Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Odvaha „obsadit dějiny“ / The Mill, České století a zákruty faktuálního dramatu

téma: Populárně-vědecký film / Veronika Klusáková / 7. 4. 2014

Oscarové soutěži roku 2013 dominovalo historické drama Lincoln (2012) Stevena Spielberga, film, který diváky i akademiky uchvátil mimo jiné hyperrealistickou fyziognomií, dikcí a intonací Daniela Day-Lewise v hlavní roli. Otázka historické věrnosti se v recenzích na snímek objevovala velice často, s odvoláním na historiky daného období, a to jak v pochvalném, tak odmítavém smyslu. Díky kritické reflexi jsme se dozvěděli mimo jiné i to, že zvuk tikotu Lincolnových hodinek přesně kopíruje originál a že všichni zástupci státu Connecticut hlasovali pro zrušení otroctví, nikoli pouze dva, jak je ukázáno ve filmu. Pozoruhodné je, že nejlepším filmem roku se stal jiný zástupce téhož žánru, u nějž byla otázka historické autenticity rovněž středobodem diskuze – Argo (2012) Bena Afflecka. Přestože podtitul filmu přímo vybízí k metatextové hře („The Movie Was Fake. The Mission Was Real.“), rétorické strategie, které při zobrazení skutečnosti uplatňuje, jsou překvapivě konzervativní. Závěrečná titulková sekvence klade vedle sebe fotografie reálných postav příběhu a jejich hereckých protagonistů, čímž sugeruje důležitost jejich podobnosti pro věrohodnost filmu. V některých momentech sekvence je dokonce obtížné rozlišit, který fotografický snímek zachycuje autentickou skutečnost a který je fikční, neboť tvůrci mění klíč jejich uspořádání.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #92

Článek vyšel v časopise Cinepur #92, duben 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Populárně-vědecký film a český divák / Rozhovor s Janou Dobášovou (Lucie Česálková, téma) • RoboCop / Padilhův marný boj s ratingem (Ondřej Pavlík, kritika) • O normalizační televizi natvrdo / Zelinář a jeho televize (Jaromír Blažejovský, kniha) • V nitru Llewyna Davise / Sám sobě prokletím (Kamila Dolotina, kritika) • Vlk z Wall Street / Tenkrát na Wall Street (Šárka Gmiterková, kritika) • Kandidát / Slovenský žánrový film s trpkou príchuťou (Michal Škamla, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vidět neviditelné v prostoru a čase / Rozhovor s Virgiliem Tosim


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (104) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1088) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)