Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Temný případ / Za stěnou spánku

Temný případ / Za stěnou spánku

televize / Antonín Tesař / 11. 6. 2014

Mluvit o Temném případu jako o revoluci ve formátu televizních seriálů je patnáct let po Sopránových, považovaných za počátek fenoménu „kvalitních“ seriálů, hodně nadnesené. Spíš se dá říci, že podobně jako jiný skvostný cyklus HBO těžící z jižanské mystiky Carnivàle, představuje osmidílná první sezóna (na kterou má příští rok navázat druhá, ovšem s jinými postavami a samostatným příběhem) v mnoha ohledech výjimečný a osobitý fenomén v současné seriálové produkci. Přinejmenším si nevzpomínám na žádný jiný seriál, který by byl do téhle míry filosofující a sebereflexivní. Jeho tématem přitom jako by nebylo nic menšího než metafyzické úvahy o tvaru světa a místu člověka v něm.

Sebereflexivita u Temného případu ovšem neznamená, že by seriál komentoval sebe sama, ale že se v něm jednotlivé motivy na různých rovinách vzájemně mimořádně důsledně zrcadlí. Seriál napsaný učitelem literatury a spisovatelem Nicem Pizzolattem je poměrně silně zatížený velmi literárními monology a bravura režie Caryho Jojiho Fukunagy (Sin Nombre, Jane Eyrová) a výkonu Matthewa McConaugheyho, z jehož úst značná část těchto promluv vychází, začíná už schopností nalézt pro tento nezvyklý scénář filmový a herecký projev, ve kterém působí zcela přirozeně. To, o čem McConaugheyho postava detektiva Rusta, ale i další figury, v seriálu mluví, přitom zpravidla přesahuje rámec smysly vnímatelného světa.

Celý text najdete v Cinepuru 93, který vychází tento týden.

Přečteno 4106x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Dabing Street / Dejvické šero ve studiu ZERO

Další sezona podivností / Stranger Things 2

Mindhunter / V náruči sadistického monstra

The Deuce: Špína Manhattanu / Nahota nejen na prodej

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika

Amazon vyráží do boje s HBO se seriálem o Černé Americe

Legion / Přivrácená strana superhrdinské televize

Doktor Thackery neobživne. The Knick končí po druhé sezóně


DALŠÍ Z RUBRIKY

Pedro Almodóvar připravuje film o stárnoucím režisérovi

Lepší zůstat vně / Berlinale 2018

Steven Soderbergh natočí film o kauze Panama Papers

V Cannes bude soutěžit Godard, Pawlikowski i Panahí

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Hmyz / Švankmajerova Summa surrealistická

Taktilní stopy / Práce Jana Švankmajera pro jiné filmaře

Animací proti antropocentrismu / Decentralizace člověka


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hraní, teorie, umění / Umění počítačových her

Žena v ohni / Odnikud

Ozu chudých / Po bouři

Paradox něžného nácka / Svět podle Daliborka

Filmy, které musíte vidět v kině / MFF Karlovy Vary 2017


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (648) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (153) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (88) / tisková zpráva (1) / událost týdne (201) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie (David Čeněk, profil)

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice (Ivo Michalík, kritika)

Walesa: člověk naděje / Biografie milovaného a nenáviděného (Petr Svárovský, kritika)

Philomena / Jak nezneužít lidský příběh (Michal Böhm, kritika)

Grandhotel Budapešť / (Ne)smyslná rozkoš zmaru (Kamila Dolotina, kritika)

AFO / Velký třesk televizního dokumentu (Monika Bartošová, report)

+ více...