Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Menzelův výběr z Hrabala

fenomén / český film / Oto Horák / 13. 8. 2014

V dějinách české kinematografie najdeme málo příkladů tak úzké, dlouhodobé a úspěšné spolupráce jako u dvojice Jiří Menzel-Bohumil Hrabal. Navzdory tomu se opakovaně vynořují námitky, že Menzel Hrabala zkresluje, „učesává“, rozmělňuje. Oponenti argumentují, že se dané rozdíly zveličují a absolutizují, a také tím, že adaptace do jiného „jazyka“ je z podstaty věci posunem či změnou, takže ji lze hodnotit nikoli jako odvozené, nýbrž samostatné dílo. Nedávno byl ohlášen projekt zfilmování novely Bohumila Hrabala Krasosmutnění v režii Jiřího Vejdělka, což do celé problematiky jistě vnese nové příklady a náhledy. I proto se u Menzelových filmových verzí Hrabalových próz – jakkoli je režisér ohlašuje slovním spojením „na motivy“ a jakkoliv o nich zdánlivě bylo už vše napsáno – stojí vracet k podobnostem i odlišnostem, které mezi nimi existují.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #94

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Dogmatická hudba Top of the Lake je portálem na Nový Zéland (Jiří Špičák, soundtrack) • Menzelův výběr z Hrabala (Oto Horák, fenomén) • Karlovy Vary 2014 / Hledání nových horizontů (Antonín Tesař, report) • Superhrdinská politika / Ideologie v době hrdinů (Matěj Metelec, téma) • Když v tom jedou české televize / Docusoapy a zdramatizovaná autenticita (Miroslava Papežová, glosa) • Fargo / Blbostí vytrvale vpřed (Jana Jedličková, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Ladislav Rychman: Tvůrce Starci prokletý

Michaela Pavlátová: K čemu to všechno?

Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová

Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová

Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)