Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vánoční zmatkaři a retro gangsteři / Italské populární žánry v novém miléniu

fenomén / Jan Švábenický / 14. 12. 2015

Období filmových žánrů v italské kinematografii podle filmové kritiky údajně skončilo na konci 80. let. Tento nepravdivý výrok vychází z nesprávného používání filmové terminologie, jež vede k zjednodušujícím závěrům. Kritici nejčastěji stavějí do opozice vágní termíny jako „autorský – žánrový film“ či „umělecký – komerční film“. Ve skutečnosti se – až na určité výjimky – žádný film nevymyká žánrovému zařazení. Stejně jako se nevylučují pojmy „autorský“ a „žánrový“. I takzvané festivalové snímky jsou žánrové konstrukce, jež fungují na stejném principu podívané jako italské detektivky či policejní thrillery. Rozdíl je pouze v míře srozumitelnosti vyprávění, nikoliv v přítomnosti či absenci žánrových poloh. Nejen tvorba festivalově viditelných italských tvůrců jako Paolo Sorrentino, Matteo Garrone či Nanni Moretti, ale i filmy populárních žánrů navazující na tradici předchozích desetiletí a určené co nejširšímu publiku tak jsou výraznou součástí italské kinematografie posledních patnácti let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #102

Článek vyšel v časopise Cinepur #102, listopad 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Cannes není pro všechny / Rozhovor s Aurelií Godet (Anna Kopecká, rozhovor) • Filmový festival v Římě / Boj o přežití (Šimon Šafránek, report) • Racionální volba, nebo náhoda? / Historie a současnost filmové digitalizace v Polsku (Tadeusz Kowalski, téma) • Narcos / Druhou sezónu, nebo kulku! (Ondřej Pavlík, televize) • Vánoční zmatkaři a retro gangsteři / Italské populární žánry v novém miléniu (Jan Švábenický, fenomén) • Film stokrát jinak / Multiverze v dějinách kinematografie a v archivní praxi (Tereza Frodlová, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Giallo / Italský filmový hybrid


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)