Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vertigo

Vertigo

mimo kino / Jana Bébarová / 31. 3. 2016

V létě 2012 zveřejnil časopis Sight & Sound zatím poslední žebříček nejlepších filmů všech dob, který svými hlasy každých deset let sestavují filmoví tvůrci, kritici, dramaturgové, akademici a distributoři z celého světa. Řadu lidí jistě potěšila změna na vrcholném postu žebříčku, který půl století okupoval Wellesův Občan Kane a nyní předal štafetu Hitchcockovu Vertigu, mistrovské charakterové studii patologické posedlosti. V té době se měl snímek dostat na český trh na blu-ray nosičích. Zatímco v rámci The Masterpiece Collection vyšla zahraniční edice již v říjnu 2012, k nám se s českou podporou dostala opožděně až v září roku 2013.

Je třeba upozornit, že stejně jako v případě v květnu vydaných Ptáků se česká podpora vztahuje pouze na film samotný, nikoliv na přidaný bonusový materiál, který si bez znalosti angličtiny zkrátka neužijete. Na rozdíl od Ptáků bonusy u Vertiga obsahují komentář, konkrétně režiséra Williama Friedkina, jenž se respektem k Hitchcockovi nikdy netajil. Jeho audioprůvodce světem Vertiga je tudíž vskutku velmi vášnivý, místy však až přehnaně afektovaný. Ačkoliv oproti jiným komentátorům nezahlcuje diváky/posluchače odbíhavými historkami z natáčení a podobnými irelevantními anekdotami, jeho výklad velmi často pouze přepjatě (p)opisuje to, co sami vidíme a čemu zřetelně rozumíme. Na druhou stranu je třeba uznat, že diváky neznalé sanfranciských lokací, s nimiž Hitchcock ve filmu obratně zachází, Friedkin entuziasticky zasvěcuje do pozoruhodných detailů. Stejně tak jsou přínosné i jeho občasné postřehy k režisérově pověstné práci s napětím, MacGuffinem, emocemi postav a voyeurské pozici diváka, které na Vertigu příkladně demonstruje.

Bonusy dále sestávají z půlhodinového dokumentu Posedlost Vertigem známého z dřívějších edic, který v roce 1997 vznikl pro televizní stanici AMC u příležitosti restaurování filmu Robertem A. Harrisem a Jamesem C. Katzem ve studiu Universal. Poznámky těchto pánů k procesu restaurování obrazu a zvuku jsou trochu na škodu věci rozmělňovány výstupy filmového štábu, které dohromady vytvářejí komentář à la „vše co jste kdy chtěli vědět o Vertigu“. Vzhledem k dané stopáži však tyto informace nutně zůstávají povrchní, o čemž svědčí i dva kratičké vstupy Martina Scorseseho. Podstatně kompaktnější je proto hodinu trvají slepenec čtyř medailonků o Hitchcockových spolupracovnících – titulkovém mistru Saulu Bassovi, slavné kostymérce Edith Head, hudebním skladateli Bernardu Herrmannovi a režisérově múze, manželce Almě Reville. Skalní fanoušky jistě nadchne i přidaný závěr vynucený zahraniční cenzurou, čtvrthodinový úryvek Hitchcockova rozhovoru s Françoisem Truffautem či bohatý obrazový archiv produkčních dokumentů.

Přečteno 4167x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers

Lost Highway


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Úvod / Nová vlna (ne)známá (Lukáš Skupa, téma)

Oldboy / Nebohý pan Oldboy (Tomáš Stejskal, kritika)

Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)

Cirkus Bukowsky / This Is a Man’s World (Jiří Flígl, televize)

Všetko je stratené / Survival v autorskom podaní (Michal Škamla, kritika)

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce (Enrico Ghezzi, Sergio Grmek Germani, rozhovor)

+ více...