Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nejlepší filmy roku 2014

Nejlepší filmy roku 2014

anketa / Redakce / 15. 5. 2015

Během prosince 2014 jsme jako už tradičně oslovili členy redakčního okruhu Cinepuru, aby nám pomohli sestavit žebříček nejlepších filmů loňského roku. Hlasující měli uvést pětici nejvýše hodnocených filmů a doplnit ji až patnácti dalšími tituly. Ne všichni hlasující uvedli přesné pořadí, někteří se rozhodli hlasovat abecedně. Výsledky ankety tedy zohledňují zejména pořadí daného filmu v první pětce, zbylým titulům dává nižší váhu. Šestice nejlépe ohodnocených filmů vypadá takto:


1. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)


2.-3. Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)


2.-3. Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)


4.-5. Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan, 2014)
4.-5. Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)


6. Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)


Mnoho oslovených také uvádělo své oblíbené televizní seriály. Tady je trojice nejlépe umístěných:

1. Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )


2. Malej Quinquin (P’tit Quinquin, r. Bruno Dumont, Francie 2014)


3. Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)


Dva nejpopulárnější české filmy jsou:

Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)


K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)


Vzhledem k tomu, že žebříčky řady přispěvatelů mohou posloužit jako doporučení pozoruhodných, ale často opomíjených filmů, uvádíme zde také kompletní žebříčky všech 22 hlasujících včetně jejich komentářů. Otiskujeme také příspěvek Jana Bušty, který jsme ale vyřadili z hlasování, jelikož zcela ignoruje zadání. Hlasující se rovněž mohli zapojit do doplňkové ankety a zmínit události či zážitky, jež pro ně charakterizují uplynulý filmový rok.


JINDŘIŠKA BLÁHOVÁ

šéfredaktorka Cinepuru, filmová kritička a historička (Hospodářské noviny a FF UK)

Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan 2014)

Formálně nejradikálnější a nejvíce osvěžující film roku. Hodinová maximalistická meditace. Ming-liang pouze sleduje buddhistického mnicha kráčejícího ulicemi Marseille, ale dokázal z prostého nápadu konfrontace ztišení a pomalosti s životem ve velkoměstě vytvořit dílo, které hravě vyzývá divákovu schopnost vidět a popírá představu, že film je mrtvý. V Ming-liangových rukách je nebývale živý, přestože se pohybuje superpomalým tempem. Stínohra roku v podání Denise Lavanta.

Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

Druhý formální radikalismus, který letos kreativně otřásl diváckou pozicí a jistotami. Obsadit do brutálního exkurzu do pravidel internátního kmene – jenž může být metaforou pro strukturu společnosti obecně – hluchoněmé a zvolit jako jazyk znakovou řeč, by mohlo působit jako záměrně šokantní volba typická pro debutantské provokace a hledání. Slapošpytskému se ale daří nesklouznout k lacinému efektu. Zůstává efektivní a citlivý. Fyzický, čistě nasnímaný, metodický film, s nejméně očekávatelným a nejvíce paralyzujícím závěrem.

Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Esence kinematografie. Zvjagincev roste do klasika. Další z jeho hrdinů uvězněných ve světě, který je silnější než oni. Filmařsky velkorysý, nečekaně humorný i mrazivý, nebojácný a obrazově do detailu promyšlený epos o nemožnosti vyhrát s mocí. Tragédie i režisérská suverenita biblických rozměrů. Stylově nejčistší a formálně nejkomplexnější film.

Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA 2014)

Po melodramatické nanicovatosti snímku Před půlnocí, v němž je manželská krize podaná jako yuppi pozérství, Linklaterův návrat k čisté emocionalitě. Ztišené pozorování plynutí života a dospívání napříč dvanácti lety s veškerou jejich banálností i hloubkou. Fikce s rozměry toho nejautentičtějšího dokumentu, která zachycením bytí zachycuje i jeho pomíjivost. Ponoření do každodennosti zdánlivě o ničem, ale zároveň naprosto o všem.

K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)

Nejlepší český dokument. Nenuceně současné v podstatě existenciální drama z mizérie severních Čech zabalené do lehkonohé, zádumčivě obrazové poetiky s absurdními podtóny. Kamera i ještěrka roku.

Manakamana (r. Stephanie Spray, Pacho Velez, USA 2014)

Heavy metal, kozy, tisíc let historie a lanovka v Nepálu přímo k bohům v chrámu na vrcholu. Elegantně prostý a nenápadně promyšlený, ale o to více působivý etnografický pohled vědců z Harvardu na obyčejnost i tajemství života a střet tradice s modernitou. Disciplinovanost roku.

The Lego Movie (r. Phil Lord, Christopher Miller, USA 2014)

Viděno v deseti tisíci metrech nad mořem. Podobnou vzdálenost si animovaný blockbuster o Neovi z plastových kostiček vtipně udržuje od superhrdinských blockbusterů současnosti. Rozkošná pastiš i inteligentní komentář k moderní popkultuře zároveň. Nejvíce sebe-referenční film.

Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )

Pomyslný vrchol trendu quality TV. Z horkého, delirického srdce Louisiany už nevede cesta jinam než dolů. Ve spirále. Bezchybně promyšlená narace, včetně záměrných slepých uliček, které se na konci slijí v iluzorní labyrint. Nejlepší atmosférický počin. Největší vypravěčská fata morgána roku.


JAROMÍR BLAŽEJOVSKÝ

filmový kritik a učitel, FF MU

Na špici čtyři komedie:

1. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Nejsilnější zásah, nejdelší doznívání, nejvzrušivější žena, smyslný film vonící rybinou.

2. Zimní spánek (Kış Uykusu, r. Nuri Bilge Ceylan, Turecko 2014)

Pýcha a zvratky: portrét sebestředného despoty, který si myslí, že je intelektuál.

3. České století, 6.-9. díl (tvrůrci Pavel Kosatík, Robert Sedláček, ČR 2013-2014)

Rozčiluje, provokuje, zaslouží si medaili.

4. Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

Konečně Godard našel Pravdu: pes, bůh, flatus a pohlaví v šilhavém 3D. Nemohl jsem z toho usnout.

Navzdory povýšencům:

5. Kukuřičný ostrov (Simindis kundzuli, r. George Ovašvili, Gruzie 2014)

Pocta stylu Kaneta Šindóa.

Dále:

Nepřítel třídy (Razredni sovražnik, r. Rok Biček, Slovinsko 2013)

Sugestivní podobenství o střetu s patologickou autoritou.

Je těžké být bohem (Trudno byť bogom, r. Alexej German, Rusko 2013)

Teorie všeho.

Radostnými událostmi jsou knihy, jimiž pokračuje paradigmatická a generační změna v české filmové historii: Lucie Česálková, Atomy věčnosti, NFA 2014; Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku, Host 2014; Lukáš Skupa (ed), Ostře sledované vlaky, NFA 2014.

Znepokojuje mne uzavírání se zdejších filmařů před empirií, venkovem, biografy a lidmi. Z české kinematografie se stává pražská kinematografie či kinematografie novinářských projekcí. Jako by se mimo zužující se centrum „nás, co spolu mluvíme“ nacházely už jenom Babovřesky a Díry u Hanušovic, kam je ovšem třeba přivézt herce z metropole, aby byla legrace (není). Stále více nových domácích filmů se kromě hlavního města (nebo festivalu v Jihlavě) už jinde nehraje, s diváky nekomunikuje. Pohrdání publikem dovršil Gottland, jehož producenti neváhali přijmout příspěvek ze Státního fondu kinematografie, ale štítí se svůj opus promítat v kinech (jejichž digitalizace je podporována z téhož fondu), a ještě jsou na to pyšní.


JAN BUŠTA

režisér, filmový publicista

…ani letošní diváckou revizi nemám potřebu zatěžovat hodnocením, jisté je jen to, že po Je těžké být bohem je těžké koukat se na jiné filmy a intenzivně vnímat, že jsou to „jen“ filmy - tohle je totiž povědomé svědectví z cizí planety ve 4DX, MŮJ soukromý Avatar, jehož POV blížencem a opozičníkem bylo letos Glazerovo Pod kůží: mimozemský pohled a „jen“ film, ovšem neviděný v takto pure podobě možná od rozmachu avantgard, navrch s hollywoodskou hvězdou - a propos, nový Cronenberg… i přesto, že Mapy ke hvězdám nejsou jeho mistrovské dílo (ale to není ani poslední Jarmusch a přesto patří do výčtu „nejpůsobivějších“!), podařilo se mu zasáhnout mě bedlivě odpozorovaným obrazem chování, které generuje filmařská branže, čili lidé mj. stojící za tím, že „mediální realitu“ je třeba ukazovat dětem záslužnou sérií Hunger Games především jako nástroj přetvářky, jako zbraň soupeřících a přesto vždy něčím se podobajících ideologií, které je podle nehollywoodské logiky Bong Joon-hoova „hollywoodizovaného debutu“ Snowpiercer nutné rozmetat, aby mohlo vyrašit něco „nového“; totéž jen beznadějněji postuloval i Borgman nabízející jednu z nejfascinujícnějších postav roku (stejně tak Coenovic geniální studie „talenta na pěst“ V nitru Llewyna Davise) i úvahu nad potencí žánru „postmoderní alegorie“, kterou vzápětí potvrdil jak Kim Ki-dukův „falický“ Moebius posunující svého režiséra zpět k nejsilnějším momentům jeho kariéry, tak Polańského „vaginální“ Venuše v kožichu – druhé nejlepší „divadlo ve filmu“ tento rok, hned po Mlze nad mořem, intenzivním vypravěčském výkonu srovnatelném mírou mé divácké spoluúčasti snad jedině s Fincherovou Zmizelou / Miikeho Slaměným štítem –, kontrast oproti velkým pohlavním alegoriím a žánrovým hrám s klišé vytvářel letos jednak „pozorovací naturalismus“ Heli a „civilní konceptualismus“ Chlapectví, druhak zážitkově-fyzické centrifugy Gravitace a Bílý stín (který mi spolu s Neutečeš nejvíc saturoval i potřebu denní noční můry) + televizním počinem roku vyhlašuji HBO minisérii Interstellar, jíž jsem si vysnil během sledování nedomykavého filmu téhož jména ze 70mm kopie…

Zábava ročníku 2014: Pozorovat, jak si česká kritika neví rady tváří v tvář neočekávaným „performancím“ svého oblíbeného tvůrce. Pročítání diskurzu o Dědictví aneb Kurva se neříká a fleecové mikině jistě v budoucnu rozjasní den Sedláčkovu životopisci!>)


JAKUB FELCMAN

vedoucí dramaturg Tvůrčí skupiny Čestmíra Kopeckého, ČT

Top 5
Druhý valčík (Al doilea joc, r. Corneliu Porumboiu, Rumunsko, 2014)
Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

Mapy ke hvězdám (Maps to the Stars, r. David Cronenberg, Kanada 2014)
Haganenet (angl. název Kindergarten Teacher, česky by asi znělo Učitelka z mateřské školy, r. Nadav Lapid, Izrael, Francie, 2014)
Bílý bůh (Fehér isten, r. Kornél Mundruczó, Maďarsko 2014)

5 populárních filmů/audiovizuálních děl
The Lego Movie (r. Phil Lord, Christopher Miller, USA 2014)

Na hraně zítřka (The Edge of Tomorrow, r. Doug Liman, USA 2014)
Sherlock, 3. sezóna (tvůrci Mark Gatiss, Steven Moffat, Velká Británie, 2014)
Newsroom, 3. sezóna (The Newsroom, tvůrce Aaron Sorkin, USA, 2014)
Draft Day (r. Ivan Reitman, USA, 2014)

2 české filmy
Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)
Místa (r. Radim Špaček, ČR 2014)

8 volných filmů
Mange tes morts (r. Jean-Charles Hue, Francie 2014)
Welcome to New York (r. Abel Ferrara, USA 2014)
Zero Motivation (r. Talya Lavie, Izrael 2014)
Electroboy (r. Marcel Gisler, Švýcarsko 2014)
Good Kill (r. Andrew Niccol, USA 2014)
Americký sniper (American Sniper, r. Clint Eastwood, USA 2014)
Big Eyes (r. Tim Burton, USA 2014)
Citizenfour (r. Laura Poitras, USA 2014)


KAMIL FILA

filmový kritik (Respekt)

Top 5

1. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

2. Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

3. Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

4. Borgman (r. Alex van Warmerdam, Nizozemí 2013)

5. Velká noc (r. Petr Hátle, ČR 2013)

Velkofilmy:

The Lego Movie (r. Phil Lord, Christopher Miller, USA 2014)

Godzilla (r. Gareth Edwards, USA 2014)

Inteligentní mainstream:
Zmizelá (Gone Girl, r. David Fincher, USA 2014)

Nejhledanější muž (A Most Wanted Man, r. Anton Corbijn, Velká Británie 2014)

Menšinové filmy:

Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Borgman (r. Alex van Warmerdam, Nizozemí 2013)

Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA, 2014)

Zázraky (Le meraviglie, r. Alice Rohrwacher, Itálie 2014)

České filmy:

Velká noc (r. Petr Hátle, ČR 2013)

Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)

K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)


JIŘÍ FLÍGL

filmový publicista a festivalový dramaturg (Festival otrlého diváka, Filmasie)

5 filmů zasluhujících vyzdvihnutí:

The Dirties (r. Matthew Johnson, Kanada 2013)

Giovanni's Island (Giovanni no šima, r. Mizuho Nišikubo, Japonsko 2014)

Hrátky s peklem (Džigoku de naze warui, r. Šion Sono, Japonsko 2013)

Mlha nad mořem (Haemoo, r. Sim Seong-bo, Jižní Korea, 2014)

Snowpiercer (Seolgug yeolcha, r. Bong Joon-ho, USA, Jižní Korea 2013)

Top 5 videohry:

Hohokum (vývoj Honeyslug, 2014)

Monument Valley (vývoj Ustwo, 2014)

Saints Row IV (vývoj Volition, 2013)

South Park: The Stick of Truth (vývoj Obsidian Ent., South Park Studios, 2014)

Titanfall (vývoj Respawn Ent., 2014)

Top 5 seriály

Steven Universe (tvůrce Rebecca Sugar, USA 2013)

Clarence (tvůrce Skyler Page, USA 2014)

Over the Garden Wall (tvůrce Patrick Mc Hale, USA 2014)

Rick and Morty (tvůrci Justin Roiland, Dan Harmon, USA 2013)

Zločin III (Forbrydelsen III, tvůrce Søren Sveistrup, Dánsko 2012)


ZDENĚK HOLÝ

producent, bývalý šéfredaktor Cinepuru

Vše seriály, vše první série:

Transparent (tvůrce Jill Soloway, USA 2014)

Neaktivistický, o to lidštější trans seriál překvapivě blízký melancholickému rodinkaření Wese Andersona.

The Fall (tvůrce Allan Cubitt, Velká Británie2013)

Montáž žije!

Fargo (tvůrce Noah Hawley, USA 2014)

Coeni bez (pro mě) otravného hračičkování.

Ray Donovan (tvůrce Ann Biderman, USA 2013)

Další ženský seriál s utopickým ideálem silného, ale citlivého muže, vyšperkovaný trapnostmi a nechutnostmi.


OTO HORÁK

filmový publicista

Nejlepší filmy

Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

Godard i uprostřed deváté dekády života rozvíjí svou představu filmu jako eseje. Narativní fragmenty, až naturalistické zkoumání fyzických projevů a podstaty člověka, sekvence, v nichž hlavní roli mají myšlenky, ale i výjevy plné poetických obrazů a metafor možná až překvapivě fungují jako celek.

Zůstává tvou radostí (Que ta joie demeure, r. Denis Côté, Kanada, 2014)

Côté svým výjimečně sofistikovaným dílem na pomezí observačního a stylizovaného dokumentu vytvořil příklad současného politického filmu, v němž tvůrce nekáže „pravdy“, nýbrž zaznamenává a ironizuje reálné paradoxy i nabízí divákům prostor k domýšlení souvislostí.

Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Zvjagincev ukazuje demoralizaci národa (např. v podobě všudypřítomného alkoholismu) a odvážně kritizuje mocenské sloupy dnešního Ruska, bezohledné funkcionáře, posluhující justici i falešně moralizující, ale s režimem a jeho metodami srostlou církev. Leviatan je monumentální plátno, které i dalším generacím osvětlí, jak vypadalo Putinovo Rusko.

Říjen listopad (Oktober November, r. Götz Spielmann, Rakousko, 2013)

Spielmann natočil film, v němž charaktery postav jsou konzistentní, jejich chování logické, děj přehledný, lineárně rozvíjený, bez časových přeskoků, flashbacků a neukázněných, disparátních nápadů. Péče, jež je formální stránce díla věnována, není předváděna na odiv, je považována za cosi samozřejmého.

Nebraska (r. Alexander Payne, USA 2013)

Payne i v Nebrasce dokazuje, že je vzácným typem režiséra „rodinných filmů“, které nejsou banální, nezjednodušují problémy a jsou chytře a esteticky působivě natočené.

Pokojská Lynn (Das zimmermädchen Lynn, r. Ingo Haeb, Německo 2014)

Haeb v lehce groteskním snímku důmyslně přesvědčuje o tom, že lidé jsou „divní“, ale mají tytéž touhy po fyzickém a duševním uspokojení.

Osamělý hrdina (L‘intrepido, r. Gianni Amelio, Itálie 2013)

Amelio je stálicí italského filmu, přičemž navazuje na jeho nejlepší neorealistické tradice. Téma práce v dnešní globálně tržní společnosti pojal vážně, ale současně s notnou dávkou hořké komiky.

Filmové události roku

V pozitivním slova smyslu jí pro mne – přes všechny nedostatky – byl televizní seriál České století (tvrůrci Pavel Kosatík, Robert Sedláček, ČR 2013-2014).

V negativním slova smyslu jí pro mne – pro všechny nedostatky – byl film Fair Play (r. Andrea Sedláčková, Česko 2014), a zvláště pak jeho nominace na Oscara.


JAN JÍLEK

Festivalový dramaturg, LFŠ

Top 5 abecedně:

Díra u Hanušovic (r. Miroslav Krobot, ČR 2014)

Česká ves, české hory, české ku*vy, české lány, české Lány.

Fénix (Phoenix, r. Christian Petzold, Německo, 2014)

Noir, Hitchcock, žena bez tváře, Berlín 1945, Doppelgänger.

Hungry Hearts (r. Saverio Costanzo, Itálie 2014)

Unikátní utahování žánrových šroubů od crazy komedie po psychothriller. Míla mele maso, máma má trauma.

Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

Jak napsat ve znakové řeči „Nedávajte si nic na noční stolky, děkuji“?

Réalité (r. Quentin Dupieux, Francie 2014)

Nejdospělejší Dupieux: reali-já, reali-oni, reali-my, reali-ty.

Další filmy hodné pozornosti:

Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA 2014)

Metro Manila (r. Sean Ellis, Filipíny 2013)

Roger Waters the Wall (r. Roger Waters, Sean Evans, Velká Británie 2014)

The Riot Club (r. Lone Scherfig, Velká Británie 2014)

The Trip to Italy (r. Michael Winterbottom, Velká Británie 2014)


JAN KŘIPAČ

dramaturg, kino Ponrepo

1. Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

2. High Water (2013) + Single Stream (2014) (r. Paweł Wojtasik, USA)

3. Brouillard – passage #14 (r. Alexandre Larose, Kanada 2014)

4. Emblem (2012) + The Focus (2013) (r. Rei Hayama, Japonsko)

5. Malej Quinquin (P'tit Quinquin, tvůrce Bruno Dumont, Francie 2014)


IVO MICHALÍK

filmový kritik

1. Zmizelá (Gone Girl, r. David Fincher, USA 2014)

2. Aleluja (Alléluia, Fabrice Du Welz, Belgie 2014)

3. Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

4. Boží stvoření (Child of God, r, James Franco, USA 2013)

5. Ona (Her, r. Spike Jonze, USA 2013)

TOP 6 – 20 (abecedně)

Godzilla (r. Gareth Edwards, USA 2014)

Hrátky s peklem (Džigoku de naze warui, r. Šion Sono, Japonsko 2013)

Interstellar (r. Christopher Nolan, USA,Velká Británie 2014)

Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)

Minulost (Le Passé, r. Asghar Farhadi, Írán 2013)

Na hraně zítřka (The Edge of Tomorrow, r. Doug Liman, USA 2014)
Neporazitelní (Ji Zhan, r. Dante Lam, Hong Kong 2013)

Nepřítel (Enemy, r. Denis Villeneuve, Kanada 2013)

Oculus (Oculus, r. Mike Flanagan, USA, 2013)

Rover (The Rover, r. David Michôd, Austrálie 2014)

Slepá (Blind, r. Eskil Vogt, Norsko 2014)

Snowpiercer (Seolgug yeolcha, r. Bong Joon-ho, USA, Jižní Korea 2013)

Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )

Vlk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)

Zátah 2 (Serbuan maut 2, r. Gareth Evans, Indonésie 2014)


MATĚJ NYTRA

filmový publicista, redaktor Fantomu

Energie, filmařská svoboda, kuráž, magie, tajemství. Bohatý, barevný rok. V top 5 volím imaginaci a vizi, nesvázané, snově citlivé „zážitky“:

Jauja (r. Lisandro Alonso, Argentina 2014)

Film-sen lomící čas, překvapující románově prchavým pohybem, fyzickým efektem, čarodějným děním. Obtisk vlivu domácích literárních mágů v pohádkovém návratu ztraceného solitéra.

Zaklínadlo k odehnání temnoty (A Spell to Ward Off the Darkness, r. Ben Rivers, Ben Russell, Francie 2013)

Tajuplně komponované putování, pobývání, bloudění, prožívání v ráji, v pekle, v realitě, audiovizuálním pohlcení. Vnoření a osvobození. Skrytý tip z ústraní Riversovy karlovarské retrospektivy.

Malej Quinquin (P'tit Quinquin, tvůrce Bruno Dumont, Francie 2014)

Živelně a univerzálně zábavné, napínavé „dílo“ roku. Ďábel vede bál a groteska se pojí zlehka se strachem a nadpřirozeností. Nejlepší paradoxně ve filmové kino-podobě, snad bude ještě někdy k vidění.

Mami! (Mommy, r. Xavier Dolan, Kanada 2014) + Tom na farmě (Tom a la ferme, r. Xavier Dolan, Kanada 2013)

Jediný z distribučních filmů – fungující kontrastně v tísnivém formátu a velké proměně osvobodivých emocí – plus jemu předcházející autorský průnik k napjatému „žánru“. Energii a chuť Xaviera neodmítám, naopak!

Další top # osobních tipů, originalit z kategorie „nutné vidět“:

Vyšší moc (Force Majeure, r. Ruben Östlund, Švédsko 2014)

Neznámý od jezera (L'inconnu du lac, r. Alain Guiraudie, Francie 2013)

Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

Milovat, pít a zpívat (Aimer, boire et chanter, r. Alain Resnais, Francie 2014)

Běloby (Güeros, r. Alonso Ruiz Palacios, Mexiko 2014)

Toulaví psi (Jiao you, r. Ming-liang Tsai, Tchaj-wan 2013)

Láska šílená (Amour fou, r. Jessica Hausner, Rakousko 2014)

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

Ptáci a lidé (Bird People, r. Pascale Ferran, Francie 2014)

Nymfomanka (Nymph()maniac, r. Lars von Trier, Dánsko 2013)

Žárlivost (La jalousie, r. Philippe Garrel, Francie 2013)

Únos Michela Houellebecqa (L'Enlevement de Michel Houellebecq, r. Guillaume Nicloux, Francie 2014)

Ancha es Castilla/N'importe quoi (r. Sergio Caballero, Španělsko 2014)

Velkolepé muzeum (Das große Museum, r. Johannes Holzhausen, Rakousko 2014)

Bílý Bůh (Fehér isten, r. Kornél Mundruczó, Maďarsko 2014)

Událostí jsou samotné filmy. V domácím prostředí pak stále zajímavější a hravější sféra výtvarné či experimentální tvorby, díla např. Johany Švarcové (Ahoj, mám se dobře, niterný film o/proti stesku), Romana Štětiny (vedle Ztraceného případu také jeho řeč trápící, v rozhlase uvězněná Přednáška), Adély Babanové (Návrat do Adriaportu jako fiktivní doku-satira), nebo Martina Ježka a Lukáše Jiřičky (Jak se dělá počasí – jako projekční performance předvedená na jihlavském festivalu). Právě Ji.hlava vzhledem k již zcela rozptýlenému a druhově pestrému programu a díky přívalu hostů (Serra, Rosales, Guerín, Reggio, Bing, Tscherkassky, Žilnik, Tahimik...) v tomto směru nejpovedenější z letošních festivalů. Osobní událostí „školní výlet“ do Cannes.


KAREL OCH

umělecký ředitel MFF Karlovy Vary

Začínám nejlepším českým filmem loňského roku a následuje devět titulů, které mi přivodily zásadní zážitky.

K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)

Memphis (r. Tim Sutton, USA 2013)

Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

Nápravná třída (Klass korrektsii, r. Ivan Tverdovskij, Rusko 2014)

Mise en scène with Arthur Penn (a conversation) (r. Amir Naderi, USA 2014)

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

Zázraky (Le meraviglie, r. Alice Rohrwacher, Itálie 2014)

Kukuřičný ostrov (Simindis kundzuli, r. George Ovašvili, Gruzie 2014)

The Postman’s White Nights (Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna, Andrej Končalovskij, Rusko 2014)

Not All Is Vigil (No todo es vigilia, r. Hermes Paralluelo, Španělsko 2014)


VIKTOR PALÁK

dramaturg MFF Karlovy Vary

Top 5 (řazeno abecedně)

Druhý valčík (Steaua: Dinamo 1988) (Al doilea joc, r. Corneliu Porumboiu, Rumunsko 2014)

Takzvaná velká i malá historie skrze dialog otce a syna sledující dávné fotbalové utkání, jehož byl ten první sudím. Stejně slov jako v Interstellaru, neméně podnětů.

Free Range – Balada o přijetí světa (Free Range/Ballaad maailma heakskiitmisest, r. Veiko Õunpuu, Estonsko 2013)

Jeden z nejzajímavějších evropských režisérů otočil kormidlo do minulosti, aniž by vytvořil retro. Otravný hrdina, jehož zdárně umlčuje všestrannost režiséra.

Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Balvan roku, průrazné, do detailu vypracované drama, které je schopné stejně tak kulometně argumentovat jako vést k rozjímání.

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

Žena, která spadla na zemi. Přehledný film plný tajemství. Čím méně o něm dopředu víme, tím více ohromí.

Příběhy strachu (Historia del miedo, r. Benjamín Naishtat, Argentina 2014)

Film začínajícího tvůrce, který dokazuje, že ani festivalové publikum není často s to přijmout dílo stojící na konceptu, spíše než na ději. Důkaz, že latinskoamerický film s vyprázdněným narativem stále dýchá.

A dále (řazeno abecedně):

Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan 2014)

Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)
Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA 2014)

Interstellar (r. Christopher Nolan, USA, Velká Británie 2014)

The Lego Movie (r. Phil Lord, Christopher Miller, USA 2014)

Malej Quinquin (P’tit Quinquin, r. Bruno Dumont, Francie 2014)

Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)

Snowpiercer (Seolgug yeolcha, r. Bong Joon-ho, USA, Jižní Korea 2013)

Volný pád (Szabadesés, r. György Pálfi, Maďarsko, Jižní Korea, Francie, 2014)

Zaklínadlo k odehnání temnoty (A Spell to Ward Off the Darkness, r. Ben Rivers, Ben Russell, Francie 2013)

Zmizelá (Gone Girl, r. David Fincher, USA 2014)


ONDŘEJ PAVLÍK

filmový publicista, 25fps

Váhal jsem, jestli celkově slabší ročník odbýt jen nezbytným minimem titulů, ale nakonec jsem se rozhodl přidat několik dalších tipů navíc. Mám za to, že si zaslouží víc pozornosti než přechválené hity jako Leviatan, Chlapectví a Kmen, u kterých se možná nabízí ocenit jejich koncept nebo myšlenku, ale už ne samotnou, často dost průměrnou a nepřesvědčivou realizaci.

Zimní spánek (Kış Uykusu, r. Nuri Bilge Ceylan, Turecko 2014)

Nesmírně hutné, nadčasové dílo, které snad ani nelze adekvátně ohodnotit po jediné, očekáváními zatížené festivalové projekci. Nic dalšího mě ale letos nepřimělo k takové divácké pokoře. Film, se kterým chci stárnout.

Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Co se může jevit jen jako šablonovitá obžaloba náboženských dogmat, je stejně tak oslavou té nejradikálnější víry, která předepsané katechismy dovádí až do jejich absolutních důsledků.

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

Několikanásobné provokativní zvraty perspektiv: objekt – oběť, lovec – lovený, monstrum – člověk. Audiovizuální zážitek roku.

Ptáci a lidé (Bird People, r. Pascale Ferran, Francie 2014)

Pozoruhodně vystavěný snímek, který znejisťuje neokázalým obcházením současných artových konvencí. Začíná takřka jako minimalistický „městský“ film z Berlínské školy, končí až nečekaně radostně a rozpustile, v okouzlení svobodným životem za hranicemi všední existence.

Godzilla (r. Gareth Edwards, USA 2014)

Ač jde o remake, nejedná se o násilnou překopávku ani obdivnou poctu, ale o sebejistý originál. Zatímco většina dnešních blockbusterů se ocitá kdesi vprostřed pečlivě naplánované serializace a obsahuje množství geek-friendly postupů, Edwardsův film kráčí proti očekáváním a deziluzivním pohledem zkoumá tradiční téma rodiny.

Jedna uhrančivá návštěva jiných dimenzí a spolu s Grandhotelem Budapešť esteticky nejkrásnější film roku:

Jauja (r. Lisandro Alonso, Argentina 2014)

Dva rozkošně znepokojivé „horory“, které zároveň dokazují, že McConaughey není jediný, komu letos vrcholila herecká renesance:

Nepřítel (Enemy, r. Denis Villeneuve, Kanada 2013)

Slídil (Nightcrawler, r. Dan Gilroy, USA 2014)

Řecko, tentokrát ne tolik „divné“, ale víc pozorovatelské – nejlepší letošní film o krizi a společenském marasmu:

Luton (r. Michalis Konstantatos, Řecko 2013)

A konečně „Antonioni na steroidech“- film, kterým chci hlavně upozornit na jedinečnou tvorbu pohříchu opomíjené britské režisérky:

Exhibition (r. Joanna Hogg, Velká Británie 2013)


DANIEL ŘEHÁK

filmový kritik, Čelisti

TOP 5

1. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

Filmové monstrum, které se stalo okamžitou klasikou. Jedinečné spojení příběhu jednotlivce a mrazivých zákonitostí univerza, depresivní politický thriller, intimní drama i černá komedie v jednom, při dokonalém fungování všech složek filmového díla.

2. Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)

Mistrné sociální drama bratří Dardennů, oslňující svou upřímností, nenuceností, obsahem a hereckým výkonem Marion Cotillard.

3. Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)

Návrat Jima Jarmusche na scénu skrze netradiční nostalgickou cestu s upíry nocí v chmurném a zároveň okouzlujícím Detroitu. Film, který mě přenáší do světa s jiným, vleklejším rytmem a tempem, a jiným pohledem na čas a hodnoty obecně.

4. Vlk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)

Amfetaminová jízda překvapivé svěžesti, kterou snad nikdo od Martina Scorseseho nečekal. Skvělý scénář, dokonalá režie, strhující herecké výkony a hodně nekorektní Hollywood.

5. Zmizelá (Gone Girl, r. David Fincher, USA 2014)

David Fincher jako mistr režie dialogů a novátorského střihu. Skvělý adaptovaný scénář, který tvoří zábavné i překvapující drama plné zvratů a pozoruhodných figur.

Pod čarou

Na hraně zítřka (The Edge of Tomorrow, r. Doug Liman, USA 2014)

Sci-fi blockbuster roku. Jednoduchá idea zpracovaná zároveň pompézně, živočišně a lehce. Doug Liman umí svět zrychlit.

The Lego Movie (r. Phil Lord, Christopher Miller, USA 2014)

Reklamní překvapení roku. Phil Lord a Chris Miller udělali chytrý, nový a neuvěřitelně vtiopný snímek, tam, kde to nikdo nečekal.

Vyšší moc (Force Majeure, r. Ruben Östlund, Švédsko 2014)

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

Godzilla (r. Gareth Edwards, USA 2014)


VÍT SCHMARC

filmový kritik, Čelisti

Top 5

1. - 2. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014) / Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)

Dva filmy, které z odlišných kulturních, společenských i tvůrčích perspektiv pojednávají o možnostech uchování důstojnosti při střetu se systémem moci. A oba nabízí příklad jasného autorského postoje, který není v konfliktu se silou výpovědi výsledného tvaru.

3. Malej Quinquin (P’tit Quinquin, r. Bruno Dumont, Francie 2014)
Jako dítě jsem miloval poetiku Knoflíkové války. Bruno Dumont natočil její aktualizaci pro moje o něco cyničtější (a stejně dětinské) já. Dojímavá a přitom nekompromisní poezie vyšinutosti dětství a tiků dospělosti, která mě místy málem poslala v křečích pod sedačku.
4. Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Společně s Kmenem nejintenzivnější zážitek, který ale na rozdíl od ukrajinského znakování disponuje ještě dotaženějším a vybroušenějším konceptem. Osobitá, osobní a inteligentně pojatá polemika s kalvárií dospívání ve fanatické rodině.
5. Černé uhlí, tenký led (r. Diao Yinan, Čína 2014)
Čínská noirová euforie, vtipné krasobruslení mezi žánry, nekompromisní filmová petarda, která mi nečekaně bouchla rovnou do ksichtu. Naposledy mě takhle expresně odeslala do říše žánrového blaha Joon-hoova Pečeť vraha.

6. Vyšší moc (Force Majeure, r. Ruben Östlund, Švédsko 2014)

7. Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)
8. Zátah 2 (Serbuan maut 2, r. Gareth Evans, Indonésie 2014)

9. Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)

10.Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA, 2014)

Nejpodivuhodnější objev roku:
Tsai Ming-liang a jeho pomalá chůze

Tuzemsko:
Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)
Děti (r. Jaroslav Vojtek, Slovensko 2014)
České století (tvůrci Pavel Kosatík, Robert Sedláček, ČR 2013-2014)
K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)

Kvalitní televize:
Top of the Lake (tvůrci Jane Campion, Gerard Lee, Austrálie, USA, Velká Británie 2013)
Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)
Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzollato, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )
The Walking Dead (4. sezóna, tvůrce Frank Darabont, 2010- )
The Missing (tvůrci Harry Williams, Jack Williams, Tom Shankland, Velká Británie 2014)


LUKÁŠ SKUPA

redaktor Cinepuru

Do první skupiny jsou zařazeny filmy, které ve svém soukromém žebříčku uplynulého roku řadím nejvýše. Druhou skupinu tvoří další loni zhlédnutá pozoruhodná díla. Mimo obě kategorie si pak dovoluji připojit jednoho českého zástupce, který si zaslouží být v tomto přehledu zmíněn už jen za to, o čem a jak vypráví. Zároveň mě láká připojit ještě poslední kategorii filmů, jež navzdory své pověsti nesplnily nebo rovnou zklamaly mé očekávání (Zimní spánek, Kmen, Chlapectví či Nymfomanka).

Vyšší moc (Force Majeure, r. Ruben Östlund, Švédsko 2014)

Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Leviatan (Leviafan, Andrej Zvjagincev, r. Rusko 2014)

Vzdálenost (La Distancia, Sergio Caballero, r. Španělsko 2014)

Temné údolí (Das Finstere Tal, r. Andreas Prochaska, Rakousko 2014)

Durak (r. Jurij Bykov, Rusko 2014)

Nejhledanější muž (A Most Wanted Man, r. Anton Corbijn, Velká Británie 2014)

Borgman (r. Alex van Warmerdam, Nizozemí 2013)

Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)

Cesta ven (Petr Václav, ČR 2014)


TOMÁŠ STEJSKAL

filmový publicista; spolupracovník MFDF Jihlava

Top 5:

Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan, 2014)

pohyb, světlo, čas; nejčistší film

Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)

ruce, gesta a zcela neznámý svět, který je přitom hned na dosah; nejfyzičtější film

Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)

osud, rodina a monolog moci; nejsilnější drama

Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

abstrakce, prázdnota, střet s jinakostí; nejhypnotičtější film

Sbohem jazyku (Adieu au langage, r. Jean-Luc Godard, Francie 2014)

příroda, metafora a Godardův pes; nejunikavější film

Zvláštní uznání:

Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)
po dlouhé době hraný český film, který lze brát vážně

Gottland (r. Lukáš Kokeš, Petr Hátle, Viera Čákanyová, Rozálie Kohoutová, Klára Tasovská, ČR 2014)

v nejsilnějších momentech dokument světové úrovně, jehož vztah k dějinám je přitom bytostně český

K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)

macho zábava jako smutná metafora o stavu jednoho regionu

Těsně pod vrcholem:

Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA, 2014)

Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)
Toulaví psi (Jiao you, r. Ming-liang Tsai, Tchaj-wan 2013)

Borgman (r. Alex van Warmerdam, Nizozemí 2013)

Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)
Vlk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)

Černé uhlí, tenký led (r. Diao Yinan, Čína 2014)


ALEŠ STUCHLÝ

filmový kritik, Čelisti

Jedna z nejsilnějších sezón vajec:

1. Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan, 2014)
2. Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)
3. Leviatan (Leviafan, r. Andrej Zvjagincev, Rusko 2014)
4. Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)
5. Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)
6. Černé uhlí, tenký led (r. Diao Yinan, Čína 2014)
7. Zázraky (Le meraviglie, r. Alice Rohrwacher, Itálie 2014)
8. Kmen (r. Myroslav Slabošpyckyj, Ukrajina 2014)
9. Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)
10. Toulaví psi (Jiao you, r. Ming-liang Tsai, Tchaj-wan 2013)

Zvláštní uznání:
Vyšší moc (Force Majeure, r. Ruben Östlund, Švédsko 2014)
Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA, 2014)
Borgman (r. Alex van Warmerdam, Nizozemí 2013)
K oblakům vzhlížíme (r. Martin Dušek, ČR 2014)

Top Hollywood vajec:
Vlk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)
Zmizelá (Gone Girl, r. David Fincher, USA 2014)
Na hraně zítřka (The Edge of Tomorrow, r. Doug Liman, USA 2014)

Top quality TV:
1. Top of the Lake (tvůrci Jane Campion, Gerard Lee, Austrálie, USA, Velká Británie 2013)
2. Malej Quinquin (P’tit Quinquin, r. Bruno Dumont, Francie 2014)
3. Olive Kitteridge (tvůrci Jane Anderson, Lisa Cholodenko, USA 2014)
4. Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)
5. Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA 2014- )


MICHAL ŠKAMLA

filmový publicista

TOP 20:

1. Pod kůží (Under the Skin, r. Jonathan Glazer, Velká Británie 2013)

2. Zátah 2 (Serbuan maut 2, r. Gareth Evans, Indonésie 2014)

3. Chlapectví (Boyhood, r. Richard Linklater, USA 2014)

4. Hrátky s peklem (Džigoku de naze warui, r. Šion Sono, Japonsko 2013)

5. Neporazitelní (Ji Zhan, r. Dante Lam, Hong Kong 2013)

6. Ona (Her, r. Spike Jonze, USA 2013)

7. Slídil (Nightcrawler, r. Dan Gilroy, USA 2014)

8. Vlk z Wall Street (Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)

9. V nitru Llewyna Davise (Inside Llewyn Davis, r. Ethan Coen, Joel Coen, USA 2013)

10. Nepřítel (Enemy, r. Denis Villeneuve, Kanada 2013)

11. Přežijí jen milenci (Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Velká Británie 2013)

12. The Sacrament (r. Ti West, USA 2013)

13. Noc přichází (Night Moves, r. Kelly Reichardt, USA 2013)

14. Nejhledanější muž (A Most Wanted Man, r. Anton Corbijn, Velká Británie 2014)

15. Dva dny, jedna noc (Deux jours, une nuit, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie 2014)

16. 12 let v řetězech (Twelve Years a Slave, r. Steve McQueen, USA 2013)

17. Interstellar (r. Christopher Nolan, USA,Velká Británie 2014)

18. Na hraně zítřka (The Edge of Tomorrow, r. Doug Liman, USA 2014)

19. Cesta ven (r. Petr Václav, ČR 2014)

20. Deti (r. Jaroslav Vojtek, Slovensko 2014)


ANTONÍN TESAŘ

filmový publicista, redaktor Cinepuru a A2

1. Cesta na západ (Xi You, r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan, 2014)

Tsai Ming-liang pěstuje umění variace na jeden motiv (buddhistický mnich kráčející extrémně pomalou chůzí současnými městy) už několik let a napříč různými médii. Cesta na západ je zatím vrcholný příspěvek, který je zároveň formálně uhrančivý, nesmírně vtipný i mystický.

2. Křížová cesta (Kreuzweg, r. Dietrich Brüggemann, Německo 2014)

Formálně radikální tragédie o dospívání a o tom, jak hrozivá mohou být předsevzetí, pokud je někdo vezme s dětskou vážností.

3. V nitru Llewyna Davise (Inside Llewyn Davis, r. Ethan Coen, Joel Coen, USA 2013)

Nálepka chcípáckého filmu dost uškodila jednomu z nejsmutnějších snímků Coenů, subtilnímu dramatu bolestného smíření se se záhadou, plnému potratové symboliky.

4. Vlk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, r. Martin Scorsese, USA 2013)

Výtečná požitkářská a zároveň důmyslná satira opulentní obsahem i rozsahem.

5. Toulaví psi (Jiao you, r. Ming-liang Tsai, Tchaj-wan 2013)

Znovu Tsai Ming-liang s jedním z nejpodivnějších společenskokritických filmů, extremistickým experimentováním se statičností a trváním záběrů a nejuhrančivějšími záběry ze supermarketů.

Nejlepší český film roku je podle mě povídka 86 400 od Lukáše Kokeše z (jinak celkem nevyrovnaného) filmu Gottland (r. Lukáš Kokeš, Petr Hátle, Viera Čákanyová, Rozálie Kohoutová, Klára Tasovská, ČR 2014).

Zvláštní uznání za horor roku: The Babadook (r. Jennifer Kent, Austrálie 2014)

Seriály

1. Mad Men (tvůrce Matthew Weiner, USA 2007- )

2. Adventure Time (tvůrce Pendleton Ward, USA 2010- )

3. Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)

4. Malej Quinquin (P’tit Quinquin, r. Bruno Dumont, Francie 2014)

5. Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )


TÁŇA ZABLOUDILOVÁ

filmová kritička

Mad Men (tvůrce Matthew Weiner, USA 2007- )

Temný případ (True Detective, tvůrci Nic Pizzolatto, Cary Joji Fukunaga, USA, 2014- )

Orange Is the New Black (tvůrce Jenji Kohan, USA 2013- )

Knick: Doktoři bez hranic (The Knick, tvůrci Steven Soderbergh, Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, USA 2014)

Parks and Recreation (tvůrci Greg Daniels, Michael Schur, USA 2009- )

Last Week With John Oliver (tvůrce John Oliver, USA 2014- )

České století (tvrůrci Pavel Kosatík, Robert Sedláček, ČR 2013-2014)

Přečteno 7890x

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #119

#119

říjen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY anketa

FAMU v běhu času / Portrét školy v paměti absolventů

Cine Latino na počátku 21. století pohledem tvůrců

Nejlepší filmy roku 2017

Nejlepší filmy roku 2016, část 2.

Nejlepší filmy roku 2016, část 1.

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Kritikové a filmaři o kritice

Nejlepší filmy roku 2015


DALŠÍ Z RUBRIKY

Televize HBO dala zelenou minisérii s Markem Ruffalem

Zápas s řečí dějin / Jan Palach

David Lynch překlopil Twin Peaks do virtuální reality

Úvod k tématu 119: FAMU

Editorial 119: FAMU

My z Prahy / Jugoslávští filmaři z FAMU

Těch dlouhých dvacet let… / FAMU v období normalizace

(Ne)lehká cesta k debutu / Kariérní start absolventů katedry režie FAMU


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Televize HBO dala zelenou minisérii s Markem Ruffalem

Das Filmfest

David Lynch překlopil Twin Peaks do virtuální reality

Be2Can

V San Sebastianu vyhrál španělský film o romských bratrech


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (93) / fenomén (69) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (113) / komiks (10) / kritika (758) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (688) / objev (3) / pojem (36) / portrét (8) / profil (101) / reflexe (24) / report (103) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (40) / téma (866) / televize (94) / tisková zpráva (1) / událost týdne (218) / video (2) / videoart (16) / videohra (57) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #97 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Rodinná pohoda mezi rychlými koly / Akční série Rychle a zběsile (Marie Barešová, téma)

27. IDFA / České dokumentární stopy v Amsterdamu (Martin Horyna, report)

Zmizení Eleanor Rigbyové / Rodinná tragédie, light verze (Táňa Zabloudilová, kritika)

Surové meditace o násilí / Bojová umění v současných akčních filmech (Antonín Tesař, téma)

Láska je láska (Matěj Nytra, dvd)

Třináctý ročník festivalu filmové animace PAF Olomouc / Co je to animace? (Eliška Děcká, report)

+ více...