Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Slow West / Jak byl počat Západ

Slow West / Jak byl počat Západ

kritika / Ondřej Pavlík / 1. 10. 2015

Když Michael Fassbender na den svlékl uniformu plukovníka Archieho Hicoxe a odskočil si z příprav Hanebných panchartů Quentina Tarantina na natáčení jedenáctiminutového filmu Man on a Motorcycle, začínající režisér John Maclean ještě nemohl tušit, o jak osudové setkání šlo. Dva roky poté, v Macleanově následné Loupeži poslepu, charismatický herec účinkoval znovu, tentokrát v roli protřelého podfukáře Michaela, a úspěšný snímek (cena BAFTA pro nejlepší krátký film) dokonce produkoval. Ležérně subverzivní variace na mlčenlivé evropské heisty jako Osudový kruh nebo Rvačka mezi muži ale z lesku ústřední hvězdné persony těžila možná až příliš. Jako by skotský tvůrce svému mecenáši splácel dluh, nebo si svým dlouho pilovaným scénářem nebyl zcela jistý. O to překvapivější je, že Macleanův dlouhometrážní debut Slow West žádnému celebritnímu adorování nepropadá a místo magnetické one man show Fassbenderova pistolníka Silase okouzluje především do detailu vypiplanou, barvitou vizí Divokého západu.

Otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď, zní: Čí příběh Slow West vlastně vypráví? Silasův, protože mu patří jak úvodní, tak finální voiceover, a je tedy vypravěčem? Jayův, protože útlý jinoch svým mladicky naivním pátráním po milované Rose určuje směr vyprávění a zároveň je jediným, s kým sdílíme jeho niterné vzpomínky a představy? Jak naznačuje jeden z plakátů k filmu, který každé ze čtyř důležitých postav přiděluje stejně velký portrét (zmíněné trio doplňuje padouch Payne), ptát se po hlavním hrdinovi tady možná postrádá smysl. Možná, že protagonistou je země, kterou postavy putují, totiž americké Colorado 19. století.

Název nás připravuje na „pomalý“ western, jenž se dostaví i nedostaví zároveň. Snímek rozhodně neklopýtá vpřed závratným tempem a za poklusu koní nechává vyniknout náležitě dokolorovaným přírodním sceneriím. Ke skutečně trmácivým psychedelickým výpravám, jaké točil třeba Monte Hellman, má ale daleko. Slow West je spíše road movie s množstvím rozmanitých zastávek, z nichž každá baví a překvapuje jinak: slapstickovým gagem, precizně vygradovaným výbuchem násilí, vypointovanou opileckou historkou od táboráku. Členité vyprávění, v němž se potkávají američtí desperáti s indiány a germánskými uprchlíky, přitom drží pohromadě navracející se motivy, které se nejprve zdají být postradatelně jednorázovými. Tajuplný gangster s černým pouzdrem v ruce se po dlouhé odmlce projeví jako hbitý lovec odměn; osiřelé švédské děti se brzy připojí k potulné skupině vandráků.

Cesty všech se nakonec protnou v brilantně rozfázované přestřelce, která opět pečlivě dodržuje nastolený princip diverzity. Žádná ze zúčastněných figur není naším průvodcem akcí; intimní práci s hlediskem nahrazuje sebejistě střižená křížová montáž, která odzbrojujícím způsobem podvrací griffithovskou záchranu na poslední chvíli. „Zabijte ten dům!“ zařve Payne a potvrdí, že prostředí v tomto filmu ožívá stejně intenzivně jako lidé. „Prásk!“ Džbán se rozletí na kousky a mléko z něj začne téct tak, jako vzápětí krev z čerstvé rány. Osud jednotlivců je podružný, prim hrají vyvážené tableaux kompozice s pšeničným polem zarovnaným do úhledné přímky, po níž jako by se měl každou chvíli proběhnout Fantastický pan Lišák.

Navzdory řadě drobných, více či méně přiznaných inspirací ale Macleanův film drží tvar svébytného originálu. Noční flashbacky ze Skotska jsou sice nasvícené ve stylu McCabea a paní Millerové, ale do nekonečného seznamu revizionistických westernů snímek nepatří. Jak si ostatně ve filmu povzdychne imigrant-intelektuál Werner, který vprostřed širé pláně sepisuje studii o mizející kultuře původních obyvatel, indiány po jejich vyhlazení nedokážeme portrétovat jinak než zromantizovaně, neautenticky. Maclean si uvědomuje, že vymezovat se vůči zastaralému mýtu znamená nabízet pouze jeho odlišnou verzi. Přichází proto s přiznaně pohádkovým pojetím, jež míří do časů, kdy se obraz Divokého západu, plného rozličných kočujících kultur, teprve utvářel.

Slow West (Velká Británie, Nový Zéland, 2015, IMDb)
Režie a scénář: John Maclean, kamera: Robbie Ryan, střih: Roland Gallois, Jon Gregory, hudba: Jed Kurzel, hrají: Michael Fassbender, Kodi Smit-McPhee, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius ad., 84 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 9. 7. 2015).

Slow West (Velká Británie, Nový Zéland, 2015, IMDb)
Režie a scénář: John Maclean, kamera: Robbie Ryan, střih: Roland Gallois, Jon Gregory, hudba: Jed Kurzel, hrají: Michael Fassbender, Kodi Smit-McPhee, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius ad., 84 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR 9. 7. 2015).

Přečteno 3870x

Článek vyšel v časopise Cinepur #101, září 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Slow West

****  CINEPUR (2.3)

****  ČTENÁŘI (3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

The Tragedy of Macbeth - Král šedivý a znavený

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy

FixFox: Intergalaktický opravář v hřejivé české hře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Návštěva muzea lásky / Undine

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #101 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #101, září 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Přízraky Bruce Leeho / Hvězdy bojových umění ve videohrách (Antonín Tesař, téma)

Domácí péče / Dobře míněná křeč (Lucie Česálková, kritika)

Mallory / Feťačka, co má smůlu na chlapy (Táňa Zabloudilová, kritika)

Amy / Neschopnost odvrátit zrak (Šárka Gmiterková, kritika)

21. Sarajevo Film Festival / Jihovýchodní přísliby (Vítězslav Chovanec, report)

Schmitke / Za devatero krušnými horami (Tomáš Stejskal, kritika)

+ více...