Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vítr v cárech paměti / Filmové algoritmy Sergeje Loznici

profil / Jan Kolář / 7. 4. 2015

V jednom z nejstarších textů věnovaných dokumentárnímu filmu definuje John Grierson dokument jako „snímání živého světa“, jež stojí vůči hraným snímkům v nesmiřitelné opozici stejně jako „poezie proti fikci“. Místo aranžovaných pohybů a inscenovaných příběhů mají dokumenty nabízet výseky reality povýšené střihem v „obecně sdělitelná poselství“; zjevovat dramata i tam, kde se je ještě „žádný básník nevydal hledat“ – ve změti těl, činností a míst, kterou „tradiční umění nechávalo ležet ladem“. Griersonovo pojetí je jistě podmíněné dobou i autorovou politickou perspektivou. Přesto je pozoruhodné, jak se jeho vize dokumentu jako autonomního uměleckého nástroje pro koncentrované odhalování neinscenované sociální reality dodnes shoduje s diváckým očekáváním, s nímž většina z nás k dokumentárním filmům přistupuje. Jsou to prostě filmy bez herců, kde se hodně mluví a hodně pracuje. Může být proto trochu překvapivé, že filmy jednoho z nejuznávanějších současných dokumentaristů Sergeje Loznici se s Griersonovou charakteristikou naprosto rozcházejí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #98

Článek vyšel v časopise Cinepur #98, duben 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Distribuce 2014: Konec starých časů (Přemysl Martinek, glosa) • Bílý bůh / Zvíře v člověku (Janis Prášil, kritika) • Whiplash / Bestiální tempo (Kamila Dolotina, kritika) • Animace ve veřejném prostoru / Všudypřítomná, využívaná i zneužívaná (Eliška Děcká, téma) • Pestrobarvec petrklíčový / Padesát odstínů motýlích křídel (Jiří Blažek, kritika) • VOD distribuce, uvádění a sledování filmů / Kinematografie online (Hana Šilarová, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #122

#122

duben 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Takaši Miike / Autor bez domova

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici


DALŠÍ Z RUBRIKY

Cannes pobouřila tříapůlhodinová studie dívčích zadnic

Soumrak superhrdinů / Skleněný

Caraxův muzikál žije. Zahraje si v něm Marion Cotillard

Změť všudypřítomné bídy / Kafarnaum

Jane Campion natočí western The Power of the Dog

Jean-Luc Godard připravuje snímek o Žlutých vestách

Svatá prostota / Šťastný Lazzaro

Mira Fornay dokončuje svůj třetí film Žaby bez jazyka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů

American Honey / Leporelo sociální lyriky

Saulův syn / Holocaust na výbornou

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

Dheepan / Obrazy k neuvěření


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (96) / fenomén (72) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (785) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (713) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (104) / reflexe (24) / report (106) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (43) / téma (885) / televize (99) / tisková zpráva (1) / událost týdne (232) / video (2) / videoart (16) / videohra (60) / web (42) / zoom (156)