Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Antoine Doinel v Cannes zemře jako král a převezme čestnou palmu

Antoine Doinel v Cannes zemře jako král a převezme čestnou palmu

novinka / Redakce / 10. 5. 2016

Debutoval ve filmu s posmutnělým názvem Nikdo mne nemá rád, ale na nepřízeň veřejnosti si rozhodně stěžovat nemůže. Francouzský herec Jean-Pierre Léaud, představitel Antoina Doinela z řady autobiografických filmů Francoise Truffauta, na letošním festivalu v Cannes obdrží čestnou Zlatou palmu za přínos kinematografii. Zařadí se tak po bok Manoela de Oliveiry, Bernarda Bertolucciho, Woodyho Allena a dalších velikánů světového filmu, kteří byli tímto oceněním v minulých letech vyznamenáni.

Léaudovo nejplodnější období přišlo na novovlnném začátku jeho kariéry, kdy kromě svého alter ega Truffauta spolupracoval s několika dalšími významnými tvůrci, Jeanem-Lucem Godardem, Jeanem Cocteauem a později s italskými režiséry Paolem Pierem Pasolinim nebo Bernardem Bertoluccim. Po Truffautově smrti v roce 1984 procházel herec osobní krizí. Zpět jej na výsluní přivedl finský režisér Aki Kaurismäki, když mu svěřil roli v thrilleru Najal jsem si vraha a poté i v úspěšném Bohémském životě. Léaud zůstal věrný svým oblíbeným autorům až do současnosti. Na přelomu milénia si přitom zahrál i v dramatu Kolik je tam hodin? tchajwanského režiséra Tsaie Ming-lianga.

Diváci letošního canneského festivalu se s Jeanem-Pierrem Léaudem na plátně setkají jako s francouzským vladařem ve filmu La mort de Louis XIV (Smrt Ludvíka XIV.). Napjatě očekávaný nový snímek katalánského tvůrce Alberta Serry jistě nebude klasickým životopisem, jako spíše minimalistickou pozorovatelskou studií v duchu režisérovy předchozí Historky o mojí smrti. Návnadou budiž krátká ukázka, která odkrývá barokně pojatou scénografii a tlumené osvětlení svíček upomínající na legendárního Barryho Lyndona. Smrt Ludvíka XIV je v Cannes součástí oficiálního programu, ovšem hraje se mimo hlavní soutěž.

Přečteno 3106x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Festival v Litoměřících ukáže rituály

Nový Aronofsky i Panahi: Benátky oznámily soutěž

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Porotě v Cannes bude předsedat herec Vincent Lindon

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Locarno ocení americkou režisérku Kelly Reichardt


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

10. Noir Film Festival už 17.8.

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Festival v Litoměřících ukáže rituály

75. Festival v Locarnu


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)