Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi

profil / Kamila Dolotina / 10. 2. 2014

Patrně nejznámější ruský dokumentarista, který mimo vlastní režijní činnost čítající přes třicet titulů pomohl jako producent k realizaci více než dvou stovek dokumentů jiných tvůrců. Od 90. let se věnoval popularizaci progresivní dokumentární tvorby v televizním vysílání. Trauma z marného boje s televizní mašinérii se rozhodl vyléčit založením festivalu Artdocfest, který se prezentuje sloganem „filmy, které v televizi neuvidíte“. Po uveřejnění manifestu „Reálný film“ (Realnoe kino/1) se navíc Vitalij Manskij, jehož snímek Roura zvítězil loni v dokumentární sekci karlovarského festivalu, ocitl v čele radikálního jádra ruských dokumentaristů.

V(d)ěčným leitmotivem Manského tvorby je ohledávání fenoménů ruského života, k nimž přistupuje na dvou rovinách. Jednak se zaměřuje na nejvýraznější osobnosti na poli politiky: prezidentská trilogie o novodobých vládcích země (Gorbačov, Jelcin, Putin, 2001), jíž předcházel dokument o nejznámější ruské mumii (Tělo Lenina, 1992), nebo se zaobírá aktéry hudebního Olympu: snímek o Vladimiru Vysockém (Smrt básníka, 2005) a dvojportrét dívčí kapely t.A.T.u. (Anatomie t.A.T.u., 2003 a reality projekt Tatu v podnebesí, 2004). Druhou rovinu jeho zájmu pak tvoří zachycení mizejících reálií konstituujících genetický kód země ve snímcích o slunících se turistech Broadway – Černé moře (2003), v etnologické výpravě po trase plynovodu (Roura, 2013) či v retrospektivním pátrání po běžných strastech a radostech sovětského života ve střihovém dokumentu Soukromé archivy. Monolog (1999) – sestaveném výhradně z amatérských záběrů sjednocených vyprávěným životem fiktivní postavy z let 1961-1991.

Celý článek si můžete přečíst v tištěném čísle Cinepuru, číslo 91.


Vybrané filmy Vitalije Manského můžete zhlédnout také na online platformě DAFilms.cz:

Soukromé archivy. Monolog (1999)
Rudí carové: Gorbačov. Po impériu (2001)
Rudí carové: Jelcin. Jiný život (2001)
Rudí carové: Putin. Přechodný rok (2001)
Broadway - Černé moře (2003)
Gagarinovi pionýři (2005)
Wild, Wild Beach (2006)
Panenství (2008)
Vlast nebo smrt (2011)

Přečteno 6784x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Jen tak si zakřičet ve všech realitách / Ondřej Moravec

Síla fiktivních obrazů / Profil Michala Blaško

Únik do pohádkové krajiny folkloru / Anna Podskalská

Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara

Matouš Valchář / Punková animace

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (31) / český film (118) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (184) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Ten, který měl doma lva / Pavel Hobl (Lukáš Skupa, téma)

IDFA / Liberální metropole jako tavicí kotel současných dokumentaristických tendencí (Martin Horyna, report)

Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)

Nymfomanka: část I+II / Kdo je tady šiditel? (Jiří Flígl, kritika)

Absurdní ekvivalent absurdního světa / Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery) (Kateřina Svatoňová, téma)

Show! / Rodina ako biznis (Michal Škamla, kritika)

+ více...