Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obnažený Autor: Český žurnál 2014
glosa / český film / Lucie Česálková / 8. 8. 2014 / komentáře (2)
Rychlejšími médii již ohlasy na letošní sérii autorských dokumentárních filmů vysílanou Českou televizí pod značkou Český žurnál prosvištěly, přičemž obecně nejkladnějšího hodnocení se dostalo poslednímu z odvysílaných dílů – Obnaženému národu Filipa Remundy. Jednalo se přitom o snímek, jenž na první pohled patřil k těm kontroverznějším. Záměrné zobecnění úvahy o českých dovolenkářích v Chorvatsku na úvahu o některých aspektech české národní povahy více než jiná témata a jiné metody jejich uchopení vyžadovalo ubránit se povrchnosti i ulpění na pozlátku lidového kýče a jeho banálního odsouzení. Snahu problematizovat předsudky a stereotypy nelze upřít žádnému ze snímků cyklu, Remundův film nicméně skutečně výjimečný je, především ve způsobu, jakým manifestuje jeden z nejskloňovanějších aspektů současného českého dokumentu – totiž „autorství“.
Z hlediska témat se letošní řada Českého žurnálu odklonila od aktuálních kauz k obecnějším otázkám dlouhodobější platnosti, a tím i svého druhu patologičtějším společenským problémům. V novém pojetí se vrátilo téma soužití s Romy (Gadžo Tomáše Kratochvíla), pozadí v širších kontextech konzumní společnosti sdílel Obnažený národ s Dělníky bulváru Víta Klusáka. Otázku viny jednotlivce ve zkorumpovaném systému řešil Zločin pana Chytila Ivo Bystřičana. Problémy Ostravska a zanikající hornické profese pak Já, horník Karla Žaluda. Toto přecílení provázel ještě jeden velmi důležitý jev, a to zpestření dokumentaristických přístupů, a s ohledem na podtitul cyklu tudíž i verzí „autorského dokumentu“.
Celý text najdete v Cinepuru 94, který vychází příští týden.
Přečteno 4385x
Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /3
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
Dobrý den, děkuji, mínila jsem média ve smyslu tištěných periodik či webových magazínů/ novin, nikoli CSFD, a vycházela z textů Kamila Fily v Respektu a Josefa Chuchmy v Orientaci LN, v obou případech, krom časopisu A2, tištěných médií, která mi v českém prostoru s ohledem na psaní o filmu přijde rozumné čas od času sledovat.
Paní Česálková, zajímalo by mě na základě jakého žebříčku, článku či názoru je podle vás Remundův Obnažený národ díl, kterému se dostalo "nejkladnějšího hodnocení". Například na serveru ČSFD (který sice nemůžeme považovat za nejobjektivnější hodnotící médium - nicméně často spolehlivě odráží většinový názor) se mu dostalo nejnižšího hodnocení hned vedle dílu Já, horník! Díky.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY glosa
Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2
FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část
FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část
Zamést si před vlastním prahem
Spánek rozumu plodí příšery / Reakce na text děkana FAMU
Trable s Rumcajsem aneb co počít s českým videoartem 90. let
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová
Kylo Ren filmové kritiky? / Síla
Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová
Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost
Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě
Adéla Komrzý / Odvaha odkrývat chyby v systému
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Dětský film pro dospělé / Po strništi bos
Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný
RUBRIKY
anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (239) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1080) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Konzolová trilogie thatgamecompany / Triumf herního impresionismu (Antonín Tesař, videohra)
Transformers: Zánik / Bůh je robot (Ondřej Pavlík, kritika)
Hany / Generační výpověď z kavárny, kde nikdo nemá co říct (Táňa Zabloudilová, kritika)
X-Men: Budoucí minulost / Mutanti ve slepé uličce (Michal Böhm, kritika)
Kurosawa mezi Reader’s Digestem a existencí (Jiří Flígl, kniha)
Adieu au langage / Godardův třetí rozměr (David Čeněk, téma)