Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Temný případ / Za stěnou spánku
televize / Antonín Tesař / 11. 6. 2014
Mluvit o Temném případu jako o revoluci ve formátu televizních seriálů je patnáct let po Sopránových, považovaných za počátek fenoménu „kvalitních“ seriálů, hodně nadnesené. Spíš se dá říci, že podobně jako jiný skvostný cyklus HBO těžící z jižanské mystiky Carnivàle, představuje osmidílná první sezóna (na kterou má příští rok navázat druhá, ovšem s jinými postavami a samostatným příběhem) v mnoha ohledech výjimečný a osobitý fenomén v současné seriálové produkci. Přinejmenším si nevzpomínám na žádný jiný seriál, který by byl do téhle míry filosofující a sebereflexivní. Jeho tématem přitom jako by nebylo nic menšího než metafyzické úvahy o tvaru světa a místu člověka v něm.
Sebereflexivita u Temného případu ovšem neznamená, že by seriál komentoval sebe sama, ale že se v něm jednotlivé motivy na různých rovinách vzájemně mimořádně důsledně zrcadlí. Seriál napsaný učitelem literatury a spisovatelem Nicem Pizzolattem je poměrně silně zatížený velmi literárními monology a bravura režie Caryho Jojiho Fukunagy (Sin Nombre, Jane Eyrová) a výkonu Matthewa McConaugheyho, z jehož úst značná část těchto promluv vychází, začíná už schopností nalézt pro tento nezvyklý scénář filmový a herecký projev, ve kterém působí zcela přirozeně. To, o čem McConaugheyho postava detektiva Rusta, ale i další figury, v seriálu mluví, přitom zpravidla přesahuje rámec smysly vnímatelného světa.
Celý text najdete v Cinepuru 93, který vychází tento týden.
Přečteno 5988x
Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY televize
Tahle země není pro demokracii / TraumaZone
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev
V dark roomu s Jane Austen / Fire Island
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car
Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Avengers / Syntéza postav, motivů a účinků (Martin Kos, téma)
Velký třesk televizního dokumentu (Monika Bartošová, report)
Noe / Organizace spojených náboženství (Vít Schmarc, kritika)
Blockbuster TV / O pirátech a nesmyslnosti kvality a braku (Jana Jedličková, téma)
Bohdan Bláhovec / Produkty patologické doby (Sylva Poláková, český talent)
The Amazing Spider-Man 2 / Díl, kde zemřela Gwen Stacy (Antonín Tesař, kritika)