Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Odvaha „obsadit dějiny“ / The Mill, České století a zákruty faktuálního dramatu

téma: Populárně-vědecký film / Veronika Klusáková / 7. 4. 2014

Oscarové soutěži roku 2013 dominovalo historické drama Lincoln (2012) Stevena Spielberga, film, který diváky i akademiky uchvátil mimo jiné hyperrealistickou fyziognomií, dikcí a intonací Daniela Day-Lewise v hlavní roli. Otázka historické věrnosti se v recenzích na snímek objevovala velice často, s odvoláním na historiky daného období, a to jak v pochvalném, tak odmítavém smyslu. Díky kritické reflexi jsme se dozvěděli mimo jiné i to, že zvuk tikotu Lincolnových hodinek přesně kopíruje originál a že všichni zástupci státu Connecticut hlasovali pro zrušení otroctví, nikoli pouze dva, jak je ukázáno ve filmu. Pozoruhodné je, že nejlepším filmem roku se stal jiný zástupce téhož žánru, u nějž byla otázka historické autenticity rovněž středobodem diskuze – Argo (2012) Bena Afflecka. Přestože podtitul filmu přímo vybízí k metatextové hře („The Movie Was Fake. The Mission Was Real.“), rétorické strategie, které při zobrazení skutečnosti uplatňuje, jsou překvapivě konzervativní. Závěrečná titulková sekvence klade vedle sebe fotografie reálných postav příběhu a jejich hereckých protagonistů, čímž sugeruje důležitost jejich podobnosti pro věrohodnost filmu. V některých momentech sekvence je dokonce obtížné rozlišit, který fotografický snímek zachycuje autentickou skutečnost a který je fikční, neboť tvůrci mění klíč jejich uspořádání.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #92

Článek vyšel v časopise Cinepur #92, duben 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Populárně-vědecká televize / Rétorika, real time zkušenost a Twitter (Jakub Korda, téma) • Nejlepší filmy roku 2013 podle čtenářů Cinepuru (Redakce, anketa) • Kentucky Route Zero / Ta nejlepší cesta nikam nevede (Jaroslav Švelch, videohra) • Komorník (Jana Bébarová, dvd) • V Československu nikdo zůstat nechtěl / Rozhovor s Goranem Markovićem (Marie Barešová, rozhovor) • Kandidát / Slovenský žánrový film s trpkou príchuťou (Michal Škamla, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #119

#119

říjen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vidět neviditelné v prostoru a čase / Rozhovor s Virgiliem Tosim


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (93) / fenomén (69) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (113) / komiks (10) / kritika (758) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (690) / objev (3) / pojem (36) / portrét (8) / profil (101) / reflexe (24) / report (103) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (40) / téma (866) / televize (94) / tisková zpráva (1) / událost týdne (220) / video (2) / videoart (16) / videohra (57) / web (42) / zoom (152)