Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Nová vlna (ne)známá
téma / český film: Nová vlna (ne)známá / Lukáš Skupa / 31. 1. 2014
Když se řekne česká nová vlna, hned si každý z nás vzpomene na Miloše, Věru, Jiřího, Pavla a další „staré známé“. Zřejmě si vybavíme také pojmy jako autorský film, poetika všednosti nebo termín „zlatá šedesátá“, který přímo implikuje mýtus šťastných let, kdy se zrodil mimo jiné i „československý filmový zázrak“. Nová vlna bývá v tomto duchu obvykle pojednaná jako soubor mimořádných děl skupiny slavných filmových autorů. Prozatím však nikdo dostatečně nepátral například po tom, jakou pozici měl autorský film u publicistů a dramaturgů, jak se nová vlna slučovala s žánry nebo jak se oceňovaná poetika všednosti prolínala do tvorby „těch ostatních“, o kterých příliš mnoho nevíme. V lednovém Cinepuru jsme se záměrně zřekli „starých známých“ a věnovali prostor alespoň některým z dosud opomíjených témat. Úvodní článek se zamýšlí nad chápáním samotného pojmu „nová vlna“ a nad tím, co konkrétně se mělo stát jeho náplní počátkem 60. let. Text o pozapomenutých snímcích Iva Nováka a Jana Moravce naznačuje, jak estetika nové vlny zapůsobila na tvůrce, o nichž v daném kontextu zpravidla vůbec neuvažujeme. S žádostí o rozhovor jsme oslovili jednoho z posledních žijících pamětníků tehdejší barrandovské dramaturgie Vladimíra Körnera, který možná překvapí svými názory a zkušenostmi z praxe v domácí kinematografii 60. let. Profil režiséra Pavla Hobla pak otevírá problematiku žánrové tvorby, která byla z úvah o české nové vlně vytěsněna už v počátcích jejího rozvoje. V článku o režisérských ambicích Pavla Kohouta nahlédneme také do barrandovského zákulisí, kde se autorský film tou dobou těšil zcela mimořádnému statusu. Nový pohled vnáší do tématu i závěrečná studie, představující z netradiční perspektivy osobnost Jaroslava Kučery, kterého známe hlavně jako kameramana klíčových filmů nejen z 60. let. Pojďme se tedy pro tentokrát vydat jinými směry, jimiž by se mohla do budoucna ubírat širší reflexe české nové vlny.
[foto: Máte doma lva? r. Pavel Hobl, Československo 1963]
Přečteno 6351x
Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
Úvod k tématu: Česká detektivka
Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace
Distribuce 2022 / Návrat k normálu?
Na FAMU nás učili, že žánr je „fuj“ / Rozhovor s režisérkou Terezou Nvotovou
A pak přišla láska… / Tarot a terapie
Návraty kamarádů do deště / Pokračování normalizačních trháků po roce 1989
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Hunger Games: Vražedná pomsta / Revoluce pro všechny (Táňa Zabloudilová, kritika)
Muži, kteří nestoupli v ceně / Příspěvek Ivo Nováka a Jana Moravce ke dvěma liniím nové vlny (Matěj Nytra, téma)
Vertigo (Jana Bébarová, mimo kino)
Nymfomanka: část I+II / Kdo je tady šiditel? (Jiří Flígl, kritika)
Absurdní ekvivalent absurdního světa / Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery) (Kateřina Svatoňová, téma)
Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)