Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Dotek zla

mimo kino / Jana Bébarová / 3. 10. 2014

„Těžko se chce věřit, že tenhle film vznikl před padesáti lety,“ komentoval režisér Peter Bogdanovich nadčasový snímek Orsona Wellese Dotek zla (1958). Snímek je považovaný za epitaf noirového cyklu, jež se koncem 50. let postupně vyčerpal. Společně s Občanem Kanem (1941) je Dotek zla filmovými profesionály, kritiky i fanoušky považován za mistrovské dílo hollywoodského enfanta terrible. Na rozdíl od svého oslavovaného celovečerního debutu už však u něj Welles neměl právo posledního střihu. Finální verze, kterou spatřili diváci v kinech, tak přesně neodpovídala jeho představám. Proto dnes existují tři sestřihy snímku: původní preview, které vedení studia pro následné uvedení do kin sestříhalo (a jež je dostupné od 70. let) a tzv. „režisérova vize“, kterou studio Universal vydalo na konci 90. let při padesátiletém výročí vzniku filmu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #95

Článek vyšel v časopise Cinepur #95, říjen 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Úsvit planety opic / Evoluční slepá ulička (Jaromír Franta, kritika) • Novozélandský dokumentární film / Daleko od výsluní (Zuzana Pauková, téma) • Editorial č. 95 (Jindřiška Bláhová, editorial) • Imagina / O experimentech s diváckými očekáváními (Tomáš Stejskal, glosa) • Úvod / Proměny dokumentu (Lukáš Skupa, téma) • (Ne)zapovězené plátno? / Filmy o queer kinematografii (Eva Chlumská, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti

Michaël Dudok de Wit: Možná zítra a možná nikdy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vertigo

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)