Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

České století mezi seriózností a podnětnou provokací

fenomén / český film / Oto Horák / 2. 2. 2015

Druhou polovinou – přesněji šestým až devátým dílem věnovaných roku 1968, Chartě 77, Listopadu 89 a rozpadu Československa – byl završen cyklus televizních filmů České století režiséra Roberta Sedláčka a scenáristy Pavla Kosatíka. Už ze své podstaty šlo o jeden z nejriskantnějších filmových projektů, který v Česku v poslední době vznikl. Zobrazení klíčových okamžiků českých a československých dějin je totiž tématem navýsost politickým, jehož vnímání a posuzování je významně ovlivněno znalostmi a politickými preferencemi diváků. Dalším podstatným důvodem nesnadnosti úkolu, řešeného v Českém století, je nepříliš obvyklý a u nás nezdomácnělý žánr, ve kterém je natočeno. Můžeme jej nazvat dokudrama či hraný dokument, pro odpovídající hodnocení Sedláčkova cyklu je však důležité určit jeho charakteristické rysy.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #97

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Láska je láska (Matěj Nytra, mimo kino) • Zmizení Eleanor Rigbyové / Rodinná tragédie, light verze (Táňa Zabloudilová, kritika) • Úvod / Akce! (Lukáš Skupa, téma) • Rodinná pohoda mezi rychlými koly / Akční série Rychle a zběsile (Marie Barešová, téma) • Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno (Lukáš Skupa, kniha) • Třináctý ročník festivalu filmové animace PAF Olomouc / Co je to animace? (Eliška Děcká, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?

KaprKód / Dialog s mrtvým

Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou

A pak přišla láska… / Tarot a terapie

Grand Prix / Grand Pricks

Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)