Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2016

Bedliví pozorovatelé trendů v hollywoodské kinematografii a globální filmové kultuře za sebou mají vzrušující měsíc. V přímém přenosu mohli týden po týdnu nebo, chtěli-li, den po dnu, sledovat, zda se zrodí z daleké galaxie megahit, zda se Hvězdné války: Síla se probouzí vyšplhají k vrcholu komerčně nejúspěšnějších titulů historie a přepíší tak léta stabilní žebříček, kterému dominuje tři čtvrtě století starý Jih proti severu. Na chvíli se zdálo – zvláště, když na americkém trhu překonaly Avatar –, že to není vyloučené. Teď už je jasné, že některé věci se mění jen těžko. Hvězdné války zastavila těsně pod top desítkou Sněhurka a sedm trpaslíků.

Narůstající čísla na boxofficemojo bylo zajímavé sledovat jako průhled do měnících se dějin kinematografie. Jde z nich vyčíst mnohé o diváckých preferencích, rozloženo na mikro-segmenty, či o jisté únavě z dominující komiksového segmentu blockbusterů. V případě Hvězdných válek čísla odrážela ještě jeden, méně snadno vyčíslitelný aspekt: touhu. Touhu po vzkříšení unikátního pocitu, vzpomínek na prožitek, který s sebou Hvězdné války pro řadu diváků, jež je viděli v 70. a 80. letech jako děti/náctiletí nesly. Hvězdné války jsou tak ukázkovým příkladem čehosi mnohem obecnějšího spojeného s kinematografií. S její schopností zanechat stopu v paměti, jíž si je možné hýčkat. Jejímž prostřednictví je možné vracet se k iniciačním „syrovým emocím“ a zážitkům, jež jsou možná utlumené léty, ale stále s sebou nesou slastný pocit spojený s filmem – ať už je to David Lynch, Jan Němec nebo George Lucas –, který změnil, jak vnímáme kinematografii nebo naši představu o tom, co nám film může dát. Vzpomínka je součástí příběhu, který si ve své paměti o sobě píšeme.

Tím druhým trendem, který šlo v souvislosti s Hvězdnými válkami sledovat, bylo hodnocení na serveru imdb. Začalo vysoko na 8.9 na desetibodové škále a v současnosti se drží na 8.4. Vysoké hodnocení odráží hlavně přání „starých“ fanoušků, aby Hvězdné války byly tím, čím je po letech suchopáru chtějí mít. V prvotním náporu entusiasmu jsou tak ochotní přehlédnout nejen jejich slabiny, ale i fakt, že nejsou určené pro ně. Zopakovat prvotní pocit, který nutně nesouvisí s kvalitami původního filmu, totiž nejde. Síla se probouzí měla vytvořit vzpomínku pro zcela jinou generaci.

Zajímavé bude sledovat, jak bude poměrně s časem hodnocení klesat. V prvním čísle roku tradičně přinášíme anketu o nejlepší filmy toho uplynulého. Hvězdné války se dostaly ve výběru některých přispěvatelů i mezi Top 10. S přehledem je ale ve zvířeném prachu nechal daleko za sebou Šílený Max: Zběsilá cesta – po dlouhé době cinefilský blockbuster. Na samém vrcholu je pak Saulův syn. Zcela právem. Pokud se některému z filmů loni podařilo změnit, jak vnímáme kinematografii, či naši představu o tom, co kinematografie dokáže, byl to právě on.

Přečteno 3509x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #137

#137

říjen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nikdo už mě nemůže soudit / Titan

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Mezipatra oslaví život s queer filmy z šesti světadílů

Monumentální intimita Villeneuvovy Duny / Duna

3KinoFest představí vizionáře střední Evropy

Úvod k tématu: Film a ekologie

Editorial 137

Zeleně, šetrně, úsporně / O možnostech a rizicích udržitelné audiovizuální produkce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus


RUBRIKY

anketa (28) / český film (114) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (111) / fenomén (81) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (8) / kauza (33) / kniha (128) / kritika (1032) / mimo kino (186) / novinka (806) / pojem (36) / portrét (46) / profil (94) / reflexe (25) / report (126) / rozhovor (174) / scénář (4) / soundtrack (81) / téma (987) / televize (123) / událost týdne (279) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Kim Čong-il uvádí / Učitelka Čchö, režisér Sin a bonviván Kim (Jaromír Blažejovský, kniha)

Hororové principy filmů Guillerma del Tora / Monstrozita řádu (Anna Krejčířová, téma)

Neutečeš (Matěj Nytra, mimo kino)

Nejlepší filmy roku 2015 (Redakce, anketa)

Tělesné horory Hélène Cattet a Bruna Forzaniho / Dualita slasti a utrpení (Michal Böhm, téma)

Editorial č. 103 / Kdo je nej? (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...