Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

V Cannes vyhrál podruhé Loach, Dolanovi tekly slzy štěstí

V Cannes vyhrál podruhé Loach, Dolanovi tekly slzy štěstí

novinka / Redakce / 22. 5. 2016 / komentáře (4)

Zásadní rozkol ve vkusu festivalových porotců a filmových kritiků ukázal dnešní slavnostní ceremoniál MFF Cannes. Zlatou palmu pro nejlepší film získalo sociální drama I, Daniel Blake britského veterána Kena Loache - snímek, který sklízel spíše rozpačité recenze a v tabulce časopisu Screen skončil s průměrným skóre. Loachův film vypráví příběh postaršího tesaře, který je po zranění nucen se spoléhat na státní péči. Pro děvetasedmdesátiletého režiséra, který právě tímto snímkem ukončil svoji kariéru, jde již o druhou Zlatou palmu. Před deseti lety Loach v Cannes triumfoval s filmem Zvedá se vítr.

Radost ale filmovým kritikům neudělal především držitel druhé nejvyšší canneské ceny, Velké ceny poroty. Se slzami v očích si pro ni na pódium přišel Xavier Dolan, který v Cannes představil svůj hvězdami nabitý snímek It's Only the End of the World. Podle většiny ohlasů natočil ambiciózní kanadský mladík nesnesitelně hysterické, herecky přepjaté drama, které spolu se snímkem Seana Penna zařadili kritici mezi to vůbec nejhorší z hlavní soutěže.

Letošní předávání cen se v Cannes také neslo ve znamení dvojic. Duo Cristian Mungiu a Olivier Assayas převzalo cenu za nejlepší režii. Zatímco rumunský auteur sklízel velmi pozitivní recenze za svůj nový film Bacalaureat, francouzský režisér se svojí artovou duchařinou Personal Shopper spíše polarizoval. Některé tichý film ze zákulisí módního průmyslu fascinoval, jiné okouzlila pouze Kristen Stewart v hlavní roli.

Málo vídaný "double" se pak vydařil íránskému filmaři Asgharovi Farhadímu, který na Croisette dovezl snímek The Salesman. Porota ocenila autorův scénář a dále také herecký výkon mužského protagonisty, kterého ztvárnil Šaháb Hossejní. Nejlepší herečkou se pak poněkud překvapivě stala Jaclyn Jose ze snímku Ma´ Rosa filipínského režiséra Brillanteho Mendozy.

Cenu poroty převzala jedna ze tří žen-režisérek v letošní canneské soutěži, britská filmařka Andrea Arnold. Ta se na festivalu představila se svým více než dvou a půl hodinovým filmem American Honey.

Žádnou cenu naopak nedostaly filmy, které řada kritiků označila jako ty nejlepší ze soutěžního výběru. Naprázdno vyšel takřka všemi vyzdvihovaný německý snímek Toni Erdmann režisérky Maren Ade, který v tabulce Screenu dokonce získal rekordní známku 3.7 z možných 4. Bez ceny zůstal i Jim Jarmusch, který soutěžil s filmem Paterson, stejně jako Paul Verhoeven, který kritiky oslnil novým rape-revenge thrillerem Elle.

Přečteno 2043x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

OP  (24.5.2016 13:56)

Evidentně je to pro řadu lidí dostatečně zvláštní a pozoruhodný úkaz, že se mu v zahraničním tisku věnují samostatné pofestivalové reflexe. Nevidím nic špatného na tom přizpůsobit tomu už samotnou zprávu o udělených cenách. Je to naopak přidaná hodnota, kdy nejde o suchý výčet výsledků, ale o stručné zasazení těchto výsledků do širších souvislostí. Napsat prostý souhrn vítězů by taky bylo legitimní, ale zároveň trochu zbytečné vzhledem k tomu, že ty informace jsou hned po skončení ceremoniálu (nebo už během něj) dostupné na x dalších místech.

EGOD  (24.5.2016 04:51)

Stejně ufňukaná reakce jako článek sám (např. už jen tím, jak mi podsouváte kritika, který musí být rovnou "ošklivý"). Výsledky jsou výsledky a predikce výsledků je jen predikce výsledků = už od pradávna je tomu tak, že výsledky jsou víc než předpověď výsledků… Nechápu, co je na tom rozporu zvláštního natolik, že je potřeba tomu přizpůsobit report o výnosu poroty. Ledaže byste tím ("uraženě" = dovolím si Vás citovat!>) vyjadřoval názor, že porota měla rozhodnout jinak, ideálně podle predikcí filmových kritiků! Takové zapojení a osobní angažmá by mi od Vás potom hned dávalo smysl, ale zároveň mě osobně představa poroty nejprestižnějšího filmového festivalu světa, které by šlo především o to zavděčit se předpovědím, jaksi neuspokojuje!>)

OP  (23.5.2016 22:10)

Určitý údiv a překvapení je tenhle rok na místě, kontrast mezi předvýsledkovým přijetím filmům a finálními výsledky (filmy oceněnými porotou) je největší za poslední roky. V podobném duchu a mnohem podrobněji se o tom dnes píše třeba tady (ano, autorem je zase nějaký ten ošklivý kritik): http://variety.com/2016/film/in-contention/cannes-winners-underscore-contrast-between-creators-and-critics-1201780883/ Jinak jde zkrátka o novinku, která ty výsledky interpretuje na pozadí toho, jak se o soutěžních filmech do té doby hovořilo. Přikládat tomu další, například nějakou uraženou rovinu mi připadá jako čirá nadinterpretace.

EGOD  (23.5.2016 03:44)

Aneb jak z reportu, který má informovat o výsledcích festivalu, udělat udivený výlev na téma "Jak nás (= kritiky) nikdo neposlouchá" nebo v horším případě: "Jak letošní Cannes k blbým výsledkům přišli". Zajímavé řešení.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

KVIFF: Film Až přijde oheň ukazuje děsivou krásu živlů

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

KVIFF: Čínský Portrét mozaikou patří k vrcholům soutěže

KVIFF: Bulharský soutěžní film Otec není žádná Sláva

KVIFF: Škop volá Budiž světlo, ale zůstává v bezpečném šeru

10 filmových tipů z programu Karlových Varů

Mezipatra zakládají vlastní distribuční label Queer Kino


DALŠÍ Z RUBRIKY

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

Mezipatra zakládají vlastní distribuční label Queer Kino

Černobyl / Sarkofág z mramoru

Mládeži, rozchod / Genesis

Úvod k tématu: Současný český seriál

Editorial 123: Současný český seriál


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Letní filmová škola

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

Šary Vary

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

54. MFF Karlovy Vary


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (86) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (723) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (101) / tisková zpráva (1) / událost týdne (236) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)