Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MUBI: Now Showing

MUBI: Now Showing

web / Matěj Nytra / 25. 11. 2017

O vývoji VOD archivu MUBI, „Netflixu pro moderní cinefily“, jsme naposledy psali v roce 2012 (Cinepur 80). Stále expandující platforma, přístupná již na všech kontinentech a budující si dál pověst vyhraněné online kinotéky pro fajnšmekry, však již delší čas funguje takřka festivalovým způsobem, kdy nabídku určuje pravidelná kurátorská činnost a každý film je na programu jen po dobu jednoho měsíce. O model Now Showing, který po vzoru kina či televize přidává denně nový snímek do programu a ten nejdéle nabízený „vytěsňuje“ z dominové řady zpět do archivu, se pravidelně stará skupina dramaturgů, a jak říká šéf webu Efe Cakarel, o tom, zda je „lepší Fellini, či Spielberg“ nerozhoduje tedy náhodný algoritmus.

Kolotoč třiceti filmů se tak vytrvale točí zejména kolem evropské či nezávislé americké klasiky nebo experimentální sféry. V auteurském mixu, co do původu i „stáří“ děl přepestrém, však lze odhalit i jiné dočasné trendy – alespoň co divák stačí odkoukat z aktuálního pohybu programu (doprovodné texty k výběru ani přidružený blog The Notebook většinou nepublikuje a proměny nabídky se nezaznamenávají). Částečnou upomínkou na starší systém uvádění retrospektiv či selekcí filmů z festivalových akcí může být zájem o národní produkce, i když může jít jen o náhodná spojení. (Nevíme, kurátoři záměr nekomentují.)

V dubnu a květnu například server uvedl několik snímků současných ruských tvůrců, mj. předčasně zesnulého Alexeje Balabanova. Vedle filmů pravidelných stálic programu, jako je v Cannes nedávno čestně honorovaná Agnès Varda či Královstvím i Idioty „zahrnutý“ Lars von Trier, může být objevný hlavně fokus na tvorbu nejmladších angloamerických tvůrců, u nás příliš neuváděných. Od Joshuy Safdieho (společně s bratrem Benem autora již deseti snímků) web uvedl citlivé sólo unikavé dívky The Pleasure of Being Robbed (2008), od Davida Roberta Mitchella pak teenagerovský debut The Myth of the American Sleepover (2010) (jeho Neutečeš se nedávno objevilo v české distribuci). Divák mohl ovšem stihnout i skvělý, uhrančivý audiovizuální experiment Buenas noches, España (2011) od filipínského zázračného dítěte Raya Martina (jehož zásadní dílo Now Showing se ostatně kryje s pojmenováním celého kurátorského konceptu). Vedle toho Lav Diaz, Martinův legendární krajan a mj. loňský locarnský přemožitel Argentince Martína Rejtmana (představeného na MUBI již starším snímkem Silvia Prieto, 1999), webu exkluzivně poskytl svůj poslední epos o 338 minutách – From What Is Before (2014). Právě pro tvůrce jeho typu, jejichž filmy jsou běžnou kinodistribucí svízelně programovatelné, může a má být MUBI (bohužel?) v budoucnu klíčovou šancí.

MUBI
model obměňovaného kurátorského výběru snímků, vždy na programu po dobu 30 dní
možnost měsíční registrace zdarma, pravidelný paušál: 140 Kč/měsíc
kvalita: HD, anglické titulky, originální znění
databáze filmů, systém diskusí, komentářů i hodnocení filmů
přidružený publicisticko-zpravodajský magazín The Notebook v angličtině

Přečteno 2530x

Článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český

The Travel Film Archive


DALŠÍ Z RUBRIKY

Pedro Almodóvar připravuje film o stárnoucím režisérovi

Lepší zůstat vně / Berlinale 2018

Steven Soderbergh natočí film o kauze Panama Papers

V Cannes bude soutěžit Godard, Pawlikowski i Panahí

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Hmyz / Švankmajerova Summa surrealistická

Taktilní stopy / Práce Jana Švankmajera pro jiné filmaře

Animací proti antropocentrismu / Decentralizace člověka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com

Neutečeš

Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (648) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (153) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (88) / tisková zpráva (1) / událost týdne (201) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)

Cinepur #100 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Úvod / Kam směřuje filmová kritika (Lukáš Skupa, téma)

Země zítřka / Tahle země není pro škarohlídy (Ondřej Pavlík, kritika)

Černá listina netrvá věčně / Rozhovor s íránským režisérem Šahramem Mokrím (Martin Kudláč, rozhovor)

Filmové právo jako důvod k oslavám (Tereza Dvořáková, kniha)

The Fall / Nevinně chladnokrevná jinakost (Lucie Česálková, televize)

Samé hvězdy aneb Existuje lék na kritiku filmové kritiky? (Roger Ebert, téma)

+ více...