Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Short of the Week

Short of the Week

web / Matěj Nytra / 26. 5. 2017 / komentáře (2)

Debaty o (ztracené) tradici krátkometrážního filmu trvají řadu let. V současné české, obzvláště hrané tvorbě stále jako by platilo, že krátký snímek = povinné školní cvičení. Cílem tvůrců je co nejrychleji zvládnout celovečerní formát: ostatně i příklady z letošní debutantské vlny (David či Prach) jsou především výsledkem ambicí a energie absolventů roztáhnout původní plány a náměty do plné šíře a pokusit se proniknout za diváky v kině. Problém totiž tkví zde – ve ztracené možnosti uvést krátké dílo v rámci tradiční kino-projekce, pojímající dříve násobený program. Vedle televizního prostoru se však dnes otevírá neomezené pole online distribuce, s níž ale u nás dokáže komunikovat pouze dokumentaristická sféra. Vcelku pravidelný úspěch fikčních „kraťasů“ (byť studentských) v Annecy nebo Cannes by přitom měl malé formě spíše dveře otevírat. Letošního Retrievera však jen tak snadno neuvidíte a jiné krátké pokusy z FAMU, UTB či Písku nabízí už jen na ČT Art měsíčně Průvan.

Speciální VOD platforma www.shortoftheweek.com, fungující jako mezinárodní projekt, je jedním z příkladů stálé důvěry v krátkometrážní formát – v jeho přednosti, diváckou atraktivitu. I když web vnějškově evokuje především zábavové pojetí (grafikou, sklonem k sloganovité zkratce, důrazem na žánrové třídění), upozorňuje, že za ním stojí bývalí autoři či dramaturgové z nezávislé americké festivalové scény (Sundance, Tribeca). Snímky přijímají a premiérují v týdenních akcích. Od roku 2007 nastřádali do archivu přes tisíc titulů (třebaže aktuálně 580 nese vavřínovou známku USA). Z českých tvůrců – neboť přihláška je otevřená komukoliv za poplatek 29$/snímek – měly chuť touto cestou vykročit pouze animátorky Alexandra Hetmerová (Swimming Pool, Mythopolis) a Marta Macková (Café již z roku 2006) působící v Anglii (vystudovala v Edinburghu). Jejich hravé 2D animace mohou bavit přesně tím způsobem, jaký v popiscích vybíraných/preferovaných kraťasů editoři webu manifestují: „great short“ by neměl postrádat cit pro silný, zajímavý děj, na stylu nebo žánru nezáleží, pokud v něm vše sebevědomě funguje. Short of the Week tak pojímá stovky titulů, od hororových konstrukcí po groteskní hrátky, až se nechce věřit, že by takových za půltucet sezón mohlo tolik vzniknout. Podezřívat projekt ze zahlcenosti a stranění mainstreamu však nevede jinam než snad k svobodnému ne/zájmu. Profesionalita a péče, s níž organizátoři formát živí, by totiž určitou inspiraci mohly nabídnout: vytvořit lokální „sběrnu“ neuplatněných, školních či amatérských snímků, nenechat je pouze napospas ČSFD a Vimeo odkazům, by potěšilo jak řadového nadšence, tak i experta pokoušejícího se zrání „filmových nadějí“ sledovat pravidelně, jak jen je to možné.

Short of the Week
platforma pro nezpoplatněné sledování krátkých a středometrážních filmů, fungující systémem týdenního či denního aktualizování programu
žánrové třídění: documentary, animation, horror, sci-fi, comedy, drama
třídění i dle tématu, stylu, kolekce a národnosti filmů
explikační anotace a profily tvůrců v angličtině
doprovodná sekce News: zpravodajství, interview či blogy z (americké) scény
poplatek za přihlášku vlastního snímku: 29 $

Přečteno 1715x

Článek vyšel v časopise Cinepur #102, listopad 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Boss JB  (30.5.2017 12:35)

O aniontu jsme psali v posledním čísle (110) / http://cinepur.cz/article.php?article=4026

PH  (29.5.2017 10:51)

dovoluji si upozornit na dva roky fungující tuzemskou platformu aniont.com, kde je k vidění autorská krátkometrážní animace zdarma…

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český

The Travel Film Archive

Voyo.cz: ztraceno v seznamu


DALŠÍ Z RUBRIKY

Polanski se vrací do Krakova. Natočí film o svém dětství

Nicolas W. Refn spustí online platformu s filmy, hudbou a texty

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Abrakadabra! Olomoucký festival PAF láká na první jména

Editorial 113: Werner Herzog

Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí

Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga

Srdce ze skla / Herzogovy variace na heimatfilm


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com

Neutečeš

Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času

LEFFEST 2015 / O hostiteli a hostech


RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)

Cinepur #102 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #102, listopad 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Filmový festival v Římě / Boj o přežití (Šimon Šafránek, report)

Cannes není pro všechny / Rozhovor s Aurelií Godet (Anna Kopecká, kauza)

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem (Antonín Tesař, profil)

Doclisboa 2015 / Kontemplace v neklidu města / (Matěj Nytra, report)

Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu (Antonín Tesař, kritika)

Bezhlavá Ji.hlava / 19. MFDF Ji.hlava (Martin Horyna, report)

+ více...