Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Menzelův výběr z Hrabala

fenomén / český film / Oto Horák / 13. 8. 2014

V dějinách české kinematografie najdeme málo příkladů tak úzké, dlouhodobé a úspěšné spolupráce jako u dvojice Jiří Menzel-Bohumil Hrabal. Navzdory tomu se opakovaně vynořují námitky, že Menzel Hrabala zkresluje, „učesává“, rozmělňuje. Oponenti argumentují, že se dané rozdíly zveličují a absolutizují, a také tím, že adaptace do jiného „jazyka“ je z podstaty věci posunem či změnou, takže ji lze hodnotit nikoli jako odvozené, nýbrž samostatné dílo. Nedávno byl ohlášen projekt zfilmování novely Bohumila Hrabala Krasosmutnění v režii Jiřího Vejdělka, což do celé problematiky jistě vnese nové příklady a náhledy. I proto se u Menzelových filmových verzí Hrabalových próz – jakkoli je režisér ohlašuje slovním spojením „na motivy“ a jakkoliv o nich zdánlivě bylo už vše napsáno – stojí vracet k podobnostem i odlišnostem, které mezi nimi existují.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #94

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Filmy Gianfranca Rosiho na DAFilms (Matěj Nytra, web) • Když Godard a jeho pes jedou tramvají do Havany (Jindřiška Bláhová, editorial) • Adieu au langage / Godardův třetí rozměr (David Čeněk, téma) • Holubice (Jana Bébarová, mimo kino) • Grace, kněžna monacká / Její výsost herečka (Šárka Gmiterková, kritika) • Krásno (Matěj Nytra, mimo kino) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?

KaprKód / Dialog s mrtvým

Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou

A pak přišla láska… / Tarot a terapie

Grand Prix / Grand Pricks

Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)