Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Krásno

Krásno

dvd / český film / Matěj Nytra / 13. 8. 2014

Ať už se čtyřicátnický režisérský debutant Ondřej Sokol snažil svou krimi-grotesku Krásno popsat slovy o spřízněnosti s „poetikou“ děl Martina McDonagha či bratří Coenů, o výsledku nelze s lehkou krutostí říct nic jiného, než že vyšel poněkud prázdně. Ze svazujících schémat a „trendů“ současné domácí tvorby se nedokázal vymanit víc než kterýkoli – pro detaily často kritizovaný – „autorský“ počin jdoucí „svou“ cestou. Naopak, záměrný mix osvědčených žánrových prvků a klišé Krásno odsoudilo do pozice nevyrovnané, nenaplněné variace bez pevného autorského rukopisu. Příčinou výsledného překombinovaného tvaru, který sice v dílčích situacích baví i svou nadsázkou překvapí, může být přemyšlená scenáristická příprava, při níž se humoristické tendence a satiricko-parodické ingredience navršily nad míru, kterou mohl výchozí autobiografický motiv spoluautora Martina Fingera vůbec snést. Herečtí a tvůrčí kolegové se ke zpracování případu vydali neosobní cestou – pátrání po možných souvislostech nevyjasněné smrti Fingerovy matky v šumperské přehradě Krásno transformovali do černo-humorné žánrové varianty, jež se namísto k syrovému realismu přivíjí k absurditě a humoru. Oproti přiznaným vzorům v dramatech a filmech McDonagha – jehož Sokol překladatelsky a inscenačně objevil pro českou scénu – však snímku chybí příznačný říz, podprahová mrazivost (především co se týče dramat) a vedle slovní pohotovosti také vědomí celkové kompozice a míry. Sokol se očividně nejen inspiroval, ale přímo „kradl“, u McDonaghova filmového debutu V Bruggách: ať už motivem svérázného reflektování místa a jeho (zde „zapadákové“) atmosféry nebo typizací jeho vlastní frajírkovsky temperamentní postavy, která vizáží i kostýmem nápadně připomíná figuru Colina Farrella. Snaha pojmout každou z širokého panoptika vedlejších postav jako výrazně nadsazený až karikaturní typ má za následek nesourodou směsici gagů, scének a epizod, ve kterých se příběhová linka nekontrolovaně rozmělňuje. Sokol se tu zkrátka nedokázal zbavit zažité metody hereckého a situačního rozehrávání, vlastní jeho domácí scéně Činohernímu klubu. Typizace a přepálené figurkaření – aniž by bylo nutné soudit, zda ji film vůbec může „unést“ či ne – jde totiž ve výsledku proti uhlazenému a zbytečně mainstreamovému hávu (třebaže za kamerou stál spolupracovník Miry Fornay Tomáš Sysel, „artový“ styl tu není překvapivě vůbec znát). Přidá-li se navíc neodbytně mezi motivy žonglující Muchowova hudba, prvky se začnou tříštit o sebe bez řádu i záchvatné, třeba anarchistické energie. Zase jsme tedy u onoho věčného přehupování na hladině „krásné“ nádrže českého filmu, které se nedokáže vylít z břehů.


Krásno / ČR, 2014 / režie: Ondřej Sokol / scénář: Ondřej Sokol, Martin Finger, Petr Vydra / kamera: Tomáš Sysel / hudba: Jan P. Muchow / hrají: Ondřej Sokol, Martin Finger, Jana Krausová, Zuzana Stavná, Karel Roden, Jaroslav Plesl, Ondřej Malý, David Matásek, Michal Suchánek ad. / 119 min. / obraz: 16:9 / zvuk: DD 5.1 česky / titulky: české / distribuce: Bonton / od 7. 5. 2014

Přečteno 2956x

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #129

#129

červen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY dvd

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš

Vertigo

Madisonské mosty

Krásno


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Paměť strojů / Efekt Vašulka

Sněží! / Na dobré časy v lámání stereotypů?

Nevinné, tiché debuty / Od civilního dialogu k průzkumu bílých míst

Intenzivně barevná spolupráce / Michaela Mihályi a Dávid Štumpf

Od sexuálních predátorů k mediální gramotnosti / V síti

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara

To trápení lásky / Vražda Ing. Čerta


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (33) / dvd (121) / editorial (103) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (3) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (122) / komiks (10) / kritika (962) / mimo kino (19) / nekrolog (1) / novinka (771) / objev (3) / pojem (36) / portrét (15) / profil (109) / reflexe (24) / report (115) / rozhovor (166) / scénář (4) / soundtrack (50) / téma (934) / televize (109) / tisková zpráva (1) / událost týdne (257) / videohra (67) / web (42) / zoom (162)

Cinepur #94 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Za vlast! Pro Putina! / Ruská kinematografie ve službách vlastenecké propagandy (Kamila Dolotina, téma)

Branding.sk / Našiel sa autor a čo ďalej? (Žofia Bosáková, téma)

Kreus / Loutkový punk (Eliška Děcká, český talent)

Dogmatická hudba Top of the Lake je portálem na Nový Zéland (Jiří Špičák, soundtrack)

Adieu au langage / Godardův třetí rozměr (David Čeněk, téma)

Fargo / Blbostí vytrvale vpřed (Jana Jedličková, televize)

+ více...