Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nymfomanka - Director’s Cut

Nymfomanka - Director’s Cut

kritika / Matěj Nytra / 15. 12. 2014 / komentáře (1)

Připomínat fenomén Nymfomanky Larse von Triera – jakožto díla i svérázného marketingového případu – je zbytečné. Projekt, jehož „narativní obraz“ byl dokonale strukturován a vnutil se do pozornosti artových sfér i zpohodlnělé multiplexové zábavy, před několika měsíci probíral ledaskdo a na různých platformách (tisk, internet, akademické kuloáry i televizní diskusní pořady). Překvapující ovšem je, jak se původní rozruch stačil vyčerpat v zimním provozu premiérového uvedení „cenzurované“ dvoudílné verze.

Nyní, při návratu tehdy touženého režisérského (ne)sestřihu povyk ustal zcela a dílo jako by lákalo pouze trpělivé fanoušky a serióznější pozorovatele projektu. Přitom nové okolnosti, které tato pokračující etapa do případu vnesla, by mohly pohnout s již formulovanými výsledky (z)hodnocení a úvah – kdyby k tomu obdobná míra zájmu nabídla prostor. Rekonstruujme dění: von Trier sice se svými protagonisty a spolutvůrci představil „vlastní/definitivní“ verzi 1. dílu Nymfomanky již nedlouho po premiérách light verzí v únoru na Berlinale, kompletní tvar (nejen pouze 2. dílu) však byl nakonec, výhybkou od Cannes, uveden až v Benátkách na sklonku léta. V součtu téměř 5 ½ hodinový „opus magnum“ (dle ohlasů některých benátských recenzentů) především hýbe se samotnou významovou linkou příběhu. Skrze expresi, s níž jsou ztvárněny nejen sexuální motivy hrdinčina zrání a sebetrýznění, ale také především určující moment vlastnoručně prováděného potratu smutné hrdinky Joe. Ten v původních verzích nebyl vůbec naznačen! Tedy zásadní změna v emocích i rysech nymfomančina stále tragičtějšího propadu k peklu...

Takový vývoj je možné interpretovat jako další fázi „hry“ s překvapováním a matením divácké zvědavosti, kolotoč návnad a falešné ironie. Který snad řídil a řídí (von) Trierův dvojník. Ovšem oficiální znění prý vypadá jinak: žádný autorův provokující manévr, ale vliv zřejmých distributorských zásahů, který vznik „obřezané“ verze motivoval. Nasazení režisérských verzí konkrétně v českých kinech ostatně provází speciální strategie – zářijová premiéra neznamenala celoplošné uvádění (tak jako u masivně propagované cenzurované verze), Aerofilms spíše vytvořili omezený kalendář zpravidla jednorázových uvedení obou dílů v jednom tahu, v různých kinech po republice. Počínaje 2. říjnem pak obě části distribuční společnost zpřístupnila na svém VoD kanálu Aerovod: ve formě streamu, tedy s možností jednoho zhlédnutí. Je otázka, zda tento naplánovaný postup, který ve shodném termínu proběhl například i v USA, poslouží více „dílu“ či specifičnosti marketingového „případu“. Divák – oproti analytikovi – však cítí, že na dvojí verzi Nymfomanky nemá sil a domácí sledování bývá spíše krajní alternativou.


Nymfomanka, část I. + II.
(Nymph()maniac: Volume I + II, Dánsko, Německo, Francie, Belgie, VB, 2013)

scénář a režie: Lars von Trier / kamera: Manuel Alberto Claro / hudba: Mikkel Maltha ad. / hrají: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Christian Slater, Udo Kier, Uma Thurman ad. / režisérská verze: 148 + 178 min. / adresa: Aerovod / cena za stream: 65 Kč/1 díl / kvalita: 720p (HD) / titulky: české / k dispozici od 2. 10. 2014

Přečteno 5574x

Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

(von) Trier  (16.12.2014 11:24)

(PS: dodejme, že director’s cut je nyní k dispozici i na dvd v Levných knihách.)

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #96 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Trilogie přízraků / Komplexní minimalismus Christiana Petzolda (Čestmír Lang, Anna Tyszecka, téma)

Trilogie Ráj Ulricha Seidla / Peklo a přece jen naděje (Oto Horák, zoom)

Konečná uprostřed cesty? / Německý film jednadvacátého století (Thomas Brandlmeier, téma)

Objektiv a styl / České filmy na MFDF Jihlava (Lucie Česálková, report)

Angela Schanelec / Nadějná očekávání uměleckého realismu (Ondřej Pavlík, téma)

Zimní spánek / Esence Čechova v současném filmu (Vítězslav Chovanec, kritika)

+ více...