Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2016

Bedliví pozorovatelé trendů v hollywoodské kinematografii a globální filmové kultuře za sebou mají vzrušující měsíc. V přímém přenosu mohli týden po týdnu nebo, chtěli-li, den po dnu, sledovat, zda se zrodí z daleké galaxie megahit, zda se Hvězdné války: Síla se probouzí vyšplhají k vrcholu komerčně nejúspěšnějších titulů historie a přepíší tak léta stabilní žebříček, kterému dominuje tři čtvrtě století starý Jih proti severu. Na chvíli se zdálo – zvláště, když na americkém trhu překonaly Avatar –, že to není vyloučené. Teď už je jasné, že některé věci se mění jen těžko. Hvězdné války zastavila těsně pod top desítkou Sněhurka a sedm trpaslíků.

Narůstající čísla na boxofficemojo bylo zajímavé sledovat jako průhled do měnících se dějin kinematografie. Jde z nich vyčíst mnohé o diváckých preferencích, rozloženo na mikro-segmenty, či o jisté únavě z dominující komiksového segmentu blockbusterů. V případě Hvězdných válek čísla odrážela ještě jeden, méně snadno vyčíslitelný aspekt: touhu. Touhu po vzkříšení unikátního pocitu, vzpomínek na prožitek, který s sebou Hvězdné války pro řadu diváků, jež je viděli v 70. a 80. letech jako děti/náctiletí nesly. Hvězdné války jsou tak ukázkovým příkladem čehosi mnohem obecnějšího spojeného s kinematografií. S její schopností zanechat stopu v paměti, jíž si je možné hýčkat. Jejímž prostřednictví je možné vracet se k iniciačním „syrovým emocím“ a zážitkům, jež jsou možná utlumené léty, ale stále s sebou nesou slastný pocit spojený s filmem – ať už je to David Lynch, Jan Němec nebo George Lucas –, který změnil, jak vnímáme kinematografii nebo naši představu o tom, co nám film může dát. Vzpomínka je součástí příběhu, který si ve své paměti o sobě píšeme.

Tím druhým trendem, který šlo v souvislosti s Hvězdnými válkami sledovat, bylo hodnocení na serveru imdb. Začalo vysoko na 8.9 na desetibodové škále a v současnosti se drží na 8.4. Vysoké hodnocení odráží hlavně přání „starých“ fanoušků, aby Hvězdné války byly tím, čím je po letech suchopáru chtějí mít. V prvotním náporu entusiasmu jsou tak ochotní přehlédnout nejen jejich slabiny, ale i fakt, že nejsou určené pro ně. Zopakovat prvotní pocit, který nutně nesouvisí s kvalitami původního filmu, totiž nejde. Síla se probouzí měla vytvořit vzpomínku pro zcela jinou generaci.

Zajímavé bude sledovat, jak bude poměrně s časem hodnocení klesat. V prvním čísle roku tradičně přinášíme anketu o nejlepší filmy toho uplynulého. Hvězdné války se dostaly ve výběru některých přispěvatelů i mezi Top 10. S přehledem je ale ve zvířeném prachu nechal daleko za sebou Šílený Max: Zběsilá cesta – po dlouhé době cinefilský blockbuster. Na samém vrcholu je pak Saulův syn. Zcela právem. Pokud se některému z filmů loni podařilo změnit, jak vnímáme kinematografii, či naši představu o tom, co kinematografie dokáže, byl to právě on.

Přečteno 2527x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #121

#121

únor 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine


DALŠÍ Z RUBRIKY

Schrader připravuje "neo-meta western" s Willemem Dafoem

Paměť jako popraskaná zeď / Roma

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Editorial 121: Autor ve 21. století

Kira Muratova / Kronikářka mizející lidskosti

Nejsmutnější komik Saul Goodman / Better Call Saul

Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory

Procitnutí z Maova snu / Dystopické dokumenty Wang Pinga


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace


RUBRIKY

anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (78) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (701) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (227) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Neutečeš (Matěj Nytra, dvd)

Ejzenštejn v Guanajuatu / Fucking and dying in Mexico (Martin Šrajer, kritika)

Arnaud Desplechin, le patron (Jakub Felcman, profil)

Editorial č. 103 / Kdo je nej? (Jindřiška Bláhová, editorial)

Magic Circle / Bludné magické kruhy (Michal Böhm, videohra)

Sicario / Žánrový traktát o neuchopitelném zlu (Marcel Arbeit, zoom)

+ více...