Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 99 / Mládí vpřed i vzad

Editorial č. 99 / Mládí vpřed i vzad

editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 6. 2015

V redakci jsme si chvíli lámali hlavu nad nejlepší variantou názvu tématu aktuálního čísla. Aby nezněl příliš socialisticky (Filmová mládež, přestože lehce nadsazené Mládí vpřed! bylo chvíli rozmarně ve hře), novovlnně (Mladý film), či startrekovsky (Nové generace). Nakonec jsme skončili tam, kde jsme začali – u filmového mládí, které nejlépe zastřešuje reprezentaci, publika, mladé tvůrce i pohled na systém, jenž filmové mládí „produkuje“ – tedy v českém případě hlavně na pražskou FAMU. V Cinepuru „filmové mládí“, které je lépe chápat ne nutně jako vymezené pouze věkem, ale i přístupem, sledujeme dlouhodobě v rubrice zaměřené na začínající české tvůrce z celého spektra audiovize nebo tvůrce v rané fázi jejich kariéry. Domníváme se, že mapovat českou tvorbu mimo zavedené okruhy, jež je méně vidět a někdy často vůbec, je podstatné. Studentská tvorba, známá hlavně jako takzvané famácké filmy, je součástí české kinematografie jako cokoliv, co běží v kinech. A mít přehled o tom, co vzniká v raných fázích tvorby jednotlivých aspirantů kinematografie, znamená mít přehled o tom, jak bude (možná/nejspíš) vypadat český film v budoucnu. V dobrém i ve zlém.

Profil nevynecháváme ani v aktuálním čísle. Věnovaný je kameramanu Marku Dvořákovi, který se podílel na studentském snímku Retriever Tomáše Kleina a Tomáše Merty zařazeného do canneské soutěže studentských filmů Cinefóndation. V tématu pak nabízíme dva texty, které se věnují FAMU jako instituci a širším důvodům, proč české studentské filmy a debuty vypadají, tak jak vypadají. Nebo, vypůjčíme-li si větu z rozhovoru s Janem Stehlíkem nazvaným evokativně „Jako by nám ujel vlak“: „Proč je především hraná režie ve srovnání s evropskou nebo světovou špičkou tak žalostná?” V čem je problém? A v čem je rozdíl mezi tvůrci českými a rumunskými nebo polskými, s jejichž debuty se ty české dají srovnávat jen těžko? Proč je snímek absolventa FAMU Grímura Hákonarsona Rams v soutěži Un Certain Regard v Cannes, ale mladí čeští absolventi se v ní neprosadili? Přestože je to otázka se složitější odpovědí, má cenu si ji klást. Mezitím doporučuji pro inspiraci rozhovor s rumunským režisérem Corneliem Porumboiuem, který mluví o tom, co jej naučila filmová škola v Bukurešti, o své metodě a o tom, co také stojí za jeho úspěchem na zahraničních festivalech.

Přečteno 3559x

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Angela Schanelec chystá moderní převyprávění mýtu o Oidipovi

Všichni v naší rodině / Poznámky k vlně i nevlně

La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence

Sám proti systému / Rumunská nová vlna a umlčovaná minulost

Odvážní se nevzdávají / Rumunské kino od starověku do konce druhého tisíciletí

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Jak navždy zůstat v roce 1969 / Tenkrát v Hollywoodu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (731) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #99 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Inherent Vice / Bezstarostná jízda nadžánrovou exotikou (Jiří Špičák, soundtrack)

Zrání pod dohledem úspěchu / Fenomén strmé kariéry Xaviera Dolana (Matěj Nytra, téma)

Teens, tweens a televize / Od vzniku televizního teenagera po jeho současné dospívání (Jana Jedličková, téma)

1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž (Ivo Michalík, kritika)

50. Academia Film Olomouc / Oslavy s ateistickými celebritami (Monika Bartošová, report)

Divočina / Vypůjčený čas osamělé poutnice (Šárka Gmiterková, kritika)

+ více...