Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 98 / Má stát dotovat kinematografii nebo ne?

Editorial č. 98 / Má stát dotovat kinematografii nebo ne?

editorial / český film / Jindřiška Bláhová / 16. 4. 2015

Takové drama česká kinematografie už dlouho nezažila. Drama, které jako špatně napsaný thriller s nádechem nechtěné formanovské poetiky obsahovalo denunciační email, zmatení v poslaneckých lavicích, lobbisty rozpálené doběla, konspirační grafy... Seběhlo se kolem volby členů Rady Fondu kinematografie, které měli v uplynulých měsících podle nových pravidel zvolit poslanci ze jmen vzešlých z nominací filmových organizací. Volba, jež by normálně nejspíš ušla pozornosti médií i veřejnosti a prošuměla tiše parlamentem, se stala jakýmsi druhým dějstvím ke kauze „Lída Baarová“ z loňského podzimu, kdy se část Rady bývalé distancovala od údajně zmanipulovaného a politicky motivovaného rozhodnutí udělit nejvyšší podporu snímku Filipa Renče a opominout projekty podpořené už v minulosti ve fázi vývoje (viz glosa Víta Janečka v Cinepuru 97).

Drama kolem volby mělo řadu zákrut a rovin a vyneslo do popředí témata, o kterých by se ve vztahu ke kinematografii mluvit mělo. Jednak, periodicky se vracející, zda by stát měl vůbec kinematografii podporovat a pokud ano, jakou? Autor emailu denuncující některé kandidáty vzkřísil oblíbenou demagogickou opozici mezi elitářstvím a lidovostí, mezi filmy tzv. normálními, určenými pro „normální“ publikum, a těmi uměleckými, na něž nikdo nechodí, jsou nepotřebné a jež v obecné představě Fond podporuje hlavně. Fond přitom podporuje celé spektrum snímků – komerční/žánrové i „artovější“ a ambicióznější, jako Kobry a užovky.

Parlamentní listy se pod alarmujícím titulkem „děsivé pozadí a známá jména“ pustily do rozkrývaní konspirativních, klientelistických spojnic ve filmařských kruzích a vykreslily filmaře jako vyžírky, kteří se v systému naučili chodit a pakují si kapsy z veřejných peněz. Takové texty podkresluje představa, že by kinematografie podporována neměla být vůbec a měla by o ní rozhodovat ruka trhu. Shoda na tom, že podpora kinematografie má smysl a je součástí moderní společnosti, tak není, jak se znovu ukázalo, ani zdaleka automatická. I na jejím dosažení by nová Rada měla zapracovat a srozumitelně vysvětlovat, proč má Fond a jeho práce smysl. Nejde jen o rozdělování peněz, ale o důvěru v celý systém. Což je důležitější, než jestli jeden dostal víc a jeden míň (což bude platit vždy). Kinematografie přitom není jen produkce celovečerních filmů, na něž se debata scvrkává nejčastěji, ale filmová kultura jako celek, tedy i festivaly či periodika (včetně toho, které držíte v rukou). Stejně tak mohou na reputaci svého oboru zapracovat i samotní filmaři.

Povyk kolem volby Rady tak možná inicioval něco podstatného – seriózní debatu o smyslu a fungování Fondu a o směřování a stavu tuzemské filmové kultury. Logika „když nás venku nechtějí, ať nechají být, protože u nás doma se na naše filmy chodí“ a rétorika, že česká kinematografie má ve světě stále dobrý zvuk díky nové vlně, už totiž dávno nestačí a neplatí. Audiovizuální prostředí se rychle mění. Jak, to si můžete přečíst například v textu o tuzemské distribuci od Přemysla Martinka i v samotném tématu Mimo kino.

Přečteno 2326x

Článek vyšel v časopise Cinepur #98, duben 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #115

#115

únor 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Dětský film pro dospělé / Po strništi bos

Křížová výprava za jiný (český) film / Křižáček

Paradox něžného nácka / Svět podle Daliborka

Tak trochu roadmovie / Skokan

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem

Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine


RUBRIKY

anketa (23) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (89) / fenomén (67) / festival (58) / fragment (18) / glosa (210) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (723) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (633) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (97) / reflexe (24) / report (97) / rozhovor (152) / scénář (4) / soundtrack (36) / téma (841) / televize (86) / tisková zpráva (1) / událost týdne (197) / video (2) / videoart (16) / videohra (53) / web (40) / zoom (150)

Cinepur #98 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #98, duben 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Vítr v cárech paměti / Filmové algoritmy Sergeje Loznici (Jan Kolář, profil)

Neoprávněné nářky / Rok 2014 v české filmové distribuci (Aleš Danielis, glosa)

Brněnský Devětsil: multimediální přesahy umělecké avantgardy / Výstava něčeho, co až dosud neexistovalo (Marika Kupková, téma)

Whiplash / Bestiální tempo (Kamila Dolotina, kritika)

Vyšší moc / V lavině (Vít Schmarc, kritika)

Slídil / Kojot bez minulosti (Antonín Tesař, kritika)

+ více...