Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kluk ve světě příšer / Anime ve světě bez Mijazakiho
kritika / Anna Křivánková / 23. 9. 2016
Přestože japonský animovaný film není v České republice neznámý, příliš často jej v tuzemských kinech nevídáme – od české premiéry Mijazakiho oscarového snímku Cesta do fantazie uplynulo už třináct let, a snad i to je jedním z důvodů, proč si mnozí domácí příznivci anime přejí, aby byl snímek Kluk ve světě příšer (Bakemono no ko, 2015) z dílny režiséra Mamoru Hosody přinejmenším takovou podívanou, na jakou jsme zvyklí u Studia Ghibli. Očekávání to nejsou zrovna skromná, ale zároveň ani neopodstatněná. Hosoda je bezesporu zkušený animátor – podílel se mimo jiné na klasických seriálech jako Dragon Ball či Sailor Moon – a jako režisér má za sebou nejen úspěšnou adaptaci sci-fi románu Jasutaky Cucuie O dívce, která proskočila časem, ale také cenami ověnčené Summer Wars a Vlčí děti. I Kluk ve světě příšer už se dočkal několika prestižních ocenění včetně Ceny japonských filmových kritiků a ceny Japonské filmové akademie. Otázkou však zůstává, zda tyto pocty skutečně odráží kvality filmu, či zda po Mijazakiho odchodu Hosoda netěží z oslabené konkurence.
Odpověď je někde uprostřed. Kluk ve světě příšer, jehož hlavním hrdinou je osiřelý chlapec Ren, který se náhodou dostane do fantastického světa zvířecích bytostí a stane se učedníkem mocného, avšak vznětlivého Kumatecua, je bezesporu řemeslně zručně zvládnutým dílem, které pobaví, dojme i potěší dětského i dospělého diváka. Na druhou stranu však nenadchne ani neokouzlí natolik, aby ho divák toužil vidět znovu. Spíš v případě témat a zpracování vyvolá pocit jistého déjà vu. Pocit, který vyplývá z tvůrčí sázky na jistotu.
Snímku vévodí klasické motivy přátelství, rodinné soudržnosti a dítěte volícího mezi realitou a světem fantazie, který mu nabízí únik před smutkem, osaměním a temnotou vlastního srdce. Univerzální témata úspěšně zaberou u širokého spektra diváků, a to nejen v Japonsku, ale i v zahraničí. Podobná jistota však s sebou nese i nebezpečí, že film zabředne do klišovatosti, a přesně to se také stalo, protože i přes několik málo lehce překvapivých momentů je Kluk ve světě příšer až bolestně předvídatelný. Nejvíce tím utrpěl vztah mezi Renem a Kumatecuem, který je typickou ukázkou klasického modelu nesourodé dvojice, jež si i přes počáteční antagonismus postupně vypěstuje pevné přátelské pouto. K tomuto nevyhnutelnému závěru však dospějí skrze natolik konvenční situace, že jejich ztvrzené přátelství i Kumatecuova oběť nakonec působí téměř nuceně. Poněkud násilně může vyznít i neustále zdůrazňované poselství celého filmu, varující před nebezpečím plynoucím z temnoty a zloby skrývající se v každém z nás. Film se navíc okrajově dotýká i dalšího problému, který je v současné společnosti více než živý. Na láskyplném, leč rozhodně ne zcela otevřeném vztahu „příšery“ Iózena a jeho lidského syna je dobře patrné, jak popírání vlastní odlišnosti může vést nejen k nenávisti vůči sobě samému, ale i těm, kteří tuto odlišnost sdílejí.
Kluka ve světě příšer je tak možné popsat jako příjemnou podívanou. Občasné výkyvy kvality příběhu alespoň částečně vyvažuje dobře zvládnutá animace. Vizuální podoba postav sice není příliš nápaditá, pozadí, především záběry nočních tokijských ulic, je však provedeno precizně. Přechody mezi jednotlivými scénami působí téměř hravě, akce má spád a zejména závěrečný střet s velrybou patří mezi několik málo skutečně zapamatovatelných scén. Návrat japonského animovaného filmu do českých kin tak sice není triumfem, ale ani výrazným zklamáním. Čeští příznivci japonské animace mohou hledět do budoucna s mírným optimismem – jednou to jistě přijde.
Kluk ve světě příšer (Bakemono no ko, Japonsko, 2015, IMDb)
Režie a scénář: Mamoru Hosoda, střih: Šigeru Nišijama, hudba: Takagi Masakacu, 120 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 5. 5. 2016).
Kluk ve světě příšer (Bakemono no ko, Japonsko, 2015, IMDb)
Režie a scénář: Mamoru Hosoda, střih: Šigeru Nišijama, hudba: Takagi Masakacu, 120 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 5. 5. 2016).
Přečteno 4017x
Článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Kluk ve světě příšer
**** CINEPUR (2.7)
**** ČTENÁŘI (3)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016
Z obsahu tištěného čísla:
Byznys spojený s potěšením / Drogová válka Johnnieho Toa (David Bordwell, téma)
Alex van Warmerdam / Vedlejší příznaky (Jakub Felcman, rozhovor)
Správní chlapi / Dysfunkční bromance po dvaceti letech (Ondřej Pavlík, kritika)
Kluk ve světě příšer / Anime ve světě bez Mijazakiho (Anna Křivánková, kritika)
Pride + Prejudice + Zombies (Anna Krejčířová, mimo kino)
Polygraph (Anna Krejčířová, web)