Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial

Editorial

editorial / Antonín Tesař / 2. 4. 2016

V únoru a březnu se přes nás přehnala vlna filmových cen. I když můžeme mít celkem oprávněné pochybnosti o tom, co vlastně jednotlivá ocenění říkají o kvalitě vítězných filmů, na filmové soutěže a ceny se dá mnohem střízlivěji a podnětněji dívat také jinak. Ocenění jsou totiž události, které mají v lepším případě důležitý společenský dopad a jsou součástí toho, jak se kinematografie a lidé kolem ní prezentují navenek pro ty, kteří se filmem zabývají nanejvýš jako příležitostní diváci. Ceny dávají lidem návod, které filmy mají považovat za kvalitní, ale také vyzdvihují konkrétní tvůrce a reprezentují filmový průmysl či filmovou kritiku jako takovou. Letošní Oscary byly z hlediska skladby nominovaných filmů stejně konzervativní jako řadu let předtím a nejlépe se to projevuje na vítězství vypočítavého Revenanta v kategoriích režie, kamera a mužský herecký výkon v hlavní roli a naopak v absenci Šíleného Maxe v jiných než řemeslných kategoriích. Řadu oscarových kandidátů včetně novinky Alejandra G. Iñárrita ostatně kriticky hodnotíme v tomto čísle.

Snad ještě zajímavější bylo dění kolem kampaně #OscarsSoWhite. Námitka, že v hereckých nominacích najdeme jen samé bělochy, toho sice vypovídá hodně málo, nicméně pod hlavičkou „bílých Oscarů“ se podařilo v médiích rozdmýchat debatu o rasismu v Hollywoodu a potažmo v celé Americe, což už naopak výpovědní hodnotu má. To, že se z nudné konzervativní hollywoodské ceny letos stala společensky aktuální a významná událost, ještě umocňuje nanicovatost obou nejsledovanějších tuzemských cen. Ceny české filmové kritiky rozebírám v glose a Český lev na tom nebyl o moc líp. Z obou rozpačitých ceremonií se zdá, jako bychom v dnešním českém prostředí měli co dělat s „kinematografií bez příběhu“.

Z dalších článků v čísle upozorňujeme na oba texty věnované filmu Saulův syn – vítěz nejen loňské ankety Cinepuru, ale také Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film roku – , zejména na ten od Jana Koláře, který proti tomuto univerzálně opěvovanému dílu vznáší podstatné a relevantní námitky. Významnou událostí na české scéně byla také volba nového děkana FAMU, které se věnuje Vít Janeček. Na té zahraniční propojil aktuální společenské otázky, politiku a kinematografii s větší intenzitou, než bývá u této přehlídky zvykem, festival v Berlíně. V aktuálním čísle najdete report z Berlinale od Aleše Stuchlého. V tematických textech tentokrát vracíme kritický pohled umělému oku současné filmové kamery. Kampaň #OscarsSoWhite, debata kolem Saulova syna nebo třeba i nečekaně společenskokritická novinka Quentina Tarantina ukazují, že psaní o obrazech může leccos říkat i o skutečném světě.

Přečteno 3428x

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU


DALŠÍ Z RUBRIKY

K čemu manželství? / Manželská historie

Nadav Lapid v karanténě dokončuje film o izraelském režisérovi

Žít jako mafián, zemřít jako člověk / První zrádce

Tam někde ve filmu je pravda / Slitování

Chcete studovat film? Filmová studia FF UK prodloužila termín přijímaček

Jak filmový průmysl reaguje na pandemickou krizi?

Milostný dopis svobodě / Portrét dívky v plamenech

Co sledovat v karanténě? Tipy na filmy a seriály online


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rodinný film / Značka Evropa

Ceny české filmové kritiky 2015 / Ocenění bez příběhu

Cosmopolis / Asymetrická prostata podle Cronenberga


RUBRIKY

anketa (25) / český film (93) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (763) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (252) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)

Cinepur #104 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Berlinale 2016 / Právo na štěstí, právo na smutek (Aleš Stuchlý, report)

Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách (Michal Böhm, kritika)

Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy (Kamila Dolotina, kritika)

Kdo je tady distributor / Poznámky k českému distribučnímu prostředí v roce 2015 (Přemysl Martinek, glosa)

Osm hrozných / Lekce dějin jako krvavých žánrových obrazů (Michal Baranovič, kritika)

Rodinný film / Značka Evropa (Antonín Tesař, kritika)

+ více...