bojem o přežití, zatímco bezcílně bloudí mrtvou krajinou a marně pátrají po stopách jiných lidí, je navíc výjimečný i tím, že vznikl v době usilovného směřování k „světlým zítřkům“ a pochmurným obrazem zanikajícího světa se vymezoval vůči dobové produkci. Vize postapokalypsy, v níž se propojuje znalost žánru s potřebou autorského vyjádření, je zároveň podobenstvím o hledání domova, humanity a pevného bodu v mezních podmínkách existence.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #107

Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Postapokalypsa na Konci srpna v hotelu Ozon / Když zítřek umírá (Jarmila Křenková, téma) • Jason Bourne / Štěpení neposlušných atomů (Ondřej Pavlík, kritika) • Krotitelé duchů / Duchové patriarchální minulosti (Martin Šrajer, kritika) • Dva režimy časovosti / Živé obrazy v raném díle Wernera Schroetera (Jiří Anger, téma) • LFŠ 2016 / Mumlání v mezidobí (Matěj Nytra, report) • Až na severní pól / Animovaný sníh, na kterém se netančí (Eliška Děcká, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #119

#119

říjen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání


DALŠÍ Z RUBRIKY

Zápas s řečí dějin / Jan Palach

David Lynch překlopil Twin Peaks do virtuální reality

Úvod k tématu 119: FAMU

Editorial 119: FAMU

My z Prahy / Jugoslávští filmaři z FAMU

Těch dlouhých dvacet let… / FAMU v období normalizace

(Ne)lehká cesta k debutu / Kariérní start absolventů katedry režie FAMU

Když realismus vítězí / Současné tendence filmů z FAMU


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Génius průměru / Deadpool 2

Soukromé masakry / Nikdys nebyl

Další sezona podivností / Stranger Things 2

Hororové placebo / To

Příliš ambiciózní jízda / Baby Driver


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (93) / fenomén (69) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (113) / komiks (10) / kritika (758) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (687) / objev (3) / pojem (36) / portrét (8) / profil (101) / reflexe (24) / report (103) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (40) / téma (866) / televize (94) / tisková zpráva (1) / událost týdne (218) / video (2) / videoart (16) / videohra (57) / web (42) / zoom (152)