Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 100 / Přežila se filmová kritika?
editorial / Jindřiška Bláhová / 2. 7. 2015
Filmová kritika se přežila, ztratila význam a roli, není potřeba, je v krizi – zní z mnoha stran. Nahradily ji blogy, komentáře online, instantní lajky, palce nahoru či dolů, ironické šlehy, píárové prefabrikáty či v nejlepším případě publicistika. Kritik ztratil minimálně část své autority (jak velkou ale vůbec kdy v českých poměrech měl na rozdíl od Francie či Británie, je otázka na jinou diskusi), a často i prostor, kam by mohl psát. Tuzemská debata nad funkcí a smyslem kritiky se často zužuje na dotčené či rozzlobené poznámky filmařů, že kdo neumí točit, tak o filmu píše. Že jde o principiální nepochopení funkce kritiky podmalované chytlavým populismem, není třeba nijak zvlášť vysvětlovat. Spíš takový názor odráží dlouhodobý pohled na kritika coby „škodnou“ v kulturním prostoru a zdejší pěstovanou obecnou podezřívavost k figuře veřejného intelektuála a kritickému myšlení vůbec. Jak nicméně ukazuje anketa, kterou uveřejňujeme v rámci tématu Kam směřuje filmová kritika, řada českých filmařů vnímá kritiku pozitivněji. Ještě o něco zajímavější je číst ve stejné anketě, jak svoji vlastní profesi vnímají kritici/recenzenti.
V Cinepuru se nedomníváme, že je kritika mrtvá či ve fatální krizi, jakkoliv může mít své „zdravotní“ problémy a může se nacházet ve stavu, který není ideální. Ani si nemyslíme, že není třeba. Právě naopak. Kritika jako žánr o myšlení je vnímaná svým způsobem jako starosvětská disciplína nehodící se do neoliberálního kapitalistického světa. Na takový pohled odmítáme přistoupit. Aniž bychom nostalgicky volali po návratu unikavého a v řadě ohledů neideálního „ideálu 60. let“, kultivovat přemýšlení a psaní o filmu, včetně psaní kritického, je základním posláním Cinepuru. Dlouhodobě se snažíme poskytovat prostor autorům, kteří jsou schopní a ochotní přistupovat k filmu a psát o něm jinak, než jak vymezují publicistické mantinely mainstreamových médií. Není jich mnoho, ale jsou. I když mnozí z nich píší pohříchu málo.
100. – jubilejní číslo jsme se proto rozhodli věnovat znovu, po letech, tématu filmové kritiky, které je coby stále živé třeba otevírat. Věříme, že je nejen pro nás, kteří se psaní o filmu věnujeme profesionálně, ale i pro čtenáře podnětné. Dnes možná víc než kdy předtím.
Když studenti pražské filmové vědy v roce 1991 vydávali první číslo tehdy ještě Cinemapuru v nákladu 15 výtisků a během následujících let časopis další „moderní cinefilové“ znovuzakládali a oživovali, jen málokdo by si vsadil, že se časopis „okrajový“ dožije tolika vydání. Dovolím si při oslavě cinefilie zapytlačit v nepřátelském teritoriu filmového hodnotícího popu. Dávám Cinepuru a všem, kteří jej za uplynulé dekády tvořili, křísili, formovali a podporovali – hlavně šéfredaktorům Pavlíně Coufalové, Karlu Spěšnému, Heleně Bendové a Zdeňku Holému –, dva palce nahoru.
Přečteno 5157x
Článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /3
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #100, červenec 2015
Z obsahu tištěného čísla:
Jimmyho tančírna / Hudbou a tancem proti církvi a kapitalismu (Martin Šrajer, kritika)
V hlubinách / Žánrové přetlaky (Antonín Tesař, kritika)
Transylvánský filmový festival / Poklady z Kluže (Pavel Sladký, report)
Samé palce aneb Má filmová kritika budoucnost? (Richard Corliss, téma)
The Fall / Nevinně chladnokrevná jinakost (Lucie Česálková, televize)
Carpenter zůstává králem hororu i bez obrazu (Jiří Špičák, soundtrack)