Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k hororu

Úvod k hororu

téma: Horor / Lukáš Skupa / 15. 2. 2016

Žánr hororu není třeba nijak zdlouhavě představovat. I amatérský znalec filmové historie nebo běžný filmový fanoušek zná alespoň základní vývojové obrysy tohoto žánru, který se vyznačuje poměrně stabilní ikonografií. Současní tvůrci ji mohou svébytně rozvíjet, kombinovat s ikonografií jiných žánrů, ale také nekonečně rozmělňovat. Většina světových kinematografií má tak v daném žánru své hýčkané zástupce, ale i početnou skupinu druhořadých filmů, které kopírují aktuálně módní hororové trendy. Současné horory se přitom zpravidla neumisťují na prvních příčkách výročních anket nejlepších filmů a ani v popředí žebříčků různých filmových databází. Fanouškové i recenzenti spíš častěji žehrají nad tím, že „tohle už někde viděli“ nebo že „tomu schází napětí či originální nápad“. Navzdory předpokládané „vyčerpanosti“ je však horor žánrem značně trvanlivým právě z hlediska přízně publika a zájmu producentů. Navíc i rozporuplně přijímané filmy, které nepatří mezi kasovní trháky, se z jistého úhlu pohledu mohou jevit jako zajímavé či dokonce podnětné v rámci vývoje tohoto žánru, kterému v Cinepuru věnujeme samostatné téma vůbec poprvé.

Horor zahrnuje hned několik vlastních subžánrů, bývá realizován v různých produkčních podmínkách a z hlediska teritoriálního výskytu je prakticky všudypřítomný. Příspěvky v tématu se proto neorientují pouze na americkou produkci nebo na vysokorozpočtové hororové spektákly, ale obracejí se rovněž k výrobně skromnějším počinům, směřujícím například do oblasti exploatace. Úvodní příspěvek Antonína Tesaře představuje fenomén „děsuplných médií“, která pronikají (nejen) do zápletek mnoha současných hororů, a to ve spiritistickém i technologickém smyslu. Od duchů k tzv. nemrtvým se přesouvá text Ivy Baslarové, zkoumající obrazy dnešních televizních a filmových upírů, kteří již nejsou hrůzostrašnými monstry, ale spíš sex symboly a objekty touhy. Následující článek Davida Čeňka se vrací k úplným počátkům gore filmu – shrnuje pozadí vzniku Krvavé hostiny, jež se stala počátkem 60. let průkopnickým dílem tohoto hororového subžánru. Jiří Blažek nabízí úvahu nad historickým vývojem španělského hororu, který bývá pokládán za příklad jedinečné a národně specifické varianty žánru. Komplexnější pohled na španělskou hororovou produkci však takový dojem podstatně relativizuje. Poslední dva články se soustřeďují na výrazné osobnosti současné hororové tvorby. Anna Krejčířová rozebírá tzv. španělskou trilogii Guillerma del Tora, v níž se zaměřuje zejména na charakteristické pojetí postav monster. Experimentální tendence v evropském hororu přibližuje text Michala Böhma o filmech režisérského dua Hélène Cattet a Bruno Forzani, ve kterých se prolínají tradice gialla se surrealistickým odkazem.

Přečteno 4847x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Filmoví a televizní upíři 21. století / Ne/mrtvým lásku neupírej (Iva Baslarová, téma)

O patro níž / Manžel, otec, pejskař a vrah (Kamila Dolotina, kritika)

Audiovizuální média v hororech / Dimenze duchů (Antonín Tesař, téma)

Vývoj španělského hororu / Děs jako konvence (Jiří Blažek, téma)

Most špionů / Právník, který přišel do chladu (Antonín Tesař, kritika)

Show Me a Hero / Zlá sudba amerického starosty (Antonín Tesař, televize)

+ více...