Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

kritika / Jan Kolář / 3. 3. 2016

Ze všech zúčastněných tvůrců se na výsledné podobě filmu Steve Jobs projevuje nejvýrazněji rukopis jeho scenáristy Aarona Sorkina. Původně náhodná zakázka, kterou přijal od Universal Pictures, se zpětně jeví jako přirozené rozšíření Sorkinovy série svérázných biografických portrétů (od Soukromé války pana Wilsona a The Social Network po Moneyball), v nichž jsou charaktery mnohdy stále ještě žijících protagonistů představovány skrze několik málo okamžiků, které prožili. Všechny proto místo životopisných dokumentů připomínají spíše shakespearovské divadelní hry.

V případě Steva Jobse je teatrální stylizace nejvýraznější. Nejenže se film rozpadá do tří stejně dlouhých a zřetelně oddělených „jednání“ zachovávajících vedle jednoty místa a času i stejný půdorys, stejnou skladbu a dokonce i stejné pořadí vstupujících aktérů. Kromě toho jejich děj tvoří výhradně kumulované repetitivní série dialogických soubojů, jejichž dikce, rytmus i duchaplnost působí přirozeně jen mezi divadelními kulisami. Všechny se ostatně odehrávají na jevišti a v zákulisí sanfranciské Opery a Symphony Hall, v nichž Jobs v letech 1984, 1988 a 1998 slavnostně představoval první generaci Macintoshe, počítač NeXT a nakonec i iMac.

Diachronní linie vymezená starty dvou (z perspektivy filmu) mimořádně neúspěšných a jednoho triumfálně úspěšného produktu ovšem namísto výrazného narativního oblouku představuje jen pomocný rámec pro trojí symetrické „testování“ maniakálního charakteru muže, který je posedlý sám sebou a svými představami o vlastním životním poslání. Jobsův strach ze ztráty absolutní kontroly, autonomie a prosazení vlastních konceptů se vine jak koncepčním spory o tom, zda vytvářet otevřený či uzavřený počítačový systém, tak mocenskými boji s vedením Applu. Nejvýrazněji se ale projevuje v opakovaných střetech titulní postavy s jeho úhlavní nemesis – dospívající dcerou, kterou narozdíl od dokonalého počítače nelze kontrolovat a jejíž existenci by právě proto Jobs ze svého života raději vytěsnil.

Víc než o skutečném zakladateli Applu vypovídá tento portrét o Sorkinově umanutém průzkumu vlastních témat. Všechny projekty, na nichž se autorsky podílel, spojuje téma inscenace, přetvářky a identity; ve všech si jejich protagonisté musejí nasazovat masky a osvojovat nepřirozená gesta, která po nich vyžaduje specifická komunikační a performativní situace – soudní líčení, politické jednání nebo televizní vysílání. Všechny Sorkinovy postavy neustále hrají, obrazně i doslova: jejich životy sestávají z ustavičného předstírání a jejich tváře srůstají s nacvičenými grimasami, díky nimž sklízejí ovace a ztrácejí svou původní identitu. Jobs, jehož úspěch je úzce spojen s uměním (sebe)prezentace a jehož totožnost je v očích většiny světa provázaná s produkty, které vytvářel, se v tomto ohledu jeví jako dokonalý sorkinovský hrdina.

Problém Steva Jobse ale spočívá v rozporu mezi Sorkinovským konceptuálním, analytickým scénářem a režisérským přístupem Dannyho Boyla. I Boyle je posedlý teatralitou, ale narozdíl od Sorkina jej na ní nezajímá dialektika pravdy a lži, nýbrž spektákl. Místo aby manipulativní techniky divadla, brandingu a marketingu odhaloval, ochotně a poučeně je aplikuje. V jeho zběsile ubíhajícím „recitálu“ není ani jedno hluché místo, a proto – jako v každé správné prezentaci – ani prostor pro otázky. Zatímco Sorkin má tendenci mediální zkratky dekonstruovat, Boyle je zesiluje a využívá. Oproti antinarativnímu pojetí scénáře, které klade důraz na cyklický charakter lidské existence vymezené opakovaným řetězce stále stejných chyb a konfliktů, nabízí Boyle divákům dokonale namazaný stroj na emocionální hygienu – houpačku, jež kmitá od znechucení hlavním hrdinou až k závěrečným slzám dojetí, které příznačně nevyvolá vyprávění nebo vhled do komplikované psychiky muže, který z počítačů učinil součást popkultury. Iluze soucitu, jež se publika zmocňuje v posledních záběrech filmu, je jen výsledkem virtuózní montáže ikonických obrazů a replik, jež mají potenciál stát se univerzálními memy, sestříhaných v rytmu popové hymny od The Maccabees.

Stevu Jobsovi by se Steve Jobs jistě líbil. Jeho skutečným autorem totiž není nikdo jiný než on sám a jeho marketingový tým.

Steve Jobs (USA, 2015, IMDb)
Režie: Danny Boyle, scénář (na motivy knihy Waltera Isaacsona): Aaron Sorkin, kamera: Alwin H. Küchler, střih: Elliot Graham, hudba: Daniel Pemberton, hrají: Michael Fassbender, Kate Winslet, Michael Stuhlbarg, Seth Rogen, Jeff Daniels, Katherine Waterston ad., 122 min., distribuce: Cinemart (premiéra v ČR 12. 11. 2015).

Steve Jobs (USA, 2015, IMDb)
Režie: Danny Boyle, scénář (na motivy knihy Waltera Isaacsona): Aaron Sorkin, kamera: Alwin H. Küchler, střih: Elliot Graham, hudba: Daniel Pemberton, hrají: Michael Fassbender, Kate Winslet, Michael Stuhlbarg, Seth Rogen, Jeff Daniels, Katherine Waterston ad., 122 min., distribuce: Cinemart (premiéra v ČR 12. 11. 2015).

Přečteno 4101x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.7 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Steve Jobs

****  CINEPUR (1.7)

****  ČTENÁŘI (4)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Šmíra a hra doopravdy / Benedetta

Od eschatologie k entropii / Last and First Men

Křivdy ke kávě / Pravda

Černá klišé, bílé zkazky / Bratrstvo pěti

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Spectre / Přízraky bondovských hraček (Ondřej Pavlík, kritika)

Neutečeš (Matěj Nytra, mimo kino)

What the Björk! (Jiří Špičák, soundtrack)

Sicario / Žánrový traktát o neuchopitelném zlu (Marcel Arbeit, zoom)

Magic Circle / Bludné magické kruhy (Michal Böhm, videohra)

Kašpárci, bohové a vrazi aneb Jak gore ke krvi přišel (David Čeněk, téma)

+ více...