Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Čekání na nový megahit / Nejistá budoucnost herních blockbusterů

Čekání na nový megahit / Nejistá budoucnost herních blockbusterů

téma: Blockbuster / Jan Švelch / 17. 6. 2014

Dlouhou dobu se zdálo, že se herní průmysl vydá cestou hollywoodských megahitů. Poslední roky se však víra ve vysoké rozpočty začala rozplývat. Obří herní tituly se stávají nebezpečným rizikem a pozornost vydavatelů se přesouvá k menším hrám. Zdá se, že současný hráč už nemůže být závislý pouze na přísunu úspěšných blockbusterů.

Můj starší bratr film

Dříve než se zaměříme na současnost herních blockbusterů, stručně si zrekapitulujeme vývoj her od amatérských experimentů k stamilionovým rozpočtům. Herní průmysl se od počátků formoval v blízkosti již zavedeného filmového odvětví. První komerční hra – arkádový automat na mince Computer Space z roku 1971 – se jako kulisa objevila hned v několika snímcích. Mihla se dokonce i v prvním moderním blockbusteru tzv. Nového Hollywoodu – v Čelistech (Jaws, 1975). Sám Computer Space se ovšem nestal žádným trhákem. Pozdější zakladatelé firmy Atari, Nolan Bushnell a Ted Dabney, vyvinuli na tehdejší dobu příliš složitou hru, která běžné návštěvníky barů především frustrovala.

Bushnell a Dabney pod záštitou společnosti Atari skutečně uspěli až napodruhé. Pong (1972), který designoval inženýr Allan Alcorn, byl prvním herním hitem. Jeden automat umístěný v hospodě v kalifornském Sunnyvale se během dvou let „rozmnožil“ v 8000 přístrojů a domácí verze Home Pong se v roce 1975 prodalo 150 000 kusů. Pong ukázal všem skeptikům, že na počítačových hrách lze vydělat nemalé částky. Z dnešního hlediska však nemůžeme Pong vnímat jako blockbuster. Chyběla mu propracovaná reklamní kampaň, původní rozpočet byl téměř nulový a úspěch hry se dostavil postupně v rozmezí přibližně tří let. Na Pong později navázal velice úspěšný Pac-Man z roku 1980. Japonská arkáda se slavným žlutým žroutem se téměř okamžitě stala součástí amerického mainstreamu. Pac-Man měl dokonce své vlastní vitamíny a hudební singl Pac-Man Fever (1982) od dua Buckner a Garcia se probojoval do první desítky žebříčku Billboard.


Celý text najdete v novém Cinepuru 93.

Přečteno 4761x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozpolceně o válce / Battlefield 1

Star Wars Battlefront / Pohodlná nostalgie

Oxenfree / O vztazích a rádiových frekvencích


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (113) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (285) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

The Amazing Spider-Man 2 / Díl, kde zemřela Gwen Stacy (Antonín Tesař, kritika)

Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial)

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice (Ivo Michalík, kritika)

Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie (David Čeněk, profil)

Přežijí jen milenci / Nemrtvý muž a hranice času (Tomáš Stejskal, kritika)

AFO / Velký třesk televizního dokumentu (Monika Bartošová, report)

+ více...