Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Soutěž festivalu v Benátkách nabídne souboj filmových titánů

Soutěž festivalu v Benátkách nabídne souboj filmových titánů

novinka / Redakce / 28. 7. 2016

Filmovému festivalu v Benátkách se letos podařilo to, co pro sebe mají obvykle rezervované pouze Cannes: Postavit hlavní soutěž na plejádě filmových titánů, velkých autorských režisérů, jejichž nové snímky automaticky zajišťují značný mediální ohlas. O Zlatého lva se tak utkají Terrence Malick s dokumentem Voyage of Time o vzniku a postupném vývoji vesmíru, ruský doyen Andrej Končalovskij s filmem Rai o lidech různých národností, které poznamenala druhá světová válka, nebo balkánská star Emir Kusturica s epickým tříaktovým dramatem Na mliječnom putu.

Světovou premiéru v hlavní benátské soutěži také zažije několik amerických, předem očekávaných filmů, které si takřka bez výjimky budou brousit zuby na některé z Oscarů. Kromě zahajovacího muzikálu La La Land půjde o thriller Nocturnal Animals, do kterého režisér Tom Ford (queer drama Single Man) obsadil Amy Adams a Jakea Gyllenhaala. Amy Adams navíc ztvárnila ústřední roli lingvistky také ve sci-fi Arrival, jež natočil kanadský filmař Denis Villeneuve. Tak trochu ze zálohy bude na ceny útočit americká režisérka íránského původu Ana Lily Amirpúr, která po úspěšném upírsko-westernovém debutu Sama nocí tmou veze do Benátek novinku The Bad Batch. V neposlední řadě musíme brát vážně i dobové drama Dereka Cianfranca The Light Between Oceans, v němž mileneckou dvojici hrají Michael Fassbender a Alicia Vikander.

Obdivuhodný kousek se podařil filipínskému maestrovi Lavu Diazovi, který po letošní berlínské účasti s více než osmihodinovou Ukolébavkou pro bolestné tajemství, přiváží na nejstarší filmový festival svůj další opus Ang Babaeng Humayo se stopáží "pouhých" čtyř hodin. Po tři roky starém úspěchu v Cannes, kde za svůj debut Heli získal cenu za režii, představí v Benátkách film La región salvaje mexický tvůrce Amat Escalante. Do hry může zasáhnout také dvojice francouzských režisérů, Stéphane Brizé se snímkem Une Vie a stálý účastník prestižních přehlídek Francois Ozon s dobovým válečným dramatem Frantz. A aby toho nebylo málo, chybět nebude ani Pablo Larraín s americkou-chilskou koprodukcí Jackie a Wim Wenders se svým novým 3D počinem nazvaným Les beaux jours d’Aranjuez.

Očekávání vyvolaná velkými jmény ale mohou být zrádná, takže je možné, že nakonec zazáří někdo dosud málo známý. Například některý z italských režisérů, Giuseppe Piccioni nebo dvojice Martina Parenti - Massimo D’anolfi. Méně okázalý, přesto v mnoha ohledech lákavější výběr každopádně nabízí vedlejší benátská sekce Orizzonti. Zárukou neotřelé a uhrančivé podívané bude nový film tureckého auteura Rehy Erdema Koca Dünya. Po svém vrcholném spirituálním snímku Pátá sezona přichází režisérské duo Peter Brosens a Jessica Woodworth s filmem vyprávějícím o odysee belgického krále napříč balkánskými zeměmi. Do výběru se dostal také čínský filmař Wang Bing nebo americký nezávislý tvůrce Tim Sutton, který za svůj poslední snímek Dark Night sklízel pochvalné reakce už v lednu na Sundance.

Kompletní programu MFF Benátky je již tradičně na stránkách festivalu. Přehlídka tento rok proběhne v termínu 31. sprna - 10. září.

Přečteno 2521x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Porotě v Cannes bude předsedat herec Vincent Lindon

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Locarno ocení americkou režisérku Kelly Reichardt

V Cannes budou soutěžit Cronenberg, Östlund nebo Denis

Česká detektivka s bonusem

Sergej Loznica byl vyloučen z Ukrajinské filmové akademie


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

15. Fest Anča v Žilině a ženy v animaci

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Karlovarská soutěž uvede debut Tomasze Wińskiho

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Kino na granicy od 29. 4.


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)