Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vertigo

Vertigo

mimo kino / Jana Bébarová / 31. 3. 2016

V létě 2012 zveřejnil časopis Sight & Sound zatím poslední žebříček nejlepších filmů všech dob, který svými hlasy každých deset let sestavují filmoví tvůrci, kritici, dramaturgové, akademici a distributoři z celého světa. Řadu lidí jistě potěšila změna na vrcholném postu žebříčku, který půl století okupoval Wellesův Občan Kane a nyní předal štafetu Hitchcockovu Vertigu, mistrovské charakterové studii patologické posedlosti. V té době se měl snímek dostat na český trh na blu-ray nosičích. Zatímco v rámci The Masterpiece Collection vyšla zahraniční edice již v říjnu 2012, k nám se s českou podporou dostala opožděně až v září roku 2013.

Je třeba upozornit, že stejně jako v případě v květnu vydaných Ptáků se česká podpora vztahuje pouze na film samotný, nikoliv na přidaný bonusový materiál, který si bez znalosti angličtiny zkrátka neužijete. Na rozdíl od Ptáků bonusy u Vertiga obsahují komentář, konkrétně režiséra Williama Friedkina, jenž se respektem k Hitchcockovi nikdy netajil. Jeho audioprůvodce světem Vertiga je tudíž vskutku velmi vášnivý, místy však až přehnaně afektovaný. Ačkoliv oproti jiným komentátorům nezahlcuje diváky/posluchače odbíhavými historkami z natáčení a podobnými irelevantními anekdotami, jeho výklad velmi často pouze přepjatě (p)opisuje to, co sami vidíme a čemu zřetelně rozumíme. Na druhou stranu je třeba uznat, že diváky neznalé sanfranciských lokací, s nimiž Hitchcock ve filmu obratně zachází, Friedkin entuziasticky zasvěcuje do pozoruhodných detailů. Stejně tak jsou přínosné i jeho občasné postřehy k režisérově pověstné práci s napětím, MacGuffinem, emocemi postav a voyeurské pozici diváka, které na Vertigu příkladně demonstruje.

Bonusy dále sestávají z půlhodinového dokumentu Posedlost Vertigem známého z dřívějších edic, který v roce 1997 vznikl pro televizní stanici AMC u příležitosti restaurování filmu Robertem A. Harrisem a Jamesem C. Katzem ve studiu Universal. Poznámky těchto pánů k procesu restaurování obrazu a zvuku jsou trochu na škodu věci rozmělňovány výstupy filmového štábu, které dohromady vytvářejí komentář à la „vše co jste kdy chtěli vědět o Vertigu“. Vzhledem k dané stopáži však tyto informace nutně zůstávají povrchní, o čemž svědčí i dva kratičké vstupy Martina Scorseseho. Podstatně kompaktnější je proto hodinu trvají slepenec čtyř medailonků o Hitchcockových spolupracovnících – titulkovém mistru Saulu Bassovi, slavné kostymérce Edith Head, hudebním skladateli Bernardu Herrmannovi a režisérově múze, manželce Almě Reville. Skalní fanoušky jistě nadchne i přidaný závěr vynucený zahraniční cenzurou, čtvrthodinový úryvek Hitchcockova rozhovoru s Françoisem Truffautem či bohatý obrazový archiv produkčních dokumentů.

Přečteno 4041x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Nene / Krmení divého publika

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi

Men / Pohanské mutace

Arvéd / Arvédova pouť do pekla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers

Lost Highway


RUBRIKY

anketa (31) / český film (118) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (184) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Všetko je stratené / Survival v autorskom podaní (Michal Škamla, kritika)

Festival Mar del Plata / Stříbrná plátna nad stříbrným mořem (Alexandra Moralesová, report)

Křídla Vánoc / Zlevněná láska z obchoďáku (Ondřej Pavlík, kritika)

Ponorná řeka kinematografie / Provokující encyklopedie experimentu (Matěj Nytra, kniha)

Filmování v ghettu Terezín 1942–1945 (Matěj Nytra, mimo kino)

O české nové vlně s Vladimírem Körnerem / Některé filmy nové vlny by se měly pouštět za trest (Tereza Frodlová, rozhovor)

+ více...