Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vítr v cárech paměti / Filmové algoritmy Sergeje Loznici

portrét / Jan Kolář / 7. 4. 2015

V jednom z nejstarších textů věnovaných dokumentárnímu filmu definuje John Grierson dokument jako „snímání živého světa“, jež stojí vůči hraným snímkům v nesmiřitelné opozici stejně jako „poezie proti fikci“. Místo aranžovaných pohybů a inscenovaných příběhů mají dokumenty nabízet výseky reality povýšené střihem v „obecně sdělitelná poselství“; zjevovat dramata i tam, kde se je ještě „žádný básník nevydal hledat“ – ve změti těl, činností a míst, kterou „tradiční umění nechávalo ležet ladem“. Griersonovo pojetí je jistě podmíněné dobou i autorovou politickou perspektivou. Přesto je pozoruhodné, jak se jeho vize dokumentu jako autonomního uměleckého nástroje pro koncentrované odhalování neinscenované sociální reality dodnes shoduje s diváckým očekáváním, s nímž většina z nás k dokumentárním filmům přistupuje. Jsou to prostě filmy bez herců, kde se hodně mluví a hodně pracuje. Může být proto trochu překvapivé, že filmy jednoho z nejuznávanějších současných dokumentaristů Sergeje Loznici se s Griersonovou charakteristikou naprosto rozcházejí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #98

Článek vyšel v časopise Cinepur #98, duben 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Birdman / Bubeník, který neví, kdy ubrat (Martin Šrajer, kritika) • Hacker / Oslnivý monolit na pomezí světů (Ondřej Pavlík, kritika) • Rozhovor s Myroslavem Slabošpyckým / „Bůh filmu (Martin Kudláč, rozhovor) • Jupiter vychází / Planeta braku (Tomáš Stejskal, kritika) • Whiplash / Bestiální tempo (Kamila Dolotina, kritika) • Jack se chystá vyplout (Matěj Nytra, mimo kino) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Šmíra a hra doopravdy / Benedetta

Od eschatologie k entropii / Last and First Men

Křivdy ke kávě / Pravda

Černá klišé, bílé zkazky / Bratrstvo pěti

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)