Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MUBI: Now Showing

MUBI: Now Showing

web / Matěj Nytra / 25. 11. 2017

O vývoji VOD archivu MUBI, „Netflixu pro moderní cinefily“, jsme naposledy psali v roce 2012 (Cinepur 80). Stále expandující platforma, přístupná již na všech kontinentech a budující si dál pověst vyhraněné online kinotéky pro fajnšmekry, však již delší čas funguje takřka festivalovým způsobem, kdy nabídku určuje pravidelná kurátorská činnost a každý film je na programu jen po dobu jednoho měsíce. O model Now Showing, který po vzoru kina či televize přidává denně nový snímek do programu a ten nejdéle nabízený „vytěsňuje“ z dominové řady zpět do archivu, se pravidelně stará skupina dramaturgů, a jak říká šéf webu Efe Cakarel, o tom, zda je „lepší Fellini, či Spielberg“ nerozhoduje tedy náhodný algoritmus.

Kolotoč třiceti filmů se tak vytrvale točí zejména kolem evropské či nezávislé americké klasiky nebo experimentální sféry. V auteurském mixu, co do původu i „stáří“ děl přepestrém, však lze odhalit i jiné dočasné trendy – alespoň co divák stačí odkoukat z aktuálního pohybu programu (doprovodné texty k výběru ani přidružený blog The Notebook většinou nepublikuje a proměny nabídky se nezaznamenávají). Částečnou upomínkou na starší systém uvádění retrospektiv či selekcí filmů z festivalových akcí může být zájem o národní produkce, i když může jít jen o náhodná spojení. (Nevíme, kurátoři záměr nekomentují.)

V dubnu a květnu například server uvedl několik snímků současných ruských tvůrců, mj. předčasně zesnulého Alexeje Balabanova. Vedle filmů pravidelných stálic programu, jako je v Cannes nedávno čestně honorovaná Agnès Varda či Královstvím i Idioty „zahrnutý“ Lars von Trier, může být objevný hlavně fokus na tvorbu nejmladších angloamerických tvůrců, u nás příliš neuváděných. Od Joshuy Safdieho (společně s bratrem Benem autora již deseti snímků) web uvedl citlivé sólo unikavé dívky The Pleasure of Being Robbed (2008), od Davida Roberta Mitchella pak teenagerovský debut The Myth of the American Sleepover (2010) (jeho Neutečeš se nedávno objevilo v české distribuci). Divák mohl ovšem stihnout i skvělý, uhrančivý audiovizuální experiment Buenas noches, España (2011) od filipínského zázračného dítěte Raya Martina (jehož zásadní dílo Now Showing se ostatně kryje s pojmenováním celého kurátorského konceptu). Vedle toho Lav Diaz, Martinův legendární krajan a mj. loňský locarnský přemožitel Argentince Martína Rejtmana (představeného na MUBI již starším snímkem Silvia Prieto, 1999), webu exkluzivně poskytl svůj poslední epos o 338 minutách – From What Is Before (2014). Právě pro tvůrce jeho typu, jejichž filmy jsou běžnou kinodistribucí svízelně programovatelné, může a má být MUBI (bohužel?) v budoucnu klíčovou šancí.

MUBI
model obměňovaného kurátorského výběru snímků, vždy na programu po dobu 30 dní
možnost měsíční registrace zdarma, pravidelný paušál: 140 Kč/měsíc
kvalita: HD, anglické titulky, originální znění
databáze filmů, systém diskusí, komentářů i hodnocení filmů
přidružený publicisticko-zpravodajský magazín The Notebook v angličtině

Přečteno 8013x

Článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

TBH / WTF

Streamování za lepší planetu

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #100 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Carpenter zůstává králem hororu i bez obrazu (Jiří Špičák, soundtrack)

Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej! (Jiří Flígl, kritika)

Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem (Jakub Felcman, rozhovor)

Láska šílená / Rozbitý plán (Matěj Nytra, kritika)

Editorial č. 100 / Přežila se filmová kritika? (Jindřiška Bláhová, editorial)

Larisa Šepiťko / Tragika zmaru lidské duše (Kamila Dolotina, portrét)

+ více...