Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obnažený Autor: Český žurnál 2014
glosa / český film / Lucie Česálková / 8. 8. 2014 / komentáře (2)
Rychlejšími médii již ohlasy na letošní sérii autorských dokumentárních filmů vysílanou Českou televizí pod značkou Český žurnál prosvištěly, přičemž obecně nejkladnějšího hodnocení se dostalo poslednímu z odvysílaných dílů – Obnaženému národu Filipa Remundy. Jednalo se přitom o snímek, jenž na první pohled patřil k těm kontroverznějším. Záměrné zobecnění úvahy o českých dovolenkářích v Chorvatsku na úvahu o některých aspektech české národní povahy více než jiná témata a jiné metody jejich uchopení vyžadovalo ubránit se povrchnosti i ulpění na pozlátku lidového kýče a jeho banálního odsouzení. Snahu problematizovat předsudky a stereotypy nelze upřít žádnému ze snímků cyklu, Remundův film nicméně skutečně výjimečný je, především ve způsobu, jakým manifestuje jeden z nejskloňovanějších aspektů současného českého dokumentu – totiž „autorství“.
Z hlediska témat se letošní řada Českého žurnálu odklonila od aktuálních kauz k obecnějším otázkám dlouhodobější platnosti, a tím i svého druhu patologičtějším společenským problémům. V novém pojetí se vrátilo téma soužití s Romy (Gadžo Tomáše Kratochvíla), pozadí v širších kontextech konzumní společnosti sdílel Obnažený národ s Dělníky bulváru Víta Klusáka. Otázku viny jednotlivce ve zkorumpovaném systému řešil Zločin pana Chytila Ivo Bystřičana. Problémy Ostravska a zanikající hornické profese pak Já, horník Karla Žaluda. Toto přecílení provázel ještě jeden velmi důležitý jev, a to zpestření dokumentaristických přístupů, a s ohledem na podtitul cyklu tudíž i verzí „autorského dokumentu“.
Celý text najdete v Cinepuru 94, který vychází příští týden.
Přečteno 4718x
Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /3
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
Dobrý den, děkuji, mínila jsem média ve smyslu tištěných periodik či webových magazínů/ novin, nikoli CSFD, a vycházela z textů Kamila Fily v Respektu a Josefa Chuchmy v Orientaci LN, v obou případech, krom časopisu A2, tištěných médií, která mi v českém prostoru s ohledem na psaní o filmu přijde rozumné čas od času sledovat.
Paní Česálková, zajímalo by mě na základě jakého žebříčku, článku či názoru je podle vás Remundův Obnažený národ díl, kterému se dostalo "nejkladnějšího hodnocení". Například na serveru ČSFD (který sice nemůžeme považovat za nejobjektivnější hodnotící médium - nicméně často spolehlivě odráží většinový názor) se mu dostalo nejnižšího hodnocení hned vedle dílu Já, horník! Díky.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY glosa
KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit
Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit
Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze
Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím
Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2
FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace
Distribuce 2022 / Návrat k normálu?
Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou
A pak přišla láska… / Tarot a terapie
Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Dětský film pro dospělé / Po strništi bos
Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Superhrdinská politika / Ideologie v době hrdinů (Matěj Metelec, téma)
Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora (Tomáš Stejskal, kritika)
Obléhání pevnosti Cannes (Dominika Prejdová, report)
Kurosawa mezi Reader’s Digestem a existencí (Jiří Flígl, kniha)
Hany / Generační výpověď z kavárny, kde nikdo nemá co říct (Táňa Zabloudilová, kritika)
Cannes 2014 / Systém se zhroutil (Jakub Felcman, report)